خبر مهم:

کد مطلب: ۸۸۵۴۳۰

چه میزان حل مشکلات اقتصادی در فرزندآوری تاثیر دارد؟

چه میزان حل مشکلات اقتصادی در فرزندآوری تاثیر دارد؟

دبیر مرکز مطالعات راهبردی جمعیت با اشاره به تاثیر حل مشکلات اقتصادی در فرزندآوری گفت: نرخ رشد جمعیت کشور در حال حاضر ۰۶. است که این نرخ در طول تاریخ ایران سابقه نداشته و در سال ۱۴۱۵ صفر می شود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، صالح قاسمی با اشاره به حل مشکلات اقتصادی در فرزندآوری اظهار داشت: کاهش نیروی کار، کاهش میزان تولید ناخالص ملی و سرانه، فشار شدید به شبکه بهداشت و درمان، ظهور نیروی کار خارجی و غیره از جمله تهدیدات افزایش نرخ رشد سالمندی در کشور محسوب می‌شود.

وی گفت: سرعت گرفتن سالمندی در کشور مدیریت و برنامه‌ریزی را برای مدیران با مشکل روبرو می کند، همچنین در اغلب کشورها سالمندی پس از توسعه اتفاق افتاده اما در ایران، کشور پیش از توسعه سالمند می‌شود که پیامدهای سالمندی جمعیت را چند برابر می‌کند.

دبیر مرکز مطالعات راهبردی جمعیت کشور تاکید کرد: ایران دیگر جوان نیست و در حال حاضر با میانگین سن ۳۵ سال کشور جوان هستیم و مقام معظم رهبری نیز بر جوان سازی جمعیت تاکید دارند.

قاسمی با بیان اینکه تمام شاخص‌های جمعیت شناسی کشور رکورد ثبت کرده‌اند، خاطرنشان کرد: نرخ رشد جمعیت کشور در حال حاضر ۰۶. است که این نرخ در طول تاریخ ایران سابقه نداشته و در سال ۱۴۱۵ صفر می شود و از سال ۱۴۲۰ به بعد شاهد نرخ منفی رشد جمعیت خواهیم بود.

وی تصریح کرد: با نرخ رشد جمعیتی که اکنون داریم ایران هیچ زمان به جمعیت ۱۰۰ میلیون نفری نخواهد رسید و جمعیت کشور بالای ۹۱ میلیون نفر نخواهد رفت.

دبیر مرکز مطالعات راهبردی جمعیت کشور ادامه داد: نرخ باروری در کشور از ۶.۵ فرزند به ازای هر زن در سال ۱۳۶۵ امروز به ۱.۶ فرزند رسیده و روند موالید ما به سرعت کاهش پیدا می کند و از سال ۹۴ تا ۱۴۰۱ حدود ۵۰۰ هزار نفر کاهش داشتیم و این چیزی جز بحران و چالش برای تمام ساختارهای کشور نیست.

قاسمی افزود: سالانه ۳۷۰ هزار سقط جنین در ایران اتفاق می افتد که ۹۵ درصد آن ارادی و بدون مجوز پزشک قانونی است و از سقط جنین‌های انجام شده در کشور تنها ۲ درصد غیر ارادی و سه درصد درمانی و با مجوز پزشک قانونی هستند.

سقط جنین مشکل شرعی دارد

وی تصریح کرد: برخی افراد فکر می‌کنند که سقط جنین قبل از چهار ماهگی مشکلی به لحاظ شرعی ندارد، اما طبق فتوای مراجع از زمان انعقاد نطفه سقط جنین دارای مشکل شرعی است.

دبیر مرکز مطالعات راهبردی جمعیت کشور تاکید کرد: ۴۷ متغیر در امر فرزندآوری دخیل است و اگر کسی فکر کند که با حل مسائل اقتصادی مشکل فرزندآوری حل می شود، اشتباه می‌کند.

قاسمی با اشاره به افزایش میزان ناباروری در کشور خاطرنشان کرد: برخی افراد از ابتدا نابارور هستند، اما بعضی هم نابارور نبوده اند، اما بعدا نابارور شده اند که سهم مورد دوم ناباروری بیشتر شده است.

وی گفت: سبک زندگی، تغذیه، پوشش، آب و هوا، میزان رطوبت در باروری دخیل است، روش‌های دارویی از شایع‌ترین روش‌های پیشگیری باروری در ایران است که به شدت آسیب‌زا است.

دبیر مرکز مطالعات راهبردی جمعیت کشور ادامه داد: ما زوج‌های باروری داریم که در حال از دست دادن آنها هستیم و برخی از زوج‌ها فکر می کنند زمان بین باروری اول و باروری دوم مهم نیست که اشتباه است.

قاسمی بیان کرد: قانون، غربالگری در زمان بارداری را ضرورت می‌داند، اما غربالگری باید بهینه‌سازی و استانداردسازی شود چون ضریب خطای غربالگری در کشور بالا است.

وی اظهار داشت: بر خلاف تصور عموم، نرخ مهاجرت در کشور ما از میانیگین جهانی پایین تر است، اما ما تعادل در حوزه نخبگان تعادل مهاجر فرستی و مهاجر پذیری نداریم.

منبع: ایرنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.