کد مطلب: ۸۹۲۷۹۴

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

فدرال رزرو نرخ بهره را ثابت نگه می‌دارد/ پیام این تصمیم برای بازارها چیست؟

فدرال رزرو نرخ بهره را ثابت نگه می‌دارد/ پیام این تصمیم برای بازارها چیست؟

گزارش‌ها حاکی از آن است که فدرال رزرو آمریکا، بانک مرکزی اروپا و انگلستان فعلا قصدی برای کاهش نرخ بهره خود ندارند.

به گزارش تجارت‌نیوز، فدرال رزرو تصمیم گرفت تا نرخ بهره را بدون تغییر نگه دارد و در آخرین جلسه خود در سال، محدوده بین 5.25 تا 5.5 درصد را حفظ کرد. این تصمیم نشان‌دهنده پایان احتمالی چرخه انقباضی آغاز شده در مارس 2022 است.

در حالی که تصمیم گیری نرخ بهره به شدت توسط بازارهای مالی پیش‌بینی می‌شد، این چشم‌انداز آینده‌نگر فدرال رزرو بود که بیشترین واکنش‌ها را ایجاد کرد.

خلاصه به‌روز شده پیش‌بینی‌های اقتصادی تغییر قابل توجهی را در سیاست فدرال رزرو به سمت یک موضع سازگارتر نشان می‌‍دهد. «نقاط» جدید به‌طور مؤثری هرگونه اشاره‌ای به افزایش نرخ بهره را حذف کرد و نشان داد که ترجیحات برای کاهش نرخ وجوه فدرال به 4.6 درصد تا پایان سال 2024، که حاکی از کاهش بالقوه 75 واحد پایه کاهش نرخ است، وجود دارد.

در انگلستان پوند استرلینگ بعدازظهر پنجشنبه پس از اینکه بانک مرکزی انگلستان اعلام کرد نرخ بهره پایه خود را در بالاترین سطح 15 ساله خود یعنی 5.25 درصد در بریتانیا نگه داشته است، ارزش خود را افزایش داد.

6 عضو کمیته سیاست پولی بانک مرکزی (MPC) به ثابت نگه داشتن نرخ بهره رای دادند.

در اتحادیه اروپا، بانک مرکزی این اتحادیه نرخ بهره کلیدی را در نشست پایانی خود در سال جاری ثابت نگه داشت و این نشان‌دهنده تعهدی استوار به رویکرد وابسته به داده‌ها و نظارت دقیق بر شاخص‌های اقتصادی با هدف بازگشت به موقع به هدف تورم 2 درصدی است.

اتحادیه اروپا بر مواضع خود مُصرتر است

با توجه به این موضوع که فدرال رزرو آمریکا و بانک مرکزی انگلستان همچنان به کورسوی امیدی برای کاهش نرخ بهر اعتقاد دارند اما بانک مرکزی اروپا با پافشاری زیاد به این موضوع اعتقاد دارد که کاهش نرخ‌های بهره باعث افزایش مجدد تورم می‌شود.

آخرین پروژه های اقتصادی بانک مرکزی اروپا نشان داد که انتظار می‌رود تورم کل در سال 2023 به طور متوسط 5.4 درصد، در سال 2024 به 2.7 درصد، در سال 2025 به 2.1 درصد و در سال 2026 به 1.9 درصد برسد.

موضع رسیدن به تورم 2 درصدی نقطه اشتراک بانک مرکزی اروپا و انگلستان است اما بانک مرکزی انگلستان با کاهش نرخ بهره به طور جدی مخالف نیست.

اندرو بیلی، رئیس بانک انگلستان، درباره تصمیم نرخ بهره اظهار داشت: «ما امسال راه طولانی را پیموده‌ایم و افزایش‌های متوالی نرخ به کاهش تورم از بیش از 10 درصد در ژانویه به 4.6 درصد در اکتبر کمک کرده است. اما هنوز راهی برای رفتن وجود دارد. ما به بررسی دقیق داده‌ها ادامه خواهیم داد و تصمیمات لازم را برای بازگشت تورم به 2 درصد اتخاذ خواهیم کرد.»

وی افزود: «کاهش نرخ بهره قطعا قریب‌الوقوع نیست چون چشم‌انداز اقتصادی انگلستان به خطر می‌افتد اما احتمال پدیدار شدن این موضوع پس از فرود نرم اقتصادی امکان‌پذیر است.»

در ماه سپتامبر، بانک مرکزی انگلستان تصمیم گرفت تا افزایش نرخ بهره را پس از 14 افزایش متوالی متوقف کند و در مسیر کاهش تورم حرکت کرد.

ثبات نرخ بهره؛ پیامی برای بازارها

به‌رغم احتمال دادن بازیگران بازار بر روی کاهش بالقوه نرخ بهره که منعکس‌کننده جهت فدرال رزرو است، کریستن لاگارد، رئیس بانک مرکزی اروپا تصریح کرد که تصمیمات سیاست بانک مرکزی اروپا وابسته به داده است و تحت تاثیر قیمت‌گذاری بازار یا فشارهای محدود به زمان نیست.

در بحبوحه نگرانی‌ها در مورد رکود اقتصادی بالقوه و پیامدهای آن، اظهارات لاگارد موضع کمتر نگران‌کننده‌ای را نشان داد و بر استحکام بازار کار، با حفظ سطح پایین بیکاری، و انتظار افزایش درآمد واقعی - که با کاهش بحران انرژی و عقب‌نشینی اقدامات مالی تقویت شده است - پشتوانه بهبود اقتصادی را نشان داد.

 

 

 

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.