خبر مهم:

کد مطلب: ۸۷۷۰۷۸

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

آیا عربستان با خرید رونالدو قصد خودنمایی دارد؟ / برنامه‌ریزی فوتبالی برای کسب سود مالی

آیا عربستان با خرید رونالدو قصد خودنمایی دارد؟ / برنامه‌ریزی فوتبالی برای کسب سود مالی

بسیاری از مردم فکر می‌کنند عربستان با خرید رونالدو و دیگر ستاره‌های بزرگ فوتبال جهان در حال ریخت و پاش و خرج کردن بی‌حساب و کتاب است اما بررسی‌ها نشان می‌دهد سعودی‌ها نه تنها به دنبال ارائه تصویر مناسب از کشور خود به جهان هستند، بلکه به سود مالی هم می‌اندیشند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، حضور کریستیانو رونالدو دیگر ستاره‌های فوتبال جهان در لیگ عربستان با حمایت مالی صندوق سرمایه‌گذاری عمومی عربستان از چهار تیم اصلی و بزرگ این کشور باعث شده اخبار فوتبال سعودی‌ها در راس قرار بگیرد و پیش‌بینی می‌شود لیگ عربستان با خرید رونالدو و دیگر ستارگان، به زودی تبدیل به یکی از ارزشمندترین و در عین حال پردرآمدترین لیگ‌های فوتبال جهان شود.

برخی رسانه‌ها و بسیاری از مردم در سراسر دنیا از ریخت و پاش عربستان و خرج کردن پول نفت برای خودنمایی می‌گویند با این حال سعودی‌ها در راستای طرح چشم‌انداز 2030 و کاملا هدفمند در فوتبال هزینه کرده‌اند تا به اهداف خود برسند.

تا سال گذشته عربستان در ذهن مردم دنیا کشوری دیکتاتوری بود که مخالفانش را اعدام می‌کرد و جای جذابی برای گردشگری به شمار نمی‌رفت اما حالا وضعیت کاملا متفاوت شده به طوری که همین چند روز پیش و در روز ملی عربستان، ستاره‌های بزرگ فوتبال مثل رونالدو، نیمار، بنزما و بقیه لباس ملی عربستان را پوشیدند و مراسم ملی سعودی‌ها را به جا آوردند. این فرصت بزرگی برای عربستان است که با استفاده از چنین تبلیغاتی در بحث گردشگری به سود مالی کلانی برسد و به همین دلیل است که قراردادهای فوق ستاره‌هایی مثل رونالدو، نیمار و بنزما شامل تعهداتی برای معرفی عربستان به عنوان یک مقصد مناسب گردشگری است. با این حال سعودی‌ها از خود فوتبال هم درآمد قابل توجهی کسب خواهند کرد.

خرید رونالدو و کسب درآمد از افزایش هوادار در سراسر جهان

قرارداد مهاجم 37 ساله با النصر بیش از 200 میلیون یورو در سال (215.76 میلیون دلار) اعلام شده است. البته باشگاه النصر تنها 10 درصد دستمزد رونالدو را پرداخت می‌کند و مابقی آن را سعودی‌ها از بودجه عمومی پرداخت می‌کنند و البته می‌دانند که تنها در حال هزینه کردن نیستند و درآمد زیادی نیز خواهند داشت.

نیل جویس، کارشناس امور مالی فوتبال در این خصوص به رویترز گفت که این قرارداد توجه زیادی را به خود جلب کرده است که احتمالاً فرصت‌های پولی را به همراه دارد.

جویس که مدیرعامل و یکی از بنیانگذاران گروه CLV است، با اشاره به رشد چند برابری پایگاه هواداران النصر پس از حضور رونالدو، اعلام کرد النصر به باشگاه‌ها نشان می‌دهد که چگونه می‌توانند درآمد خود را از طریق تعامل با هواداران جهانی خود به حداکثر برسانند.(صفحه النصر در اینستاگرام قبل از پیوستن رونالدو حدود 800 هزار عضو داشت و اکنون به حدود 20 میلیون عضو رسیده است)

به گفته جویس، انتقال رونالدو به عربستان سعودی فرصتی را برای بازیکنان بزرگ بیشتری ایجاد می‌کند تا لیگ عربستان را توسعه دهند، همانطور که پله پس از پیوستن به نیویورک کاسموس در سال 1975 روی فوتبال ایالات متحده تأثیر گذاشت.

عربستان سعودی علاوه بر جذب رونالدو و چند چهره مشهور دیگر، لیونل مسی را به عنوان سفیر گردشگری جذب کرده است تا توجهات را بیش از پیش به این کشور جلب کند.

ژاپن تایمز بزرگترین و قدیمی‌ترین روزنامه انگلیسی زبان در ژاپن می‌نویسد: جذب رونالدو یک کودتای بازاریابی برای فوتبال عربستان سعودی و همچنین برای ملتی است که تلاش می‌کند خود را به عنوان آهنربایی برای گردشگری و سرمایه گذاری خارجی مطرح کند.

درآمد از فروش پیراهن

طبق گزارش رسانه های محلی، پیراهن های کریستیانو رونالدو ستاره پرتغالی تنها یک ساعت پس از عرضه در فروشگاه های باشگاه النصر عربستان تمام و حجم تقاضا بسیار بالا اعلام شد. طبق اعلام نشریه «المیدان» باشگاه النصر در طی 48 ساعت درآمد 112 میلیون ریالی(بیش از هزار و 120 میلیارد تومان) از فروش پیراهن رونالدو داشته است.

طبق گزارش روزنامه عربستانی عکاظ، باشگاه النصر قصد دارد از فروش پیراهن رونالدو به سود بیش از 100 میلیون یورو دست یابد تا بتواند از رئال مادرید اسپانیا پیشی بگیرد. تمایل باشگاه عربستانی برای تجدید نظر در کمیسیونی که باشگاه از فروش پیراهن با شرکت بازاریابی لباس‌های باشگاه دریافت می کند، وجود دارد، زیرا سهم باشگاه از 10 تا 15 درصد فروش پیراهن تجاوز نمی‌کند.

درآمد از حق پخش

حضور فوق ستاره‌ها در لیگ عربستان به درآمد فوتبال این کشور از حق پخش تلویزیونی کمک خواهد کرد. به لطف رشد اخیر فوتبال عربستان و افزایش محبوبیت، لیگ حرفه‌ای عربستان اکنون توسط 48 پلتفرم و پخش کننده در بیش از 170 کشور جهان نمایش داده می‌شود. به گفته کارلو نهرا، رئیس سازمان لیگ حرفه‌ای عربستان سعودی، درآمد عربستان بعد از حضور رونالدو در لیگ این کشور 650 درصد افزایش یافته و عاملی شده تا تمایل تیم‌های سعودی به جذب ستاره‌های محبوب در دنیای فوتبال افزایش یابد.

طبق اعلام رسانه‌های عربی دیدار النصر برابر تیم نه چندان مطرح استقلال تاجیکستان در لیگ قهرمانان آسیا 200 میلیون بیننده از سرتاسر جهان داشته است.

سعودی‌ها برای فصل جاری قراردادهای متعددی برای پخش مسابقات خود در کشورهای اروپایی منعقد کرده‌اند. شبکه DAZN از کانال‌های تلویزیونی مشهور اروپایی، مارکا اسپانیا(برای پخش زنده از سایت)، پلتفرم +CANAL فرانسه، اسپورت تی وی پرتغال، لا هفت ایتالیا، کاسموت یونان و … تاکنون حق پخش این مسابقات را خریداری کرده‌اند. جالب اینکه برخی مسابقات لیگ عربستان به طور زنده از شبکه‌های تلویزیونی ایران نیز پخش می‌شود البته به طور رایگان!

درآمد از اسپانسرها

حضور رونالدو در ترکیب تیم سعودی النصر باعث شده تا اسپانسرهای زیادی برای عقد قرارداد با این باشگاه علاقه‌مند شوند. تیم سعودی تا پیش از جذب رونالدو لباس‌های برند Dunues که یکی از معتبرترین برندهای ورزشی در جهان عرب است را می‌پوشید اما خیلی زود قراردادی با شرکت معتبر نایکی امضا شد که ظاهرا شخص رونالدو هم در تغییر برند لباس النصر نقش داشته است.

قرارداد سه ساله با شرکت گردشگری تازه تاسیس AROYA Cruises برای برگزاری کمپین‌های تبلیغاتی مشترک و ایجاد ارتباط بین علاقه به فوتبال و اکتشاف گنجینه‌های ساحلی عربستان، قرارداد با شرکت Noug اولین شرکت سعودی متخصص در تولید محصولات شیر شتر با کیفیت بالا برای کمک به پیشرفت چشم انداز ورزش در پادشاهی عربستان و کمک به جذب سرمایه گذاری در این بخش، قرارداد سه ساله با شرکت توسعه و مدیریت منطقه مالی ملک عبدالله (KAFD DMC) که اولین حضور خود در دنیای ورزش را به عنوان حامی پلاتینیوم باشگاه النصر اعلام کرد، از جمله قراردادهای جدیدی است که النصر بعد از جذب رونالدو منعقد کرده است.

درآمد از قهرمانی در رقابت‌های آسیایی

تیم های عربستانی عملکرد خوبی در مسابقات جام باشگاه‌ها و بعد از آن، لیگ قهرمانان آسیا داشته‌اند اما تنها دو تیم الهلال (4 قهرمانی) و الاتحاد (2 قهرمانی) موفق به کسب جام شده‌اند و الاهلی، الشباب و النصر با وجود سابقه حضور در فینال، دست‌شان به جام قهرمانی نرسیده است.

یکی از اهداف مدیران النصر عربستان برای فصل جدید لیگ قهرمانان کسب عنوان قهرمانی است و امیدوارند با جذب رونالدو، مانه و دیگر ستاره‌های خارجی بتوانند طلسم قهرمان نشدن در این تورنمنت مهم را بشکنند. النصری‌ها چندی پیش در مسابقات جام باشگاه‌های عرب که جایزه 10 میلیون دلاری داشت، با شکست الهلال در فینال به مقام قهرمانی رسیدند و آماده می‌شوند تا این موفقیت را در لیگ قهرمانان آسیا هم تکرار کنند، مسابقاتی که برای قهرمان آن پاداش 12 میلیون دلاری تعیین شده است.

درآمد حاصل از دعوت به تورنمنت‌ها

بعد از حضور رونالدو در النصر، این تیم به تورنمنت‌های دوستانه مختلفی دعوت خواهد شد که برایش سود مالی به همراه خواهد داشت. یکی از این تورنمنت‌ها در ژاپن برگزار شد و النصر با پرواز اختصاصی راهی این کشور شد و با دو مطرح پاری‌سن‌ژرمن فرانسه و اینترمیلان ایتالیا بازی کرد. سعودی‌ها برای هر مسابقه سه میلیون یورو از اسپانسر مسابقات دریافت کردند تا در مجموع 6 میلیون یورو از انجام این بازی‌ها سود کنند.

همچنین در دیدار منتخب بازیکنان الهلال و النصر مقابل پاریس سن ژرمن که در ریاض برگزار شد و دنیای فوتبال شاهد آخرین تقابل رونالدو و لیونل مسی بود، آمار 2 میلیون متقاضی برای بلیت مسابقه به ثبت رسید. جالب اینکه عربستانی‌ها یک بلیت ویژه تحت عنوان "فراتر از تصور" را در یک مزایده (برای خیریه) به فروش گذاشتند که امکانات خاصی داشت از جمله فرصت دیدار با رونالدو، مسی، نیمار و امباپه، حضور در مراسم افتتاحیه وروی صندلی‌های مسابقه VIP در کنار ترکی آل شیخ، ورودی انحصاری به رختکن هر دو تیم در روز مسابقه و حضور در عکس تیمی تیم برنده. در نهایت مشرف بن احمد الغامدی، تاجر املاک و مستغلات، با پیشنهاد 2.1 میلیون پوندی برنده این مزایده شد.

درآمد از میزبانی جام جهانی

عربستان بعد از مطرح شدن به واسطه حضور فوق ستاره‌هایی مثل رونالدو، برای میزبانی جام جهانی 2034 کاندیدا شده و گفته می‌شود تا الان بیش از 50 رای اعضای فیفا را کسب کرده و از شانس بالایی برای میزبانی برخوردار است و می‌تواند از این طریق علاوه بر کسب درآمد، به رونق صعنت گردشگری خود کمک شایانی کند.

قطر به عنوان اولین کشور عربی میزبان جام جهانی در سال 2022 توانست به خوبی از فرصت میزبانی و احیای صعنت گردشگران استفاده کند و به گفته «ناصر الخاطر» مدیر اجرایی کمیته اجرای جام جهانی 2022، این کشور به 17 میلیارد دلار درآمد از این مسابقات رسید. وی تعداد کسانی که برای تماشای جام جهانی وارد قطر شدند را بالغ بر 1.2 میلیون نفر عنوان و تاکید کرد بعد از جام جهانی نیز تقاضا برای سفر به قطر افزایش یافت و حالا عربستانی‌ها هم قصد دارند از این امتیاز برای افزایش اعتبار بین المللی، احیای صعنت گردشگری و درآمد دلاری به خوبی استفاده کنند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.