کد مطلب: ۸۹۰۴۶۸

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

تورم آرژانتین به بیش از ۱۴۲ درصد رسید/ روی آوردن آرژانتینی‌ها به لباس دست دوم

تورم آرژانتین به بیش از 142 درصد رسید/ روی آوردن آرژانتینی‌ها به لباس دست دوم

اقتصاد یکی از موضوعات مهم در انتخابات آرژانتین بوده است و دور دوم انتخابات ریاست جمهوری روز یکشنبه برگزار خواهد شد. یکی از رقبا خود را متعهد به حذف پزو و «منفجر کردن» بانک مرکزی می‌داند.

به گزارش تجارت‌نیوز، آرژانتینی‌های سرسخت که با تورم 142.7 درصدی کیف پول خود را محکم گرفته‌اند، به طور فزاینده‌ای به بازارهای لباس دست دوم روی روی آورده‌اند؛ هم برای یافتن پوشاک مقرون‌به‌صرفه و هم به دست آوردن پول اضافی از فروش لباس‌های قدیمی.

به نقل از رویترز، کشور آمریکای جنوبی، اقتصاد شماره دو منطقه و صادرکننده عمده غلات، با بدترین بحران خود در دهه‌های اخیر مواجه است. 40 درصد مردم در فقر زندگی می‌کنند و یک رکود اقتصادی در حال تکان دادن دور دوم انتخابات ریاست جمهوری آرژانتین در یکشنبه آینده است.

خشم فزاینده رای‌دهندگان، آنها را به سمت یک بیگانه رادیکال، خاویر مایلی سوق داده که در نظرسنجی‌های انتخابات ریاست‌جمهوری، وزیر اقتصاد، سرجیو ماسا، نامزد ائتلاف پرونیست‌های حاکم را شکست داده است.

عموم مردم مشکل معیشتی دارند

آیلن چیکلانا، دانشجوی 22 ساله در بوئنوس آیرس گفت: «شما نمی‌توانید مانند گذشته به مرکز خرید بروید و چیزی را که دوست دارید بخرید. امروز قیمت‌ها غیرقابل تصور است.»

قیمت شلوار جین جدید بیش از 2 برابر قیمت یک سال پیش است که بیش از یک‌سوم حداقل دستمزد ماهانه آرژانتینی‌ها را شامل می‌شود.

دفتر آمار کشور آرژانتین روز دوشنبه اعلام کرد که تورم سالانه در ماه اکتبر به 142.7 درصد رسید، رسد ماهانه هم 8.3 درصد است. اگرچه این نرخ کمتر از پیش‌بینی تحلیلگران است.

آرژانتین سال‌هاست که با تورم بالا دست و پنجه نرم می‌کند و اقتصاددانان دلیل آن را چاپ پول و فقدان اعتماد ریشه‌دار به پزو محلی می‌دانند. تورم در سال گذشته به بالاترین حد خود از سال 1991 رسیده است.

بئاتریز لوریسیو، معلم بازنشسته 62 ساله، گفت که او و همسرش که کارمند شرکت اتوبوس است، آخر هفته‌ها به یک نمایشگاه لباس می‌روند تا لباس‌های کهنه را بفروشند و زندگی خود را تامین کنند.

او گفت: «ما از طبقه متوسط هستیم، طبقه متوسط رو به پایین، می‌توانم بگویم. ما شغل‌هایمان را داریم، اما باید به نمایشگاه بیاییم.» او افزود که وقتی یک آخر هفته به دلیل آب و هوای بد لغو شد، امور مالی آنها به هم ریخت.

لوریسیو گفت: «ما این کار را به عنوان پس‌انداز اضافی انجام نمی‌دهیم تا بتوانیم در تعطیلات به برزیل برویم، ما این کار را به دلیل نیاز روزانه انجام می‌دهیم.»

ماریا سیلوینا پراسو، برگزارکننده نمایشگاه لباس در Tigre، در حومه بوئنوس آیرس، گفت که بسیاری از مردم از آنجا خرید می‌کنند زیرا قیمت‌ها بسیار سریع‌تر از حقوق افزایش یافته است. حداقل دستمزد ماهانه 132 هزار پزو است، 377 دلار به نرخ رسمی ارز، اما نیمی از آن با نرخ واقعی بازار، ارزش خود را از دست می‌دهد.

او گفت: «با شرایط اقتصادی که هست، آنها با رقمی کمتر برای خانواده خود از فروشگاه لباس و دیگر لوازم ضروری را می‌خرند.»

ماریا ترزا اورتیز، یک بازنشسته 68 ساله، با حقوق بازنشستگی و خیاطی‌های معمولی زندگی می‌کند و 400 پزو در ساعت دریافتی دارد، رسماً حدود یک دلار. او به نمایشگاه می‌رود تا بتواند برای خود لباس بخرد.

«ما به سادگی نمی‌توانیم چیزهای جدید بخریم. شما نمی‌توانید کفش‌های جدید بخرید، نمی‌توانید دمپایی جدید بخرید، نمی‌توانید شلوار جین جدید بخرید، نمی‌توانید پیراهن یا تی‌شرت بخرید. بنابراین باید در نمایشگاه‌ها به دنبال آنها بگردید.»

ناجی اقتصاد آرژانتین کیست؟

در رقابت برای ریاست جمهوری آرژانتین، وزیر اقتصاد، سرجیو ماسا و یک فرد سیاسی و اقتصاددان سابق آزادی‌خواه، خاویر مایلی، در رقابت با یکدیگر قرار دارند.

 ماسا در شرایطی که تورم به سه درصد رسیده بود، در راس کار قرار داشت. او بیشترین آرا را در دور اول انتخابات ماه گذشته به دست آورد.

مایلی اما متعهد شده است که بانک مرکزی را «منفجر» کند و اقتصاد را دلاری کند و با این اظهارات واکنش رای‌دهندگانی را که به خاطر چندین دهه استانداردهای ضعیف زندگی ناامید شده‌اند، برانگیخته است.

در همین حال، ماسا استدلال می کند که سیاست‌های اقتصادی پیشنهادی مایلی بی‌پرواست و فقط اوضاع را برای فقرای آرژانتین بدتر می‌کند. او حتی خواستار ارزیابی روانپزشکی روسای جمهور احتمالی در طول مبارزات انتخاباتی شد.

وضعیت اقتصادی آرژانتین موجب شده تا مردم این کشور از ایده‌های نامزد رادیکال انتخابات ریاست جمهوری این کشور بیشتر حمایت کنند.

با وجود اینکه خاویر مایلی، نامزد رادیکال، در نظرسنجی‌ها کمی پیش افتاد، تحلیلگران می‌گویند که رقابت برای پیش‌بینی قبل از رای‌گیری روز یکشنبه بسیار فشرده است.

 

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.