کد مطلب: ۸۹۲۱۵۱

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

بررسی وضعیت صنعت بیمه ایران تا پایان مهر ۱۴۰۲/ شرکت‌های بیمه چقدر خسارت پرداخت کردند؟

بررسی وضعیت صنعت بیمه ایران تا پایان مهر 1402/ شرکت‌های بیمه چقدر خسارت پرداخت کردند؟

بر اساس آمارهای بیمه مرکزی، رقم حق بیمه‌های تولیدی شرکت‌های بیمه در هفت ماهه سال جاری 64.4 درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته و این رقم برای خسارت‌های پرداختی نیز 74.2 درصد رشد کرده است.

به گزارش تجارت‌نیوز، شرکت بیمه مرکزی ایران که طبق روال ماهانه خود، با انتشار گزارشی از اعداد و ارقام صنعت بیمه کشور، عملکرد این بخش مهم را واکاوی می‌کند، آخرین گزارش خود در رابطه با آمار 7 ماهه سال 1402 صنعت بیمه ایران را منتشر کرد.

این گزارش که بر اساس اطلاعات خوداظهاری شرکت‌های بیمه در سامانه سنهاب جمع‌آوری شده، حاکی از آن است که تعداد بیمه‌نامه‌هایی که شرکت‌های بیمه از ابتدای سال جاری تا پایان مهر ماه صادر کرده‌اند با رشدی 6.1 درصدی در مقایسه با دوره مشابه سال 1401 همراه شده است. با این وجود، تعداد خسارت‌های پرداخت شده توسط این شرکت‌ها، 3.9 درصد کمتر از مدت مشابه سال گذشته بوده است.

به علاوه، بر اساس آمارهای بیمه مرکزی، سهم بخش غیردولتی از کل حق بیمه‌های صادره در بازه زمانی مورد بررسی، نسبت به شهریور ماه کاهشی بوده و معادل 78 درصد ثبت شده است. این رقم در زمینه پرداخت خسارت اما بدون تغییر نسبت به ماه گذشته، در 74.7 درصد ثابت مانده است.

بیمه مهر 2

افزایش 64.4 درصدی حق بیمه‌های تولیدی

داده‌های منتشر شده از سوی بیمه مرکزی نشان می‌دهند که شرکت‌های بیمه تا پایان مهر ماه سال جاری حدود 42 میلیون فقره بیمه‌نامه به ارزش 159 هزار و 200 میلیارد تومان صادر کرده‌اند. این در حالیست که تعداد و مبلغ حق بیمه‌های تولیدی در مقایسه با هفت ماهه سال گذشته، به ترتیب 6.1 درصد و 64.4 درصد افزایش یافته است.

همچنین رشته‌های بیمه‌ای درمان، بدنه اتومبیل، مسئولیت، نفت و انرژی و حوادث راننده با سهم به ترتیب 35.3 درصد، 6 درصد، 4.6 درصد، 4.6 درصد و چهار درصدی و رشد حق بیمه به ترتیب 81 درصد، 73.3 درصد، 75 درصد، 244 درصد و 72.1 درصدی، بیشترین اثر را بر رشد حق بیمه‌های تولیدی در هفت ماهه امسال ایفا کرده‌اند.

کدام رشته‌های بیمه‌ای بیشترین خسارت را پرداخت می‌کنند؟

گزارش بیمه مرکزی همچنین نشان می‌دهد که تعداد خسارت‌های پرداختی توسط شرکت‌های بیمه تا پایان مهر ماه امسال از 41.4 میلیون فقره گذر کرده است؛ به این ترتیب، در این مدت 77 هزار و 700 میلیارد تومان خسارت به بیمه‌‌گزاران پرداخت شده که این رقم 72.2 درصد بیشتر از مدت مشابه سال گذشته است.

همچنین بیشترین سهم از رشد خسارت‌های پرداخت شده توسط شرکت‌های بیمه، ناشی از عملکرد رشته‌های بیمه درمان و بدنه اتومبیل با سهم 42 درصد و 9.5 درصدی از بازار و رشد به ترتیب 83 درصد و 86.2 درصدی خسارت پرداختی در این بخش‌ها بوده است.

هر خسارت بیمه درمانی چقدر هزینه دارد؟

بیمه مرکزی در بخش دیگری از گزارش ماهانه خود، سرانه خسارت‌های پرداختی در رشته‌های بیمه مختلف را مورد بررسی قرار داده است. بر این اساس، بیشترین سرانه پرداخت خسارت در بخش بیمه هواپیما پرداخت شده و به طور متوسط هر سانحه در این بخش خسارتی 857.7 میلیون تومانی را برای شرکت‌های بیمه در پی داشته است. بخش‌های کشتی، نفت و انرژی، باربری و حوادث راننده نیز با سرانه خسارت 785 میلیون تومان، 456 میلیون تومان، 180 میلیون تومان و 87 میلیون تومانی نیز در رده‌های بعدی قرار دارند.

از سوی دیگر اما کمترین خسارت سرانه پرداختی با رقم 800 هزار تومانی در بخش بیمه درمان ثبت شده است. بیمه‌های حوادث، زندگی و بدنه اتومبیل نیز در ادامه این فهرست جای گرفته‌اند.

بیمه مهر 1

نسبت خسارت افزایش یافت

یکی از مهم‌ترین شاخص‌های صنعت بیمه نسبت خسارت است. این نسبت که حاصل تقسیم مبلغ خسارت‌های پرداختی بر حق بیمه‌های تولیدی است، نشان می‌دهد که چند‌ درصد از حق بیمه‌‌‌ها بابت خسارت به بیمه‌‌‌گذاران برگشت داده‌‌‌ شده یا خواهد شد.

با استناد به داده بیمه مرکزی، نسبت خسارت در پایان مهر 1402 به رقم 48.8 درصد رسیده و افزایشی 1.8 واحد درصدی را نسبت به شهریور امسال تجربه کرده است. این نسبت در مقایسه با مهر ماه سال گذشته نیز حدود 2.8 واحد درصد افزایش یافته است.

این در حالیست که بیمه مرکزی در گزارش خود تاکید کرده که بررسی آمار عملکرد شرکت‌ها و رشته‌های بیمه از لحاظ نسبت خسارت در این مدت هفت ماهه نمی‌تواند ارزیابی مطلوبی از عملکرد آنها در دسترس قرار داده و فعالیت واقعی‌شان را نشان دهد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.