کد مطلب: ۸۴۷۳۲۰

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

بازدهی هفتگی بازار سهام/ رفتار الاکلنگی شاخص‌های بورسی در دومین هفته مردادماه

بازدهی هفتگی بازار سهام/ رفتار الاکلنگی شاخص‌های بورسی در دومین هفته مردادماه

بررسی معاملات هفته دوم مرداد 1402 نشان می‌دهد، شاخص‌های بورسی در ابتدای هفته با نزول شدید همراه بودند. رفته رفته با شروع معاملات روز دوشنبه، تب عرضه کاهش داشت و نماگرها کم‌کم افزایش ارتفاع دادند. به این ترتیب برآیند معاملات چهار روزه این هفته، افت 0.34 درصدی شاخص کل و کاهش 0.75 درصدی شاخص هم‌وزن بود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، بررسی معاملات هفته دوم مردادماه نشان می‌دهد، شاخص کل در چهار روز معاملاتی سعی در حفظ ارتفاع کندل هفتگی خود داشت. به طوری که با هر صعود قدرتمند، نزول قوی خود را جبران می‌کرد. اما ذکر این نکته نیز ضروریست که صعود آخرین روز معاملاتی بازار سرمایه به دلیل رشد دلار بوده است. به این ترتیب شاخص‌های تولید و فروش یا المان‌های بنیادی تاثیری روی رشد بازار سهام نداشتند.

باید گفت تا زمانی که تنها محرک بازار سهام، نوسانات میدان فردوسی باشد، وضعیت کنونی ادامه دارد و هر صعود یا نزول تنها حرکتی کوتاه‌مدت است. برای اثبات این قضیه، تنها نگاهی به سایت کدال کافیست. در بهاری که گذشت، اکثر شرکت‌های بورسی گزارش‌های خوبی منتشر کردند. اما بازار سرمایه نه تنها اعتنایی به آن نداشت بلکه گویی افزایش سودآوری را خبری منفی می‌دانست!

بورس هفته دوم مرداد در یک نگاه

نگاهی به معاملات این هفته بازار سرمایه نشان می‌دهد، معاملات بازار سهم در روز شنبه، کم‌رمق بود. به طوری که شاخص کل در این روز با کاهش 0.19 درصدی روبه‌رو شد و تراز دو میلیون واحد دوباره از دست رفت. شاخص هم‌وزن اما تغییر ارتفاع نداد و در همان سطح 711 هزار واحد باقی ماند.

حجم معاملات سهام، حق تقدم وصندوق‌های سهامی در این روز 6 میلیارد و 800 میلیون برگه سهم و ارزش معاملات این مقادیر چهار هزار و 324 میلیارد تومان بوده است.

یکشنبه

در یکشنبه اما رفتار شاخص کل شدیدتر بود و نزول قدرتمندی را ثبت کرد. به طوری که نماگر اصلی بازار سرمایه در هشت مرداد با کاهش 1.46 درصدی به ارتفاع یک میلیون و 967 هزار واحد رسید. همین اتفاق در نماگر شرکت‌های کوچک بازار نیز افتاد و شاخص هم‌وزن با کاهش 1.93 درصدی تراز 697 هزار واحد را روی تابلو نشان داد.

همین سقوط شاخص‌های بورسی سبب رشد حجم و ارزش معاملات شد. به طوری که حجم معاملات سهام، حق تقدم وصندوق‌های سهامی در این روز 10 میلیارد و 100 میلیون برگه سهم و ارزش معاملات این مقادیر پنج هزار و 756 میلیارد تومان بوده است.

دوشنبه

با شروع معاملات روز دوشنبه، تعادل کم‌کم به بازار برگشت و خبری از عرضه‌های هیجانی یکشنبه نبود. به طوری که شاخص کل در پایان معاملات دوشنبه با رشد 0.32 درصدی به ارتفاع یک میلیون و 973 هزار واحدی برگشت. شاخص هم‌وزن نیز 0.25 بالا آمد و به تراز 699 هزار واحد رسید.

حجم معاملات سهام، حق تقدم وصندوق‌های سهامی در این روز هفت میلیارد و 500 میلیون برگه سهم و ارزش معاملات این مقادیر چهار هزار و 342 میلیارد تومان بوده است.

سه‌شنبه

معاملات سه‌شنبه تحت تاثیر احتمال تغییر نرخ خوراک و افزایش قیمت دلار بود. همین امر سبب شد تا شاخص کل معادل یک درصد افزایش ارتفاع دهد و به یک میلیون و 993 هزار واحد برس. شاخص هم‌وزن نیز همسو با شاخص کل رفتار کرد و با رشد 0.97 درصدی، تراز 705 هزار واحد را ثبت کرد.

حجم معاملات سهام، حق تقدم وصندوق‌های سهامی در این روز هفت میلیارد و 500 میلیون برگه سهم و ارزش معاملات این مقادیر چهار هزار و 862 میلیارد تومان بوده است.

ورود و خروج پول حقیقی

بررسی معاملات این هفته نشان می‌دهد که بازار سهام در روز شنبه شاهد خروج 213 میلیارد تومانی بود. این خروج در روز یکشنبه با شدت بیشتری اتفاق افتاد و میانگین معاملات این روز موجب خروج پول حقیقی بیش از هزار و 100 میلیارد تومانی از بورس شد.

سرعت خروج پول در دوشنبه کاهش یافت و این عدد به 264 میلیارد تومان رسید. در نهایت اما در روز سه‌شنبه با رشد نسبتا خوب شاخص‌های بورسی، بازار سهام شاهد ورود پول‌های حقیقی بود. هرچند این عدد در مقابل پول‌های خارج شده از بورس بسیار کم بود. به این ترتیب در روز پایانی کاری هفته، حدود 98 میلیارد تومان پول حقیقی به بورس ایران تزریق شد.

بنابراین برآیند معاملات هفته دوم مردادماه، خروج هزار و 480 میلیارد تومانی پول حقیقی‌ها از بورس بود و بار دیگر ترس مردم از بازار سرمایه ثابت شد.

گزارش‌های بیشتر را در صفحه بازار سرمایه بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.