کد مطلب: ۸۹۰۹۰۸

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد؛

پیش بینی بورس سه شنبه ۳۰ آبان ۱۴۰۲ / معاملات سهام جان می‌گیرد؟

پیش بینی بورس سه شنبه 30 آبان 1402 / معاملات سهام جان می‌گیرد؟

بورس تهران در حالی به آخرین روز آبان‌ماه رسید که برآیند معاملات تالار شیشه‌ای در 29 روز گذشته، افت 0.7 درصدی بوده است. روز دوشنبه فشارهای فروش سنگین ناشی از آغاز بزرگترین پذیره‌نویسی بورس، مجالی برای رشد سهام باقی نگذاشته بود. با این وجود سرنوشت بازار در میان‌مدت چگونه خواهد بود؟

به گزارش تجارت‌نیوز، در پایان معاملات روز میانی هفته، دماسنج اصلی تالار شیشه‌ای با افت 0.41 درصدی (معادل هشت هزار و 325 واحد از ارتفاع این شاخص) در سطح دو میلیون و 17 هزار و 915 واحدی قرار گرفت. 

کاهش ارتفاع نماگر اصلی تالار شیشه‌ای در حالی اتفاق افتاد که شاخص هم‌وزن به‌عنوان نشان‌دهنده روند عمومی قیمت شرکت‌های کوچک و متوسط، عملکردی موازی را به ثبت رساند. شاخص هم‌وزن با افت 0.46 درصدی معادل سه هزار و 260 واحد روی مرز کانال 700 هزار واحدی خود قرار گرفت. 

شاخص‌ کل فرابورس که منعکس‌‌کننده سطح عمومی قیمت‌ سهام شرکت‌های حاضر در فرابورس است نیز با افت 0.53 درصدی معادل 132 واحد از ارتفاع این شاخص، از مسیر رفته روز گذشته بازگشت و مجددا پایین‌تر از کانال 25 هزار واحد در پله 24 هزار و 951 واحدی ایستاد. 

 بورس تهران در آیینه آمار و ارقام

روز یکشنبه ارزش معاملات خرد با رشد کمتر از 100 میلیاردی، بالاتر از ارزش معاملات روز یکشنبه قرار گرفت. تابلو بورس اوراق بهادار تهران، ارزش معاملات خرد (سهام، حق تقدم و صندوق‌های سهامی) در روز دوشنبه را چهار هزار و 522 میلیارد تومان نشان می‌داد.

کارشناسان معتقدند تا زمانی که شاخص ارزیابی بورس تهران نتواند در محدوده‌های بالاتر از هشت همت تثبیت شود، از منظر تابلوخوانی تائیدیه رشد بلندمدتی بازار صادر نشده است. در حال حاضر با قرارگیری ارزش معاملات در کانال چهار هزار میلیاردی، به نظر می‌رسد بازار هنوز تا رسیدن به تائیدیه‌های صعود پایدار فاصله دارد.

گفتنی است تابلو بورس اوراق بهادار تهران، حجم معاملات روز سه‌شنبه را هم هفت میلیارد و 900 میلیون برگه سهم نشان می‌دهد. کارشناسان معتقدند هر چه حجم معاملات در محدوده‌های فعلی شاخص کل، سطوح بالاتری را لمس کند، چشم‌انداز روشن‌تری از موج تازه بازار در ذهن سهامداران ترسیم می‌شود. چرا که ورود سهامداران تازه‌نفس، راه صعود را هموارتر می‌کند.

همچنین بررسی آمار مالکیت افراد حقیقی در این روز حکایت از ورود سرمایه حقیقی‌ها به بازار سهام دارد. شاخص ورود و خروج سرمایه در پایان بورس روز میانی هفته، خبر از ورود 158 میلیارد تومانی پول به سهام، حق تقدم و صندوق‌های سهامی می‌دهد.

از سوی دیگر، خروج 235 میلیارد تومانی پول از صندوق‌های درآمد ثابت نیز نشان‌دهنده کاهش ترس معامله‌گران بازار دارد. اما با وجود ورود پول حقیقی و خروج پول از صندوق‌های درآمد ثابت چرا بازار روز دوشنبه منفی شد؟  

چشم‌انداز میان‌مدت بازار سهام

برای داشتن چشم‌انداز میان‌مدت بازار باید به مولفه‌های بنیادین توجه کرد. P بر E بازار در حال حاضر در حدود هفت واحد است و روند باثبات سودآوری و فروش شرکت‌ها با نزدیک شدن به فصل مجامع، این نسبت (P بر E) را به سطوح پایین‌تر نزدیک 6 واحد هل می‌دهد. میانگین P بر E بازار، معمولا بین رقم‌ها 7.5 تا 8 قرار داشته، حال در شرایطی قرار گرفته که سهامی با P بر E 6 وجود دارند که یک تقسیم سود نیز در دل مجامع آن‌ها قرار دارد. 

کارشناسان معتقدند درصورت ثبات سایر مولفه‌ها، P بر E بازار در سطوح یاد شده باقی نمی‌ماند. به این معنی که شاخص کل توانایی عبور از مقاومت‌های خود را داراست. این سناریو با فرض ثبات دلار در محدوده‌های فعلی است. در صورتی که دلار به سمت 55 تا 60 هزار تومان حرکت کند (که با کسری بودجه و تورم فعلی، محتمل است) شاخص سرعت رشد بیشتری به خود خواهد گرفت. 

پیش بینی بورس سه شنبه

جریان معاملات روز میانی هفته به گونه‌ای پیشرفت که شاخص‌های سهامی گام منفی چندان سنگینی برنداشتند. کارشناسان معتقدند آغاز رسمی پذیره‌نویسی نماد فصباح که پیش بینی شده چهار هزار و 500 میلیارد تومان نقدینگی جذب خواهد کرد، در شرایطی که بازار در رکود عمیقی فرو رفته است، عامل کم‌جانی معاملات امروز بود. 

باید توجه داشت که جریان‌های پولی وارد شده به بازار از طریق حقیقی‌ها و همچنین خروج سرمایه از صندوق‌های درآمد ثابت به عرضه‌های اولیه و پذیره‌نویسی‌ها وارد شده است. از سوی دیگر به شکل سنتی، فشار فروشی را به کلیت بازار تحمیل می‌کند.

در حال حاضر اما نبود محرک قوی و همچنین پذیره‌نویسی فصباح فشار فروش زیادی به بازار تحمیل می‌کند. از این رو انتظار می‌رود بازار روز سه‌شنبه نیز متعادل باشد. البته با رشد جهشی ارزش سفارشات خرید در 10 دقیقه پایانی بازار دوشنبه، می‌توان ادعا کرد آغاز بازار روز سه‌شنبه با قرارگیری دماسنج اصلی تالار شیشه‌ای در سوی سبز دامنه همراه باشد. 

گزارش‌های بیشتر را در صفحه بازار سرمایه بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.