کد مطلب: ۸۹۰۹۹۹

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد؛

پیش بینی بورس چهارشنبه ۱ آذر ۱۴۰۲ / پاییز بازار سهام گرم می‌شود؟

پیش بینی بورس چهارشنبه 1 آذر 1402 / پاییز بازار سهام گرم می‌شود؟

بورس تهران در حالی به آخرین ماه پاییز رسید که برآیند معاملات تالار شیشه‌ای در آبان‌ماه، عقب‌نشینی 12 هزار واحدی نماگر اصلی تالار شیشه‌ای بوده است.

به گزارش تجارت‌نیوز، بازار سهام آبان را با جریان متعادل و مثبتی از معاملات به پایان رساند. حاصل کار نماگر اصلی تالار شیشه‌ای در یک ماه گذشته، در نهایت عقب‌نشینی 12 هزار واحدی بود. طی این مدت، عموم سهام کوچک و متوسط بازار از شرایط معاملاتی بهتری نسبت به سهام شاخص‌ساز برخوردار بودند. حتی در آخرین روز آبان هم، وضعیت سهام کوچک بهتر بود.

گفتنی است طی روزهای پایانی آبان همچنین تراز پول حقیقی مثبت بود و بازار سهام هشتمین ماه سال را با جذب پول پشت سر گذاشت. مهم‌ترین خبر در روز پایانی آبان نیز تقدیم بودجه سال 1403 به مجلس بود که بازار واکنشی خنثی به آن داشت. با این حال احتمالا بازار طی روزهای آتی، خبر افزایش نرخ تسعیر ارز شرکت‌ها در لایحه بودجه سال آینده را با خوش‌بینی دنبال کند.

این خوش‌بینی البته پس از شوک منفی دریافت مالیات از صندوق‌های سرمایه‌گذاری، تزریق شده است که سبب شده بود طی روزهای اخیر فرار بزرگی از این صندوق‌ها ثبت شود.

بورس تهران در آیینه آمار و ارقام

در پایان معاملات روز سه‌شنبه، دماسنج اصلی تالار شیشه‌ای با رشد 0.11  درصدی (معادل دو  هزار و 127 واحد از ارتفاع این شاخص) در سطح دو میلیون و 20 هزار و 915 واحدی قرار گرفت.  شاخص هم‌وزن هم به‌عنوان نماگر روند عمومی قیمت شرکت‌های کوچک و متوسط، عملکردی هم‌جهت اما با بازدهی بالاتر را به ثبت رساند. شاخص هم‌وزن با رشد 0.43 درصدی معادل سه هزار و 260 واحد در پله 703 هزار و 542 واحدی ایستاد.

شاخص‌ کل فرابورس نیز در پایان معاملات روز سه‌شنبه با رشد 0.2 درصدی معادل 48 واحد از ارتفاع این شاخص، از مسیر رفته روز گذشته بازگشت و مجددا روی مرز کانال 25 هزار واحد ایستاد. 

روز سه‌شنبه ارزش معاملات خرد، پایین‌تر از ارزش معاملات روز دوشنبه قرار گرفت. تابلو بورس اوراق بهادار تهران، ارزش معاملات خرد (سهام، حق تقدم و صندوق‌های سهامی) در روز سه‌شنبه را سه هزار و 998 میلیارد تومان نشان می‌داد.

کارشناسان معتقدند تا زمانی که شاخص ارزیابی بورس تهران نتواند در محدوده‌های بالاتر از هشت همت تثبیت شود، از منظر تابلوخوانی تائیدیه رشد بلندمدتی بازار صادر نشده است. در حال حاضر با قرارگیری ارزش معاملات در کانال چهار هزار میلیاردی، به نظر می‌رسد بازار هنوز تا رسیدن به تائیدیه‌های صعود پایدار فاصله دارد.

گفتنی است تابلو بورس اوراق بهادار تهران، حجم معاملات روز سه‌شنبه را هم 6 میلیارد و 900 میلیون برگه سهم نشان می‌دهد. کارشناسان معتقدند هر چه حجم معاملات در محدوده‌های فعلی شاخص کل، سطوح بالاتری را لمس کند، چشم‌انداز روشن‌تری از موج تازه بازار در ذهن سهامداران ترسیم می‌شود. چرا که ورود سهامداران تازه‌نفس، راه صعود را هموارتر می‌کند.

همچنین بررسی آمار مالکیت افراد حقیقی در این روز حکایت از ورود سرمایه حقیقی‌ها به بازار سهام دارد. شاخص ورود و خروج سرمایه در پایان بورس سه‌شنبه، خبر از ورود 156 میلیارد تومانی پول به سهام، حق تقدم و صندوق‌های سهامی می‌دهد. از سوی دیگر، خروج 223 میلیارد تومانی پول از صندوق‌های درآمد ثابت نیز نشان‌دهنده کاهش ترس معامله‌گران بازار دارد. 

پیش بینی بورس چهارشنبه

انتشار خبر افزایش نرخ تسعیر ارز احتمالا می‌تواند سیگنال مثبتی برای شرکت‌های صادرات‌محور و وابسته به ارز باشد به شرط آنکه بدهی ارزی کمی داشته باشند یا اصلا بدهی نداشته باشند. در همین حال به دلیل خروج هراسان پول از صندوق‌های درآمد ثابت و حرکت احتمالی آن به سمت سهام، به نظر می‌رسد می‌توان به شارژ پولی بازار امیدوار بود؛ هرچند میزان ورود پول حقیقی هنوز بسیار کم است و روندساز نیست.

با این حال اما به نظر می‌رسد وضعیت معاملات در بازار سهام اندکی بهبود یافته و دست کم در حال حرکت است؛ اگرچه این حرکت، لاک‌پشتی است اما امیدواری را در دل برخی معامله‌گران تقویت کرده است.

گزارش‌های بیشتر را در صفحه بازار سرمایه بخوانید.

 

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.