فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۱۶۲۴۱

«تجارت‌نیوز» شاخص‌های صنعت بیمه تا پایان اردیبهشت‌ماه را بررسی می‌کند:

میانگین هر خسارت صنعت بیمه؛ دو میلیون و ۱۵۰ هزار تومان/تعداد خسارت‌های پرداختی از تعداد بیمه‌نامه‌های صادره پیشی گرفت

میانگین هر خسارت صنعت بیمه؛ دو میلیون و ۱۵۰ هزار تومان/تعداد خسارت‌های پرداختی از تعداد بیمه‌نامه‌های صادره پیشی گرفت

بنابر آمار و ارقام بیمه مرکزی، تعداد خسارات پرداخت شده در حوزه درمان، نزدیک به ۲۸ برابر تعداد حق بیمه‌هایی است که در این حوزه صادر می‌شوند.

به گزارش تجارت‌نیوز، در روزهای گذشته گزارشی تحلیلی از سوی شرکت بیمه مرکزی ایران منتشر شد که در آن جزئیات بیمه‌نامه‌‌های صادر شده در دو ماهه نخست سال ۱۴۰۳ و خسارت‌های پرداختی از سوی شرکت‌های بیمه در این مدت مورد بررسی قرار گرفته است.

در بخشی از این گزارش، برخی شاخص‌های صنعت بیمه، یعنی ارزش بیمه‌نامه‌ها، سرانه خسارت‌‌های پرداختی و سرانه تعداد خسارت‌ها بررسی شده‌اند و واکاوی این بخش از گزارش بیمه مرکزی ایران نشان می‌دهد که تمامی موارد ذکر شده در دو ماهه اول سال ۱۴۰۳ نسبت به مدت مشابه در سال ۱۴۰۲ افزایش یافته‌اند.

به ازای هر بیمه‌نامه چقدر عاید شرکت‌های بیمه می‌شود؟

یکی از شاخص‌هایی که به وسیله آن عملکرد صنعت بیمه بررسی می‌شود، ارزش بیمه‌نامه‌هاست. با تقسیم کردن مجموع حق بیمه‌های تولیدی بر تعداد بیمه‌نامه‌های صادر شده، می‌توان ارزش بیمه‌نامه‌ها را به دست آورد. به بیان دیگر، این عدد نشان می‌دهد که بیمه‌گزاران به طور متوسط برای هر بیمه‌نامه چه میزان حق بیمه پرداخت می‌کنند.

در دو ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۳ حق بیمه پرداخت شده به شرکت‌های بیمه به ازای هر بیمه‌نامه برابر با ۵ میلیون و ۷۱۰ هزار تومان بوده است که نسبت به دوره مشابه در سال قبل به میزان ۳۳.۹ درصد رشد داشته است. بیشترین ارزش بیمه‌نامه‌ها در دوماهه نخست امسال مربوط به بیمه‌های نفت و انرژی، هواپیما و کشتی، به ترتیب با مبالغ دو میلیارد و ۴۳۰ میلیون تومان، یک میلیارد و ۷۷۰ میلیون تومان و ۳۰۰ میلیون تومان بوده است. البته بدیهی است که این رقم در رشته‌های دیگر بسیار پایین‌تر از این میزان بوده است.

متوسط خرج هر خسارت چقدر شد؟

سرانه خسارت پرداختی، حاصل تقسیم مبلغ کل خسارت‌های پرداخت شده بر تعداد موارد خسارت بوده و بیان‌گر متوسط مبلغ پرداخت شده از سوی بیمه‌گر به هر بیمه‌گزار است. این نسبت در دو ماهه نخست امسال برابر با دو میلیون و ۱۵۰ هزار تومان بوده است که نسبت به مدت مشابه در سال ۱۴۰۲ به میزان ۳۸.۲ درصد افزایش داشته است.

همچنین، بیشترین سرانه خسارت پرداختی در رشته‌های بیمه نفت و انرژی، کشتی، آتش‌سوزی، باربری و بدنه اتومبیل بوده است که به ترتیب مبالغ ۶۹۰ میلیون تومان، ۱۹۰ میلیون تومان، ۱۷۰ میلیون تومان، ۱۶۰ میلیون تومان و ۱۱۰ میلیون تومان را به ثبت رسانده‌اند.

تعداد خسارات پرداخت شده بیش‌تر از بیمه‌نامه‌ها

شاخص دیگری که برای سنجش عملکرد صنعت بیمه بررسی می‌شود، «سرانه تعداد خسارت» است. این رقم گویای نسبت تعداد موارد خسارت‌های پرداخت شده به تعداد بیمه‌نامه‌های صادر شده است.

در مدت دو ماهه نخسین سال ۱۴۰۳ سرانه تعداد خسارت در بازار بیمه برابر با ۱.۲ واحد بوده است. به معنای دیگر، تعداد موارد خسارات پرداخت شده در دو ماه نخست امسال ۲۰ درصد بیشتر از تعداد بیمه‌نامه‌های صادر شده بوده است. سرانه تعداد خسارت در دو ماه ابتدایی امسال نسبت به دوره مشابه در سال گذشته به مقدار ۰.۱ واحد افزایش داشته است. 

شایان ذکر است که این نسبت در رشته بیمه درمان حدود ۲۷.۹ واحد بوده که در مقایسه با دیگر رشته‌های بیمه‌ای، رقم قابل توجهی محسوب می‌شود.

برای مطالعه بیشتر، صفحه بانک و بیمه در «تجارت‌نیوز» را دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.