فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۲۰۷۹۶

پیروز انتخابات پارلمان بریتانیا چه کسی بود؟

پیروز انتخابات پارلمان بریتانیا چه کسی بود؟

در انتخابات پارلمان بریتانیا که در ۴ جولای ۲۰۲۴ برگزار شد، حزب کارگر به رهبری کیر استارمر به پیروزی بزرگی دست یافت.

به گزارش تجارت‌نیوز، حزب کارگر در انتخابات زودرس پارلمان بریتانیا پیروز شد و سر کی‌یر استارمر رهبر این حزب به جای ریشی سوناک نخست‌وزیر این کشور می‌شود.

این حزب با کسب ۴۱۲ کرسی از ۶۵۰ کرسی، اکثریت قاطعی در مجلس عوام به دست آورد تا پس از ۱۴ سال قدرت را از حزب محافظه‌کار پس بگیرد. ریشی سوناک در سخنرانی پیش از استفعای رسمی خود گفت که از رهبری حزب محافظه‌کار کناره‌گیری می‌کند. پادشاه بریتانیا از او به طور رسمی دعوت کرد که کابینه خود را تشکیل دهد.

در انتخابات پارلمان بریتانیا که در ۴ جولای ۲۰۲۴ برگزار شد، حزب کارگر به رهبری کیر استارمر به پیروزی بزرگی دست یافت و جایگزین دولت محافظه‌کار شد که به مدت ۱۴ سال در قدرت بود. حزب کارگر بیش از ۲۴۰ کرسی از حزب محافظه‌کار را تصاحب کرد، در حالی که حزب محافظه‌کار تحت رهبری ریشی سوناک با بدترین شکست تاریخ خود مواجه شد. این انتخابات شاهد تغییرات مرزی گسترده‌ای در حوزه‌های انتخابیه بود که برای اولین بار از سال ۲۰۱۰ اجرا شد.

این انتخابات برای اولین بار نیاز به ارائه شناسه عکس‌دار برای رأی‌گیری حضوری در بریتانیا داشت و اولین انتخابات پس از برگزیت و همه‌گیری کووید-۱۹ بود. همچنین حزب لیبرال دموکرات و حزب سبز به دستاوردهای چشمگیری دست یافتند و حزب رفرم بریتانیا نیز برای اولین بار نمایندگانی را به مجلس عوام فرستاد.

این انتخابات نشان دهنده تغییر چشمگیر افکار عمومی بریتانیا بود، با اینکه نظرسنجی‌ها نشان می‌دادند که حزب کارگر پیشتاز است، اما اختلاف نهایی حدود ۲۰ درصد بود، دو برابر آنچه که در نظرسنجی‌ها پیش‌بینی شده بود. با این حال، حزب کارگر توانست به بزرگترین حزب در اسکاتلند و ولز تبدیل شود و حزب محافظه‌کار هیچ کرسی در ولز و کورنوال و تنها یک کرسی در شمال شرق انگلستان به دست آورد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.