کد مطلب: ۸۹۱۴۱۳

تجارت نیوز گزارش می‌دهد

قیمت میلگرد ۷ آذر ۱۴۰۲/ صادرات، بازار آهن را از رکود نجات می‌دهد؟

قیمت میلگرد 7 آذر 1402/ صادرات، بازار آهن را از رکود نجات می‌دهد؟

بررسی جدیدترین وضعیت بازار میلگرد و آهن حاکی از تداوم رکود در این بازار است و با توجه به وضعیت بازارهای جهانی به نظر می‌رسد راه برو‌ن‌رفت صنعت از این وضعیت، توجه بیشتر به صادرات است.

به گزارش تجارت‌نیوز، بررسی جدیدترین قیمت میلگرد در روز گذشته نشان می‌دهد که به جز دو کارخانه، قیمت‌ها در بیشتر مبادی فروش افزایشی یا ثابت بوده و فقط در سه کارخانه قیمت‌ها نسبت به روز قبل کاهش یافته است. بر این اساس قیمت هر کیلو میلگرد آجدار ۱۰ که پرمصرف‌تر از سایر اندازه‌هاست، درب کارخانه‌های مختلف بین ۱۹ هزار و ۹۰۰ تا ۲۳ هزار و ۳۵۰ تومان معامله می‌شود.

قیمت امروز هر کیلو میلگرد در سایزهای ۵.۵ تا ۳۲ نیز بین ۱۹ هزار و ۲۰۰ هزار تومان تا ۲۴ هزار و ۳۰۰ تومان بوده است.

البته در مجموع روند قیمت‌ها در یک ماه گذشته عموما نزولی بوده است. قیمت آهن‌آلات به عوامل مختلفی بستگی دارد؛ ازجمله این فاکتورها می‌توان به نوسانات قیمت دلار، میزان عرضه و تقاضا، نیاز صنایع وابسته، وضعیت بورس کالا، میزان صادرات و واردات، هزینه‌های حمل‌و‌نقل و غیره اشاره کرد. با

اما به نظر می‌رسد رکود حاکم بر بخش ساخت‌‌‌وساز و نبود چشم‌‌‌انداز روشن از آینده بازار ساخت مسکن در باعث شده رکود حاکم بر بازار آهن و مصالح ساختمان در ماه‌های اخیر تداوم داشته باشد. با توجه به اینکه فعلا امید چندانی به بهبود بازار مسکن در ایران نیست، شاید بتوان گفت در این شرایط تنها راه‌‌‌ برون‌رفت صنایع از رکود، تسهیل شرایط صادرات است.

رونق مقطعی دربازارهای جهانی

باید این نکته را هم در نظر گرفت که گزارش‌ها از بازار جهانی فولاد حاکی از این است است که شروع سرما در پایان سال میلادی به افزایش تقاضای جهانی منجر شده افزایش قیمت فولاد جهانی را در پی داشته، اما با در نظر گرفتن اوضاع بازارهای جهانی تداوم این روند صعودی بعید به نظر می‌رسد.

این در حالی است که در ماه‌های گذشته شاهد کاهش قیمت‌های جهانی بودیم که در پی دامپینگ روس‌ها در بازار و رقابت منفی بین خودشان برای صادرات و نابسامانی در بازار چین رخ داده است. در اصل چین به دلیل مشکلاتی که در حوزه مسکن داشته، سیاست‌های انقباضی در پیش گرفته که منجر به رکود شده است. در آمریکا و اروپا نیز افزایش نرخ بهره برای کنترل تورم منجر به کاهش ساخت و ساز و توسعه شده است. در مجوع همه این شرایط منجر به رکود در بازار جهانی فلزات در ماه‌های گذشته شد.

بنابراین استفاده از فرصت رونق بازار جهانی، هرچند کوتاه مدت می‌تواند به رونق بازار آهن داخلی کمک کند.

گفتنی است انجمن جهانی فولاد در تازه‌ترین گزارش خود از تولید یک میلیارد و۵۶۷ میلیون و ۳۰۰ هزار تن فولاد در جهان از ابتدای ژانویه تا پایان اکتبر ۲۰۲۳ میلادی خبر داده که حاکی از رشد ۰.۲ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل است.

بر این اساس میزان تولید فولاد خام ایران در مدت یاد شده، با افت ۰.۱ درصدی، به ۲۵ میلیون و ۱۰۰ هزار تن رسیده است.

از ابتدای ژانویه تا پایان اکتبر سال جاری میلادی، چین با تولید ۸۷۴ میلیون و ۷۰۰ هزار تن فولاد خام همچنان پیشتاز تولید این محصول در جهان است. پس از آن، هند با تولید ۱۱۶ میلیون و۳۰۰ هزار تن، ژاپن با تولید ۷۲ میلیون و ۹۰۰ هزار تن، ایالات متحده آمریکا با تولید ۶۷ میلیون و ۴۰۰ هزار تن و روسیه با تولید۶۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تن فولاد خام در جایگاه های دوم تا پنجم ایستادند. در ۱۰ ماهه ابتدایی سال جاری میلادی، کره جنوبی با تولید ۵۵ میلیون و ۹۰۰هزار تن فولاد خام، آلمان با تولید ۳۰ میلیون و ۱۰۰ هزار تن، ترکیه با تولید ۲۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تن، برزیل با تولید ۲۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تن و ایران با تولید ۲۵ میلیون و ۱۰۰ هزار تن به ترتیب رتبه های ششم تا دهم تولید فولاد خام جهان را به خود اختصاص دادند.

برای مطالعه بیشتر در این رابطه صفحه بازار کالا را در تجارت‌نیوز دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.