کد مطلب: ۸۷۳۱۰۳

رئیس سازمان بورس:

اسامی متخلفان بورسی به‌زودی افشا می‌شود

اسامی متخلفان بورسی به‌زودی افشا می‌شود

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: همین روزها اسامی متخلفان بورسی را منتشر می‌کنیم. این تخلف مربوط به اسفند پارسال است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: اسامی متخلفان بورسی که رای قطعی برای آنها صادر شده، به زودی در سامانه سازمان بورس منتشر و افشا خواهد شد. این تخلفات مربوط به اسفند سال گذشته است.

عشقی در خصوص نظارت هوشمندانه و پیشگیرانه در بازار سرمایه گفت: یکی از دغدغه‌های جدی ما و تمامی فعالان بازار سرمایه بحث منصفانه بودن معاملات است. ما در این دو سال سعی کردیم با استفاده از تمام اطلاعاتی که از طریق سامانه‌های اطلاعات مدیران و سامانه اطلاعات دارندگان اطلاعات نهانی کسب می‌کنیم، نظارت هوشمندی در بازار سرمایه ایجاد کنیم تا بتوانیم دستکاری در بازار را به راحتی تشخیص دهیم.

روش شناسایی متخلفان بورسی

وی افزود: پرونده‌های تخلفاتی در سازمان بورس از مجراهای مختلفی تشکیل شده؛ گاهی واحدهای نظارتی خود سازمان این پرونده‌ها را تشکیل داده‌اند؛ گاهی پرونده‌ها از طریق سامانه سوت‌زنی توسط سایر اشخاص به صورت شناسایی شده یا ناشناس گزارش داده می‌شود و ما رسیدگی می‌کنیم و به یک پرونده تخلفاتی می‌رسیم؛ گاهی ز طریق سامانه رسیدگی به شکایات این پرونده‌ها تشکیل می‌شود و در فرآیند رسیدگی قرار می‌گیرد یا از طریق بورس و فرابورس یا بورس کالا و انرژی این گزارش به ما ارسال شده ودر واحد حقوقی پرونده تشکیل می‌شود.

حمایت از افشاگران و سامانه سوت‌زنی

عشقی در خصوص حمایت از افشاگران و سامانه سوت‌زنی گفت: با توجه به گسترش بازار سرمایه و ظهور بیش از یک‌هزار نهاد مالی؛ بالغ بر ۷۰۰ ناشر که سهام آنها در بازار سرمایه معامله می‌شود؛ ارائه دهندگان خدمات به سرمایه‌گذاران و… فضای گسترده‌ای در بازار سرمایه ایجاد شده که ممکن است بعضی از ناهنجاری‌ها از چشم ناظر رسمی دور بماند. هرچند وظیفه ما این است که بتوانیم هر نوع ناهنجاری را به سرعت کشف کرده و رسیدگی کنیم؛ اما با توجه به گستردگی بازار سرمایه ممکن است برخی ناهنجاری‌ها پنهان بماند.

وی ادامه داد: یکی از مجاری بسیار مهم برای شناسایی ناهنجاری‌ها خود سرمایه‌گذاران، رسانه‌های حرفه‌ای بازار سرمایه و مردم هستند. ما کانال‌های متعددی را برای اخذ این گزارش‌ها ایجاد کرده‌ایم که یکی از این کانال‌ها، دیده‌بان سلامت بازار سرمایه است. آنجا تمام گزارشات از تمام حوزه‌های بازار سرمایه شامل سامانه‌های معاملاتی، حوزه نهادهای مالی، کارگزاری‌ها، شرکت‌های سبدگردانی، ناشرانی که به هر دلیلی ممکن است تخلفات و ناهنجاری‌هایی داشته باشند و… از طریق سامانه دیده‌بان سلامت بازار سرمایه دریافت می‌شود و تاکنون موارد بسیار مفیدی از این طریق به دست آمده که منجر به اقدامات اصلاحی اساسی در فرآیند ناهنجاری شده که به اصلاح ناهنجاری یا تشکیل پرونده تخلفاتی و رسیدگی و در نهایت جلوگیری از تکرار تخلف منجر شده است. این سامانه دیده‌بان سلامت همان سامانه سوت‌زنی است.

پرداخت جایزه به سوت‌زنان

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به پرداخت جایزه به سوت‌زنان گفت: ۱۰ تا ۳۰ درصد از جریمه‌ای که برای افراد خاطی در نظر گرفته شده(متناسب با معیارهای مختلفی که تعریف شده) به شخصی که گزارش تخلف را داده پرداخت خواهد شد. تاکنون هم سه فقره جایزه سوت‌زنی پرداخت کرده‌ایم. پرونده‌های مختلفی هم در دست بررسی است که به محض آنکه این پرونده‌ها به نتیجه قطعی برسد، جوایز به سوت‌زنان پرداخت خواهد شد. با افزایش جریمه‌ها، سقف جریمه‌ها از ٣٠٠ میلیون به یک میلیارد تومان رسیده و اعداد جوایز سوت‌زنی قابل توجه‌تر خواهد بود؛ اما فارغ از بحث جوایز به سوت‌زنان، جلوگیری از تکرار تخلف و اقدامات اصلاحی منافع بسیار بهتری برای بازار سرمایه و سهامداران خواهد داشت و امیدواریم تمامی ذی‌نفان بازار سرمایه در این مسیر به ما کمک کنند.

منبع: ایرنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.