خبر مهم:

کد مطلب: ۸۶۸۲۵۹

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

سرنوشت منابع آزادشده ایران در هاله‌ای از ابهام/ ایران از کره‌جنوبی شکایت می‌کند؟

سرنوشت منابع آزادشده ایران در هاله‌ای از ابهام/ ایران از کره‌جنوبی شکایت می‌کند؟

درحالی که گفته می‌شد منابع بلوکه شده ایران در کره جنوبی هفت میلیارد دلار است، 6 میلیارد دلار از این منابع آزاد شده و در اختیار بانک‌ها قرار گرفته و دولت در حال بررسی شکایت از کره جنوبی برای دریافت خسارتی حدود 700 میلیون دلاری است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، پول‌های بلوکه شده ایران در کره‌ جنوبی پس از کشمکش‌های طولانی، در یک فرآیند پنج هفته‌ای از بانک‌های کره‌ای به سوییس انتقال یافت و پس از تبدیل یورو، سرانجام به حساب 6 بانک ایرانی در دو بانک قطر نشست. با این وجود، به نظر می‌رسد که حرف و حدیث‌های پیرامون این منابع آزادشده تمامی ندارد.

در ابتدا اعلام شد که میزان پول‌های بلوکه شده ایران در کره جنوبی معادل هفت میلیارد دلار است اما پس از آن مقامات رسمی کشور اعلام کردند که مبلغ منابع آزاد شده 6 میلیارد دلار است. با این وجود، رئیس کل بانک مرکزی در ادامه مبلغ واریزشده به بانک‌های ایرانی را اعلام کرد که پنج میلیارد و 573 میلیون و 492 هزار یورو است.

محمدرضا فرزین همچنین به این تغییرات در میزان مبلغ پرداختی کره جنوبی به ایران نیز گریزی زد و توضیح داد که شکایت ایران از کره جنوبی به دلیل در دسترس نبودن وجوه مذکور و کاهش ارزش واحد پول این کشور به منظور دریافت خسارت در حال پیگیری است و تا حصول نتیجه ادامه خواهد داشت. این در حالی است که طبق ادعای تسنیم، خسارت بلوکه ماندن منابع ارزی ایران در کره جنوبی بیش از 600 تا 700 میلیون دلار است.

دولت هنوز درباره شکایت از کره جنوبی تصمیم قطعی نگرفته است

در ادامه حواشی این موضوع، محمد دهقان، معاون حقوقی رئیس جمهوری نیز در حاشیه برگزاری جلسه هیات دولت در روز گذشته، توضیح داد که با توجه به اینکه کره جنوبی مانع انتقال وجوه ایران در زمان مناسب شده و قیمت پول کره کاهش پیدا کرده، ایران بابت این کاهش ارزش پول خسارت دیده و این بحث مطرح شده که بار دیگر کار کارشناسی درباره این موضوع انجام شود.

وی همچنین تصریح کرد که دولت با کمک کارشناسان و وکلای بین‌المللی، به‌زودی نظر قطعی خود را در رابطه با شکایت از کره جنوبی اعلام خواهد کرد اما نظر اولیه این است که کره باید مابه‌التفاوت پول ما را پرداخت کند.

دهقان در ادامه تاکید کرد: «ما تقاضای داوری درباره کره جنوبی را به مجلس ارائه داده‌ایم و در آستانه شکایت بودیم و کارهای خود را انجام داده بودیم و همه مقدمات دعوی علیه کره جنوبی را فراهم کرده بودیم. اما خوشبختانه پس از طرح موضوع دعوی، کار به نتیجه رسید و مذاکرات جواب داد و خوشبختانه اصل پول ما بر اساس پول کره جنوبی به ما بازگشته است. اما چون ارزش پول ما کاهش پیدا کرده نسبت به مابه‌التفاوت پول خود ادعا داریم و در حال انجام کار کارشناسی هستیم.»

کاهش ارزش وون تنها دلیل افت منابع آزاد شده بود؟

با وجود اینکه مقامات دولت و بانک مرکزی تاکید دارند که کاهش ارزش منابع آزادشده، به دلیل کاهش ارزش برابری وون به دلار در سال‌های بلوکه شدن این مبلغ بوده، کارشناسان اقتصادی معتقدند که مسیر پیچیده انتقال این پول به ایران از دیگر عواملی است که باعث فرسایش مبلغ آن شده است.

حسین سلیمی، کارشناس اقتصادی و عضو اتاق بازرگانی در گفتگویی که پیش‌تر با تجارت‌نیوز داشت، تاکید کرد که هزینه تبدیل پول در کنار هزینه نقل و انتقالات باعث شده که مبلغ این پول از هفت میلیارد دلار به 6 میلیارد دلار کاهش پیدا کند.

علی قنبری، کارشناس اقتصادی نیز درباره این موضوع با تجارت‌نیوز گفتگو کرد و کاهش یک میلیاردی مبلغ دارایی‌های بلوکه‌شده ایران در کره‌ جنوبی را ناشی از هزینه نقل و انتقالات این پول دانست.

این دو کارشناس اقتصادی همچنین معتقد بودند که اگر ایران عضو FATF بود، نه تنها این نقل و انتقالات را راحت‌تر انجام می‌داد، بلکه دست بانک مرکزی برای استفاده از منابع بازتر بود.

با وجود این، باید دید این منابع که به هر دلیلی از دست رفته‌اند، با شکایت از کره جنوبی به کشور بازمی‌گردند یا بار دیگر باید شاهد یک جدال طولانی برای دسترسی به پول‌های بلوکه شده باشیم.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.