خبر مهم:

کد مطلب: ۸۲۸۹۹۰

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

شیب نزولی بسط پول در بازار باز/ معاملات در بازار شبانه رشد کرد

شیب نزولی بسط پول در بازار باز/ معاملات در بازار شبانه رشد کرد

همسو با کاهش سفارش‌های ارسالی بانک‌ها، تزریق پول بانک مرکزی در بازار باز نیز برای دومین هفته متوالی کاهش یافت و به 128.5 هزار میلیارد تومان رسید.

به گزارش تجارت‌نیوز ، بانک مرکزی در ادامه روند هفتگی انتشار گزارش عملیات اجرایی سیاست پولی، آمار و ارقام مرتبط با عملکرد خود در بازار باز و بازار بین بانکی در تاریخ پنجم تیر ماه سال جاری را از طریق وبسایت رسمی خود منتشر کرد. گزارشی که به طور معمول در چهارشنبه هر هفته منتشر می‌شد اما به نظر می‌رسد که عملیات بازار باز این هفته بانک مرکزی به دلیلی نامعلوم زودتر از موعد تشکیل شده است.

بررسی گزارش منتشر شده از سوی بانک مرکزی نشان می‌دهد که میزان سفارش‌های ارسالی بانک‌ها به شبکه بانکی به منظور تامین وجوه نقد، برای دومین هفته متوالی کاهش یافته و به کمترین میزان خود از سوم بهمن ماه سال گذشته به این سو رسیده است.

به علاوه میزان تزریق پول بانک مرکزی در بازار باز که سه هفته گذشته به قله تاریخی خود رسیده بود، به دنبال کاهش درخواست‌های بانک‌ها نزولی شده است. با این وجود به نظر می‌رسد که بخشی از کاهش با افزایش تزریق پول در بازار بین بانکی جبران شده است.

باز 04.05

خلاصه عملیات بازار باز بانک مرکزی از ابتدای سال ۱۴۰۱

جزئیات چهاردهمین حراج بازار باز سال 1402

مطابق گزارشی که بانک مرکزی منتشر کرده است، در چهاردهمین حراج بازار باز در سال ۱۴۰۲ که در پنجم تیر ماه برگزار شد نیز موضع عملیاتی بانک مرکزی توافق بازخرید بود. در این حراج 14 بانک و موسسه اعتباری مشارکت داشتند و با استفاده از این سازوکار بخشی از کسری خود در نقدینگی را پوشش دادند. مدت توافق بازخرید در عملیات بازار باز این هفته بانک مرکزی، هفت روزه بود و حداقل نرخ توافق بازخرید یا همان نرخ ریپو نیز بدون تغییر نسبت به 14 هفته گذشته در رقم ۲۳ درصد ایستاد.

بسط پول 128.5 همتی در بازار باز

مجموع سفارش‌های ارسالی بانک‌ها در نخستین عملیات بازار باز تابستان سال ۱۴۰۲ با کاهش حدود 16 هزار میلیارد تومانی نسبت به هفته گذشته مواجه شد و به 128.5 هزار میلیارد تومان رسید.

از سوی دیگر، بانک مرکزی همه سفارش‌های ارسالی را پذیرفت و این مبلغ را به بانک‌های کشور تزریق کرد. به این ترتیب، میزان بسط پول بانک مرکزی در بازار باز برای دومین هفته متوالی با کاهش مواجه شد.

به علاوه 144.6 هزار میلیارد تومان از توافق‌های بازخرید مربوط به حراج شماره ۱3 بازار باز در این هفته سررسید شد و این مبلغ به بانک مرکزی بازگشت. به این ترتیب، در این هفته نیز خالص عملیات بانک مرکزی در بازار باز منفی شد.

7 همت در بازار بین بانکی تزریق شد

بررسی این گزارش حاکی از آن است که بانک مرکزی در این هفته نیز علاوه بر انجام عملیات بازار باز و تزریق پول در بانک‌ها به این روش، در بازار بین بانکی نیز مداخله کرده و بخشی از نیاز بانک‌ها را از این طریق برطرف کرده است.

طبق این گزارش در این هفته دو بانک از طریق بازار بین بانکی و سازوکار اعتبارگیری قاعده‌مند، از بانک مرکزی قرض گرفته‌اند. میزان این استقراض نیز هفت هزار میلیارد تومان بود که نسبت به هفته گذشته سه هزار میلیارد تومان افزایش یافته است.

این در حالیست که بیش از 10.5 هزار میلیارد تومان از استقراض‌های پیشین شبکه بانکی از بانک مرکزی از طریق بازار بین بانکی نیز در این هفته سررسید شد و این مبلغ به بانک مرکزی بازگشت.

سازوکار بازار باز چیست؟

عملیات بازار باز سازوکاری را فراهم می‌کند که بانک‌ها بتوانند از طریق آن کسری وجوه نقد خود را برطرف کنند؛ به طوری که این بانک‌ها اوراق قرضه‌های دولتی در اختیار خود را به بانک‌ مرکزی واگذار می‌کنند و در عوض، وجوه نقد مورد نیاز خود را قرض می‌گیرند.

همچنین در زمان سررسید، بانک‌های مقروض مکلف هستند که اوراق واگذارشده را با نرخ بهره‌ای که آن را نرخ توافق بازخرید یا ریپو می‌نامند، بازخرید کنند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.