کد مطلب: ۸۹۰۷۶۰

اصلاح دستورالعمل حاکمیت شرکتی با هدف حمایت از منافع تمامی سهامداران

اصلاح دستورالعمل حاکمیت شرکتی با هدف حمایت از منافع تمامی سهامداران

معاون نظارت بر بورس‌ها و ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: توجه به آثار بلندمدت تصمیمات و سیاست‌های اقتصادی، منجر به تقویت اعتماد سرمایه‌گذاران و افزایش خوش‌بینی‌ها نسبت به بازار سرمایه می‌شود.

به گزارش تجارت‌نیوز، رضا عیوضلو، عضو هیئت مدیره و معاون نظارت بر بورس‌ها و ناشران سازمان بورس اوراق بهادار در گفت‌وگو با رادیو اقتصاد بیان کرد: یکی از اصلی‌ترین فاکتورها برای سرمایه‌گذاران بورسی و سهامداران، بحث پیش‌بینی پذیر بودن متغیرهای تاثیرگذار بر فعالیت‌های شرکت‌هاست که می‌تواند فروش یا سودآوری شرکت‌ها را تحت تاثیر قرار دهد.

وی افزود: سازمان بورس اوراق بهادار بر اساس وظیفه اصلی خود که حمایت از حقوق سرمایه‌گذاران است، سال گذشته اصلاحاتی در دستورالعمل حاکمیت شرکتی به تصویب رساند و پس از ابلاغ، تاکید بر مفاد این دستورالعمل داشت. این دستورالعمل اصولی را که مدیران شرکت‌ها در اداره و مدیریت شرکت و نیز هدایت صحیح منابع شرکت باید رعایت کنند، نشان می‌دهد.

عیوضلو ادامه داد: از اصلی‌ترین اصول دستورالعمل حاکمیت شرکتی این است که مدیران باید منافع تمامی ذینفعان را رعایت کنند و نمی‌توانند منافع بخشی از سهامداران (سهامداران عمده؛ دولت، صندوق‌های بازنشستگی، بانک‌ها) را به منافع سهامداران اقلیت ترجیح دهند و باید منافع تمامی سهامداران به صورت یکسان در نظر گرفته شود. این دستورالعمل، بستری است که می‌تواند اعتماد سرمایه‌گذاران را جلب کند. بعضاً در دستگاه‌های اجرایی مختلف مشاهده کرده‌ایم تصمیماتی اتخاذ شده یا سیاست‌هایی در پیش گرفته شده که عمدتاً نشات گرفته از بخشی‌نگری‌ست و منافع کلان اقتصادی در آن در نظر لحاظ نشده است. این نگاه‌ها، سیاست‌ها و تصمیمات می‌تواند کلیت اقتصاد و بازار سرمایه را تحت تاثیر قرار دهد و فضای سرمایه‌گذاری در کشور را با ابهام و چالش مواجه کند.

عضو هیئت مدیره سازمان بورس گفت: تاکید ما در این راستا بر این است که مسئولان یا دستگاه‌های اجرایی قبل از هر تصمیمی، حتماً منافع بلندمدت اقتصادی آن را هم در نظر بگیرند. تابلوی بورس آینه‌ای است که آثار تصمیمات اقتصادی را نشان می‌دهد و ما در سازمان بورس اوراق بهادار و بازار سرمایه، همواره تلاش می‌کنیم که آثار تصمیمات و سیاست‌های مختلف اقتصادی را بر بازار سرمایه و فعالیت شرکت‌ها تحلیل کنیم و این تحلیل‌ها را به مسئولانی که تصمیم گیری می‌کنند، ارائه کنیم. توجه به آثار بلندمدت تصمیمات و سیاست‌های اقتصادی، منجر به تقویت اعتماد سرمایه‌گذاران و افزایش خوشبینی‌ها نسبت به بازار سرمایه می‌شود.

معاون نظارت بر بورس‌ها و ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار در خصوص برنامه‌های حمایتی این سازمان از سهامداران خرد اظهار کرد: ما در سازمان بورس و اوراق بهادار، تاکید جدی روی سرمایه‌گذاری غیرمستقیم داریم. تنوع ابزارهای سرمایه‌گذاری غیرمستقیم در بازار سرمایه می‌تواند سرمایه‌گذاران را با هر درجه از ریسک پذیری و با هر سلیقه‌ای در برابر نوسانات مصون بدارد.

منبع : سنانیور

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.