کد مطلب: ۸۷۳۵۰۷

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

سقف آرزوهای ورزش ایران در آسیا کوتاه شد / رویاپردازی برای آینده!

سقف آرزوهای ورزش ایران در آسیا کوتاه شد / رویاپردازی برای آینده!

مسئولان ورزش در دو دهه اخیر از تلاش برای کسب رتبه‌های بالا در مسابقات قاره‌ای صحبت کرده بودند اما اکنون مدیران ورزش امیدوارند رتبه ششمی دوره قبل بازی‌های آسیایی در هانگژو تکرار شود. چرا سقف آرزوهای ورزش ایران در آسیا کوتاه‌تر شد؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، کاروان ورزشی ایران با 289 ورزشکار شامل 211 ورزشکار مرد و 78 ورزشکار زن در 34 رشته ورزشی در بازی‌های آسیایی هانگژو شرکت کرده. این در حالی است که تا این لحظه، از نظر دریافت مدال طلا عقب‌تر از پیش‌بینی‌ها بوده‌ایم و این مسئله باعث شده مسئولان ورزش نگران رتبه نهایی ایران در این دوره از رقابت‌ها باشند. به نظر می‌رسد ورزش ایران در آسیا شرایط خوبی ندارد.

آن هم در حالی که بعد از موفقیت در سال 2010 گوانگجو، رتبه ایران در جدول نزولی بوده و حالا برخی مسئولان از تلاش برای تکرار رتبه ششمی بازی‌های سال 2018 جاکارتا می‌گویند. این یعنی ممکن است کاروان ورزشی ایران، هانگژو را با رتبه‌ای بدتر از ششمی ترک کند، اتفاقی که با توجه به نتایج کسب شده تا امروز چندان هم بعید نیست.

صحبت از رده دوم بعد از چهارمی در گوانگجو

بهترین رتبه ایران در بازی‌های آسیایی مربوط به مسابقات سال 1974 است که در تهران برگزار شد و بعد از آن رتبه چهارمی در مسابقات 1986 سئول بهترین رتبه ایران محسوب می‌شد. در واقع، تا سال 2010 که مسابقات در گوانگجو برگزار شد، کاروان ورزشی ایران نتوانست رتبه بهتری کسب کند و در این مسابقات بار دیگر در رده چهارم قرار گرفتیم.

محمود احمدی نژاد رئیس جمهور وقت که علاقه زیادی به ورزش نیز نشان می‌داد، در مراسم تجلیل از مدال‌آوران بازی‌های گوانگجو در اظهارنظری عجیب گفت: «بايد به نحوی برنامه‌ريزی كنيم كه در دور بعدی بازی‌های آسیایی(اینجئون) در رتبه‌ دوم قرار بگيریم.» این در حالی بود که در گوانگجو کاروان ورزشی کره جنوبی با 76 مدال طلا در رده دوم قرار گرفت و ایران با 20 طلا چهارم شد.

محمد علی‌آبادی رئیس وقت کمیته ملی المپیک مدتی بعد از این مسابقات اعلام کرد که ایران می‌تواند در رده سوم بازی‌های آسیایی قرار بگیرد و تاکید کرد ورزش ایران به فكر كسب مقام سومی در مسابقات 2014 اینچئون و تك رقمی شدن جایگاه خود در المپیك 2016 است. وی البته قبل از آن پیرو اظهارات احمدی‌نژاد مدعی شده بود که این ظرفیت را داریم در بازی‌های آسیایی در رده دوم قرار بگیریم.

محمد عباسی وزیر وقت ورزش و جوانان نیز با اعلام اینکه بازی‌های آسیایی 2014 مسیر آینده ما محسوب می‌شود، مدعی شده بود که تاسیس 18 پایگاه استعدادیابی در دست اقدام و هدف‌گذاری‌ مسئولان ورزش ایران افزایش مدال طلا است. به گفته او، این تعداد از 20 طلا در گوانگجو باید به 35 تا 40 طلا در اینچئون رسیده و مجموع مدال‌ها نیز از عدد 59 به 80 تا 90 مدال برسد. ضمن اینکه رتبه ایران نیز که در المپیک 2012 لندن در رده هفدهم قرار گرفت، باید در المپیک بعدی تک رقمی شود.

از وعده صعود تا یک پله سقوط

با نزدیک شدن به موعد برگزاری مسابقات 2014 اینچئون نه تنها مدیران ورزش عوض شدند، بلکه موضع آنها در خصوص رتبه ایران نیز تغییر کرد. محمود گودرزی وزیر وقت ورزش و جوانان که می‌دانست رتبه سوم آسیا کاملا دور از دسترس کاروان ورزشی ایران است، از تلاش برای تکرار رتبه ایران در گوانگجو سخن گفت: «امیدوارم بتوانیم رتبه چهارمی را تکرار کرده و با برنامه‌ریزی مناسب در آینده فاصله‌مان را با کشورهای بالاتر کم کنیم.»

كيومرث هاشمي رئیس وقت کمیته ملی المپیک هم در اولين نشست خبري‌ خود اعلام کرد كه با توجه به مصائب ورزش در دو سال گذشته نبايد انتظارات را بالا برد و بايد با مردم صادق بود. او در واقع، به طور غیرمستقیم اعلام کرد که حتی تکرار رتبه چهارم نیز کار ساده‌ای نیست و نباید صحبت از رتبه‌های سوم و دوم کرد.

در نهایت هر چند کاروان ورزشی ایران یک مدال طلا بیشتر از دوره قبلی کسب کرد اما با 21 طلا بعد از قزاقستان (با 28 طلا) در رده پنجم قرار گرفت تا یک پله سقوط نسبت به بازی‌های گوانگجو را تجربه کند. آن هم در حالی که محمد عباسی از برنامه‌ریزی برای رسیدن طلاهای ایران به 35 تا 40 مدال سخن گفته بود.

یک پله پایینتر از اینچئون

محمود گودرزی که از تلاش برای تکرار رتبه چهارمی خبر داده بود، بعد از ناکامی در رسیدن به این هدف ضمن ابراز رضایت از نتایج کاروان ورزشی ایران تاکید کرد که نباید به این نتایج راضی باشیم چون حتما متوقف می شویم و باید همواره برای تحقق شرایط مطلوب‌تر در آینده نگاه رو به جلو داشته باشیم.

مسئولان وقت نیز با امیدواری از عملکرد بهتر ایران در بازی‌های آسیایی 2018 جاکارتا نسبت به مسابقات اینچئون صحبت کردند. مسعود سلطانی‌فر، وزیر بعدی ورزش و جوانان ضمن اعلام امیدواری از کسب نتیجه‌ای قابل قبول در اندونزی عنوان کرد ایران برای رتبه‌ چهارم باید با چند کشور از جمله میزبان رقابت کند.

سید رضا صالحی‌امیری رئیس وقت کمیته ملی المپیک نیز با اشاره به اعزام یکی از بزرگترین کاروان‌های ورزش ایران در تاریخ به بازی‌های آسیایی تاکید کرد که ورزشکاران ایرانی در جاکارتا خواهند درخشید. همچنین نصرالله سجادی سرپرست کاروان ایران در بازی‌های آسیایی اعلام کرد که افزایش تعداد و مرغوبيت مدال‌ها نسبت به دوره قبل - که با پنجمی ایران خاتمه یافت - را پیش‌بینی می‌کند. سجادی البته بعد از شروع مسابقات اعلام کرد که رتبه چندان مهم نیست و باید در مجموع عملکرد خوبی ارائه کرد!

در پایان مسابقات جاکارتا ایران اگرچه با 62 مدال توانست رکورد بیشترین مدال کسب شده در بازی‌های آسیایی بعد از انقلاب را به ثبت برساند اما در رده‌بندی نهایی با 20 طلا در رده ششم قرار گرفت تا نسبت به دوره قبلی، یک پله سقوط را تجربه کند. ضمن اینکه افزایش تعداد ورزشکاران اعزامی نیز در افزایش مدال‌ها بی‌تاثیر نبود اما از نظر مرغوبیت مدال نسبت به دوره قبلی با کاهش مدال‌های طلا از 21 به 20 طلا مواجه شدیم.

تغییر موضع و نگرانی از سقوط دوباره ورزش ایران در آسیا

بازی‌های آسیایی هانگژو از ابتدای مهر آغاز شد و تا شانزدهم این ماه ادامه دارد. از مدتی قبل بار دیگر مسئولان با امیدواری نسبت به عملکرد کاروان اعزامی ایران به چین صحبت کردند اما حالا که مسابقات شروع شده و نتایج چندان درخشانی نیز کسب نشده، اظهارنظرها کمی تغییر کرده است.

صالحی امیری رئیس وقت کمیته ملی المپیک که به خاطر تعویق یک ساله بازی‌های آسیایی هانگژو از سمت خود کنار رفت، در زمانی که هنوز در راس کار بود اعلام کرد ایران در جاکارتا می‌توانست به جای عنوان ششم در رده پنجم قرار بگیرد اما با این حال برای رویداد هانگژو هدف‌گذاری عملیاتی در کمیته ملی المپیک، یک پله بالاتر از بازی‌های جاکارتا یعنی پنجم است. به گفته او، جایگاه اصلی ایران در این مقطع، باید مقام چهارم آسیا باشد و یک دهه به برنامه‌ریزی منسجم، قوی و همه جانبه نیاز داریم که بتوانیم هدف‌گذاری برای جایگاه سوم را داشته باشیم.

پیمان فخری سرپرست پیشین کاروان ایران در بازی‌های آسیایی که مدتی بعد از انتخاب، در روز انتخابات کمیته ملی المپیک از این مسئولیت کناره‌گیری کرد، در یک برنامه تلویزیونی اعلام کرد که هدف‌گذاری ایران کسب رتبه چهارم در مسابقات هانگژو است.

در آستانه شروع مسابقات اما مسئولان جدید مواضع دیگری داشتند. مناف هاشمی دبیرکل کمیته ملی المپیک و سرپرست کاروان ایران گفت که جایگاه ما بعد از 2010 گوانگژو تا 2018 جاکارتا از چهارم به پنجم و سپس ششم رسید و اگر الان بخواهیم روی آن حساب کنیم، باید نگاه ششم یا هفتم را داشته باشیم. او اعلام کرد که پیش‌بینی‌ها کسب کمتر از 20 مدال طلاست! هاشمی اخیرا و در حین مسابقات نیز ابراز امیدواری کرد که ایران بتواند رتبه ششمی دوره گذشته را در پایان این دوره تکرار کند؛ هر چند که تاکید کرد در تعداد طلاها تا همین الان هم از پیش‌بینی‌ها عقب‌تر هستیم.

به این ترتیب مسئولان ورزش سطح توقعات از کاروان ورزشی ایران را به حدی رسانده‌اند که در صورت کسب عنوان ششم یا هفتمی و پایین‌تر قرار گرفتن از کشورهایی مثل ازبکستان، هند و قزاقستان باید منتظر ابراز رضایت‌ آنها باشیم. آن هم در حالی که در گذشته‌ای نه چندان دور مسئولان وقت از برنامه‌ریزی برای رسیدن ایران به جایگاه‌های بالاتر صحبت کرده بودند.

وعده برای دوره بعدی از حالا!

البته لازم نیست از حالا منتظر بمانیم تا مسئولان بعد از ناکامی احتمالی در هانگژو وعده درخشش در مسابقات 2026 ژاپن را بدهند. در بخشی از گزارش مربوط به لایحه برنامه هفتم توسعه ایران که از سوی کمیسیون تلفیق مجلس منتشر شد، به جایگاه کاروان‌های اعزامی ایران به چهار رویداد در سال‌های 2024 و 2026 اشاره شده است. در بند الحاقی 8 از تبصره 2 ماده که در صفحه 246 گزارش کمیسیون آمده است:«به منظور تقویت و ارتقای ورزش قهرمانی (مدال‌آور-ملی)، اقداماتی باید انجام شود که رتبه کاروان ورزشی ایران در بازی‌های المپیک 2024 بین پانزده تا بیست، در بازی‌های المپیک 2028 بین ده تا پانزده، در بازی‌های پارالمپیک 2024 بین دوازده تا پانزده، در بازی‌های پارالمپیک 2028 بین هشت تا یازده، در بازی‌های آسیایی 2026 چهارم و در بازی‌های پاراآسیایی 2026 دوم شود.»
احتمالا تا مدتی مسئولان از برنامه‌ریزی برای رسیدن به این هدف و کسب عنوان چهارمی در ژاپن صحبت خواهند کرد اما تجربه نشان داده برای پیش‌بینی نزدیکتر به واقعیت در مورد جایگاه، ورزش ایران در آسیا باید تا دو سه ماه مانده به مسابقات و حتی شروع آن صبر کرد!

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    چي بوديم چي شديم