فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۳۴۷۲۰

آیا بازنشستگان این کشور بنزین رایگان می گیرند؟

آیا بازنشستگان این کشور بنزین رایگان می گیرند؟

دولت امارات برای خانواده‌های کم‌درآمد یا مستمری‌بگیران بازنشستگی تخفیف بنزین قرار داده است. اما این به معنی بنزین رایگان نیست.

به گزارش تجارت نیوز،

در شبکه‌های اجتماعی شایعه شده که «بنزین بازنشسته‌های اماراتی مجانی شد.» این شایعه همراه ویدیوی فردی است که در پمپ بنزین باک خودرویش را پر می‌کند و فقط کارت ملی را نشان می‌دهد.

در ویدیو هیچ اشاره‌ای به بازنشسته‌بودن فرد نمی‌شود در حالی که او کارت ملی خود را نشان می‌دهد و سن و اسم و تصویرش مشخص است. همچنین در هیچ منبع خبری و رسمی حکومتی یا بخش‌های مربوط به بیمه و بازنشستگی اماراتی هم چنین خبری منتشر نشده است.

ویدیو در اواخر آبان ۱۴۰۲ به صورت ویدیو عمودی کوتاه در یوتیوب شورت، ریل و پست اینستاگرام و تیک‌تاک عربی (عموما کویتی)، با کپشن «بنزین رایگان برای بازنشستگان اماراتی روی کارت بازنشستگی» (بنزین المتقاعدین مجانی بالامارات علی بطاقة التقاعد) وایرال شده‌بود.

با این حال در ویدیو هیچ جا ادعا نشده که راننده، فردی «بازنشسته» است. با این‌حال این ویدیو با عنوان «بنزین رایگان برای بازنشستگان» در رسانه‌های اجتماعی فارسی‌زبان منتشر شده است.

با این حال، این فرد برای اینکه ادعایش را ثابت کند، کارت شناسایی خود را نشان می‌دهد. از روی کارت می‌توان دید که نام او «جمال سعید …» است و متولد سال ۱۹۷۱ است.

سن بازنشستگی در امارات متحده عربی، ۶۰ سال است ولی مرد ۵۵ ساله (یا زن ۵۰ ساله) با حداقل ۲۰ سال سابقه کار هم می‌تواند تقاضای بازنشستگی پیش از موعد بدهد. در هر صورت آقای «جمال سالم…» مشمول هیچ کدام از موارد بالا نیست و بازنشسته محسوب نمی‌شود.

براساس شواهد، معلوم نیست او به‌خاطر چه امتیازی، در این لحظه از سوخت رایگان بهره‌مند شده‌است، اما او قطعا بازنشسته (مستمری‌بگیر بازنشستگی) نیست. معلوم نیست او کارت دیگری هم ارائه داده (مثلا کارت سوخت هدیه) و یا این یک نوع امتیاز خاص بوده که صرفا با چک کردن کارت ملی او میسر می‌شده‌است.

البته دولت امارات تخفیف و یارانه زیادی برای خانواده‌های کم‌درآمد یا مستمری‌بگیران بازنشستگی در نظر می‌گیرد که بخش زیادی از هزینه بنزین آنها را پوشش می‌دهد.

برای نمونه در شهر ابوظبی، در هفته‌ای در اواسط اردیبهشت‌ماه امسال (هفته اول ماه مه) که «هفته ترافیک عربی» نام داشت، پلیس، این شهر با راه‌انداختن «گشت شادمانی» (Happiness Patrol) رانندگانی که قوانین راهنمایی را رعایت می‌کردند را متوقف کرده و به آنها کارت سوخت هدیه رایگان اهدا می‌کرد. اجرای این طرح در ابوظبی، با همکاری پلیس و پمپ‌بنزین‌های ADNOC سابقه قبلی هم دارد.

همچنین در شهرهایی مانند ابوظبی گاهی به مناسب‌هایی «گشت شادمانی» رانندگان قانون‌مدار را متوقف کرده و به آنها کارت سوخت رایگان هدیه می‌دهد. اما همین ویدیو هم در شهر شارجه پر شده‌است.

منبع : فکت نامه

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.