حجم ویدیو: ۴۰.۲۶M مدت زمان ویدیو: ۰۰:۰۹:۰۰ دانلود ویدیو

پیمان مولوی در گفت‌وگو با تجارت‌نیوز مطرح کرد:

پیش شرط های سرمایه گذاری در بازار سهام/ وقت ورود به بورس است؟

بررسی وضعیت بازار سهام نشان می‌دهد با وجود ارزندگی اغلب شرکت‌های بازار، هنوز هم اهالی بورس برای ورود به داد و ستدها مردد هستند. این در حالی است که گفته می‌شود بازار تنها به یک تلنگر نیاز دارد تا مسیر رشد را آغاز کند. پیمان مولوی، اقتصاددان و تحلیلگر بازارهای مالی در گفت‌وگو با تجارت‌نیوز به این سوال پاسخ داده است که آیا اکنون زمان مناسبی برای ورود به بورس است یا خیر.

به گزارش تجارت‌نیوز، بازار سهام این روزها روند مثبت ملایمی را در پیش گرفته است و عموما با همراهی سهم‌های کوچک و متوسط، مسیر رشد را تجربه می‌کند. در همین حال برخی سهام شاخص‌ساز هم روند خوبی را در معاملات طی می‌کنند. 

با این حال اما هنوز حجم و ارزش معاملات خرد به حدی نرسیده که بتوان از آن سیگنال‌های خروج از رکود را دریافت کرد. هنوز میانگین معاملات روزانه روی 6 تا هفت میلیارد برگه سهم است و میانگین ارزش معاملات خرد هم از سطح چهار هزار میلیارد تومانی فراتر نمی‌رود.

در این میان اما کارشناسان بازار سرمایه معتقدند بسیاری از سهم‌ها با پشت سر گذاشتن دوره اصلاحی درازمدت ماه‌های گذشته و با توجه به گزارش‌های ماهانه و فصلی، در سطح مناسبی از ارزندگی قرار دارند و آماده پذیرش سرمایه تازه هستند. آیا این به‌معنای فرصت ورود به سهام است؟

رشد 650 درصدی بورس در یک سال

پیمان مولوی، اقتصاددان و تحلیلگر بازارهای مالی در تشریح وضعیت بازار سرمایه به تجارت‌نیوز گفت: بازارها نوسان دارند و بالا و پایین می‌روند، یعنی ممکن است در بازه‌ای مشخص یک بازار رشد کند و بازار دیگر افت یا بازار دیگری سقوط کند و این طبیعی است. اما بازار سرمایه‌ ایران در مرداد 1399 با دستکاری‌های عجیب و غریب در خصوص نرخ بهره منفی، کاهش شدید بهره بین بانکی و همچنین پروپاگاندا برای ورود پول به آن، نسبت به سال قبلش بیش از 650 درصد رشد داشت.

مولوی ادامه داد: سوال پیش می‌آید که افرادی که در این بازار برنده بودند، الان هم رغبتی برای ورود به بازار دارند؟ چه حقیقی و چه حقوقی. در این باره باید گفت که ماهیت بورس در ایران، جدا از رتبه آزادی اقتصاد نیست. ایران یکی از بسته‌ترین اقتصادهاست. حالا سوال این است که آیا در آن سالی که بورس رشد کرد هم اقتصاد ایران بسته بود؟ بله بود. الآن هم هست؟ بله هست.

بورس؛ آیینه واقعیت اقتصاد ایران

وی افزود: بورس ایران، قسمت واقعی اقتصاد ایران است. پتروشیمی‌‎ها، شرکت‌های معدنی، فولادی، بانک‌ها و شرکت‌های دیگر در این بازار حضور دارند. تمام شرکت‌‎های بورسی ایران که فعالیت واقعی انجام می‌‎دهند، از چند جهت تحت فشار هستند. 

مولوی با بیان اینکه این تحلیل بر اقتصاد ذی‌نفعانه ایران مبتنی‌ست، در توضیح این مطلب اظهار کرد: مورد اول، نرخ دلار است. شما در ایران مکانیزمی دارید که دلار را با قیمت مشخصی از صادرکنندگان دریافت می‌کند و با قیمت دیگر به واردکننده تخصیص می‌‎دهد. این یکی از مشکلات بورس است. مخصوصا برای یک بورس مبتنی بر مواد معدنی و غیره. آیا یک اقتصاد متورم می‎تواند رشد پایداری در قسمت حاشیه سود داشته باشد؟ شما اگر به شرکت‎های بورسی نگاه کنید، می‎بینید که شرکت‎های کمی هستند که توانسته‎اند، حاشیه سود را مدیریت کنند تا پایین نیاید.

این کارشناس  بازارهای مالی و سرمایه‌ای گفت: حاشیه سود یکی از ملاک‌‎های اساسی ما برای ارزش‎گذاری شرکت است. شرکت‌‎های بورسی به خاطر اینکه شسته و رفته هستند، کم‎ترین تاثیر مالیاتی را می‌‎گیرند.

سرمایه در گردش همیشه افزایش به سمت بالا دارد اما الزاما سودآوری و فروش همراه با آن بالا نمی‌رود. ما مشکل رشد سرمایه در گردش داریم بدون اینکه کیفیت سودآوری شرکت های بورسی وجود داشته باشد.

سهامداران با آگاهی وارد بازار شوند

مولوی اظهار کرد: شرکت‌ها رشد می‌کنند و با تورم به مرور رشد خواهند کرد اما این رشد الزاما به معنای رشد همه‌جانبه و پایدار نیست. ما شرکت‌‎های معدودی داریم که می‌‎توانند از نوسانات دلار، مدیریت سرمایه در گردش، عوارض مالیات و قوانین متغیر جان سالم به در ببرند. کسانی که می خواهند وارد بازار سرمایه شوند توصیه‌مان این است که از ریسک این بازارها را مطلع باشند و روی سرمایه جانبی ریسک کنند.

وی با طرح این پرسش حالا در این بازار که با تورم رشد می‎کند، کدام صنایع بیشتر رشد خواهند کرد و کدام صنایع با زیان کمتری توامان خواهند شد، اظهار کرد: همیشه بازار جلوتر بوده اما اینکه من الزاما بی‌حساب و کتاب سرمایه‌گذاری کنم درست نیست و نیازمند بررسی علت سرمایه گذاری در بورس است. باید هدف را مشخص کرد تا براساس گروه‌های مختلف به ارزیابی درست رسید.

همه را به ابزارهای سرمایه‌گذاری مدرن بدبین می‌کنیم

وی همچنین گفت: به نظر من در اقتصاد ایران به لحاظ کاری که انجام می‌‎دهیم و برنامه‌ریزی که اتفاق می‌افتد همه را به سمت تصمیم‌‎های کوتاه‌مدت و محافظه‌کارانه سوق می‌‎دهیم و آن‎ها را به ابزارهای سرمایه‌گذاری مدرن بدبین می‎کنیم.

بانک و صندوق‌های سرمایه‎گذاری در کنار املاک، مستغلات و بازار طلا برای همه تضمین شده ‎است بقیه تورم را پوشش می‌‎دهند.

رکود بازارها مثل موج دریاست

وی با اشاره به اینکه نرخ بهره حقیقی با تورم 40 درصد و نرخ بهره بانکی 25 درصد، منفی 15 درصد است، گفت: هر شخصی که پول خود را در بانک نگه می‎دارد 15 درصد از تورم عقب است. این عوامل و مالیات کمک می‌کند که پول داغ از جایی که توقف کرده بود خارج شود. رکود بازارها مثل موج دریاست. بعضی وقت‌ها موج ندارد و بعضی وقت‌‎ها طوفانی است. من به عنوان کارشناس وقتی نقدینگی، تورم، رشد اقتصادی و رتبه آزادی اقتصادی را می‎بینم، متاسفانه باید بگویم که اهل جملات انگیزشی نیستم و باید بگویم ما وارد فازی از اقتصاد می‎شویم که رویکرد توام با ترس از آینده را داریم. چه قشر ثروتمند، چه فقیر و چه متوسط با ریسک اقتصادی زندگی خواهد کرد.

 

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.