فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۸۹۵۲۴۳

«تجارت‌نیوز» نامه رئیس نظام پزشکی به قالیباف را منتشر کرد:

هشدار رئیس نظام پزشکی نسبت به وضعیت رزیدنت‌ها/ ورود به رشته‌های تخصصی غیرممکن شده است!

هشدار رئیس نظام پزشکی نسبت به وضعیت رزیدنت‌ها/ ورود به رشته‌های تخصصی غیرممکن شده است!

رئیس سازمان نظام پزشکی ایران در نامه‌ای به قالیباف، رئیس مجلس خواستار افزایش دوبرابری حقوق دستیاران پزشکی شده است. در این نامه آمده که حق‌الزحمه 8 تا 12 میلیونی در کنار سایر دشواری‌ها، تدوام ورود به رشته‌های تخصصی و فوق‌تخصصی را غیرممکن ساخته است

به گزارش تجارت‌نیوز، خودکشی دو رزیدنت و یک پزشک طرحی در روزهای اخیر واکنش‌های زیادی به دنبال داشت. وضعیتی که گفته می‌شود ناشی از وضعیت اقتصادی، بی‌انگیزگی و ناامیدی رزیدنت‌هاست. 

حالا محمد رئیس‌زاده، رئیس سازمان نظام پزشکی ایران در نامه‌ای به محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس خواستار افزایش دوبرابری حقوق دستیاران پزشکی شده است. 

ورود به رشته‌های تخصصی غیرممکن شده است

رئیس‌زاده در نامه به قالیباف به مشکلات دستیاران پزشکی اشاره کرده و نوشته است: «دستیاران عزیز علاوه بر وظیفه سنگین آموزشی، حجم عمده ارائه خدمات درمانی تخصصی و فوق تخصصی را در مراکز آموزشی-دولتی درمانی بر عهده دارند. به طوری که ساعات کاری آنها در کنار کشیک‌های سنگین شبانه‌روزی، 50 تا 70 درصد بیشتر از یک نیروی تمام وقت شمول قانون کار است.»

او در ادامه بررسی مشکلات دستیاران پزشکی نوشته است: «در حالی‌که حق‌الزحمه‌ای 8 تا 12 میلیون تومان دریافت می‌کنند. این میزان پرداخت در کنار سایر دشواری‌های فوق‌الذکر، تدوام ورود به رشته‌های تخصصی و فوق‌تخصصی را با رعایت کرامت انسانی غیرممکن ساخته است.»

IMG-20240114-WA0000[1]

افزایش حقوق دستیاران پزشکی ضروری است

رئیس سازمان نظام پزشکی ایران نوشت: «نظر به نیاز ضروری کشور به نیروهای تخصصی و فوق‌تخصصی پزشکی و نیز افزایش کیفیت آموزش و دمیدن روح امید و نشاط در جامعه دستیاری، تامین منابع برای وزارت بهداشت، جهت افزایش حداقل دوبرابری حق‌الزحمه دستیاران در سال آینده و نیز وضع قانون و راستای شمولیت قانون کار بر دوره دستیاری برای سال‌های آینده بیش از پیش ضروری و غیرقابل انکار است.»

این نخستین باری نیست که پزشکان از شرایط سخت کاری خود می‌گویند. تاکنون 6 کارزار اینترنتی برای رسیدگی به وضعیت رزیدنت‌ها به جریان افتاده است. در این کارزارها به مشکلاتی مانند شیفت‌های سنگین کاری و حقوق کم اشاره شده است. شرایطی که به گفته آنها انگیزه و دلیل مهاجرت بسیاری از پزشکان شده است. 

امید پزشکان به آینده از دست رفته است

پیش از این «تجارت‌نیوز» در گزارشی با توجه به خودکشی دو رزیدنت و یک پزشک طرحی به بررسی مشکلات این گروه از کادر درمان پرداخت. چه می‌شود که پزشکان بعد از تحمل سال‌ها سختی و تحصیل اقدام به خودکشی می‌کنند؟ (برای خواندن گزارش کامل از خودکشی رزیدنت‌ها اینجا را بخوانید)

بابک شکارچی، معاون آموزشی سازمان نظام پزشکی ایران در این مورد به «تجارت‌نیوز» گفت: «مجموعه‌ای از مشکلات برای دستیاران پزشکی مطرح است؛ از مسائل اقتصادی گرفته تا شرایط کاری.»

او ادامه داد: «رزیدنتی هیچ زمان کار راحتی نبود، اما قبلا امید به آینده وجود داشت. مجموعه‌ای از مشکلات وجود دارد، اما نداشتن امید به آینده یکی از مهم‌ترین عواملی است که موجب شده دستیاران ما اقدام به خودکشی کنند.»

شکارچی گفت: «دستیاران پزشکی به صورت تمام وقت در بیمارستان کار می‌کنند. سقف کشیک خود را باید پر کنند. گاهی هم بعد از کشیک مجبور می‌شوند در محل کار خود بمانند تا به امور بیماران رسیدگی کنند. در همین حال، اجازه کار در جای دیگری هم ندارند. البته عملا فرصتی هم پیدا نمی‌کنند که جای دیگری همزمان مشغول به کار شوند. با این حال با توجه به شرایط کاری آنها حق‌الزحمه کمی به آنها پرداخت می‌شود. با این حقوق چطور می‌توانند زندگی خود را بگذارنند؟»

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.