فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۸۶۵۳۷۰

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

پایان بورس ۲۲ شهریور ۱۴۰۲ / کارنامه بورسی دولت سفید می‌شود؟

پایان بورس 22 شهریور 1402 / کارنامه بورسی دولت سفید می‌شود؟

بررسی بورس امروز نشان می‌دهد، با گذر از دقایق ابتدایی بازار، تب عرضه بالا گرفت و روند صعودی شاخص‌های بورسی در ابتدای بازار پایان یافت. طبیعتا در روز پایانی هفته چنین موضوعی اجتناب ناپذیر است و سهامداران برای کاهش ریسک اخبار ضد بورس در روزهای تعطیل، دست به فروش سهم‌های خود می‌زنند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، موضوعی که باید به آن اشاره کرد صحبت‌های احسان خاندوزی وزیر اقتصاد است. وی در گفت‌وگویی اذعان داشت: دولت از اتخاذ تصمیم و سیاستی که موجب نااطمینانی بیشتر در بورس و پیش بینی ناپذیری برای سرمایه گذاران در بازار و صنایع کشور شود، اجتناب خواهد کرد.

اما نگاهی به سیاست‌های اتخاذی دولت نشان می‌دهد تنها نتیجه‌‌ای که تصمیمات دولت در چند ماهه گذشته داشت افزایش نااطمینانی در بازار بوده است. از ورود و خروج پی‌درپی خودرو در بورس کالا گرفته تا تصمیمات ناگهانی حول نرخ خوراک پتروشیمی‌ها، همگی روند بازار سرمایه را به یکباره تغییر می‌دادند.

بنابراین باید گفت دولت همواره از تصمیماتی که جلوی رانت اطلاعاتی را می‌گیرد اجتناب کرده و این قبیل مصاحبه‌ها تنها شعاری برای سفید کردن کارنامه بورسی دولت است.

بورس امروز در یک نگاه

پایان بورس 22 شهریور

معاملات بورس امروز به نحوی رقم خورد که شاخص کل در خلاف جهت معاملات روز گذشته خود گام برداشت و نتوانست بر ارتفاع خود بیفزاید. به طوری که در پایان بورس امروز شاخص کل، با افت 309 واحدی که معادل 0.01 درصد این شاخص است روبه‌رو شد. بر این اساس شاخص کل در پایان معاملات امروز در سطح دو میلیون و 126 هزار واحدی ایستاد.

شاخص هم‌وزن نیز با فرمان شاخص کل حرکت کرد. با این تفاوت که کاهش نماگر شرکت‌های کوچک و متوسط بازار کمی بیشتر از شاخص کل بود. به این ترتیب این شاخص با افت 0.08 درصدی به سطح 718 هزار و 54 واحدی رسید.

همزمان با ادامه روند نزولی بازار سرمایه، ارزش و حجم معاملات نیز کاهشی شدند و ارقام پایینی را ثبت کردند. گفتنی است تابلو بورس اوراق بهادار تهران، حجم معاملات امروز را 6 میلیارد و 200 میلیون برگه سهم و ارزش معاملات خرد (سهام، حق تقدم و صندوق‌های سهامی) را سه هزار و 811 میلیارد تومان نشان می‌دهد.

ورود و خروج پول حقیقی

بررسی آمار مالکیت افراد حقیقی در روز جاری حکایت از خروج سرمایه حقیقی‌ها از بازار سهام دارد. شاخص ورود و خروج سرمایه در پایان بورس امروز، خبر از خروج 214 میلیارد تومانی پول از سهام، حق تقدم و صندوق‌های سهامی می‌دهد.

بیشترین ارزش معاملات

در جریان معاملات امروز سه سهم شسینا، ذوب و شپنا بیشترین ارزش معاملات و سهم‌های حفارس، شستا و دی به ترتیب بیشترین حجم معاملات را ثبت کرده‌اند. همچنین سهم فارس نیز بیشترین ارزش بازار را در اختیار خود گرفت.

ولپارس با افزایش هفت درصدی بیشترین بازدهی روز را از آن خود کرد. در مقابل، لبوتان نیز با افت 4.98 درصدی در جریان بازار امروز بدترین عملکرد را ثبت کرد.

ورود پول هوشمند

بیشترین خالص خرید حقیقی نیز به سهم‌های پرداخت، بفجر و بالبر تعلق گرفت. همچنین سهم‌های ذوب، فزر و شاملا نیز در جریان معاملات امروز ورود پول هوشمند داشتند. در سوی دیگر، فیلترهای بورسی نشان می‌دهند که نمادهای ثفارس، خزامیا و خاور خروج پول هوشمند داشتند.

لازم به ذکر است بیشترین سرانه خرید حقیقی در سهم‌های ذوب، شاملا و بخاور رقم خورد. همچنین پکرمان در جریان معاملات امروز بیشترین فشار تقاضا را ثبت کرد. در مقابل، بیشترین فشار عرضه نیز در نماد سصفها بود.

گزارش‌های بیشتر را در صفحه بازار سرمایه بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.