فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۳۴۶۷۹

چرا بیمه پایه و تکمیلی برخی کارگران قطع شده است؟

چرا بیمه پایه و تکمیلی برخی کارگران قطع شده است؟

سید محمد بحرینیان گفت: سازمان تامین اجتماعی در اقدامی خلاف قانون و اخلاق، در دو، سه ماه گذشته، به محض اینکه پرداخت حق بیمه از سوی کارفرماها با تاخیر مواجه می شود، به صورت برخط ، خدمات بیمه ای کارگران را قطع می کند. سازمان تامین اجتماعی، حق ندارد در فاصله تاخیری که ایجاد می شود، حقوق کارگران را قطع کند. این برخلاف قانون است.

به گزارش تجارت نیوز،

سید محمد بحرینیان، صنعتگر و پژوهشگر توسعه خاطرنشان کرد: متاسفانه این سازمان، در دو، سه ماه گذشته، در اقدامی غیراخلاقی و غیرقانونی، به محض اینکه دو یا سه روز، پرداختی که باید کارفرماها به بیمه داشته باشند، دیرتر پرداخت می شود، خدمات بیمه درمان کارگران شریف و زحمتکش صنعت را قطع می کند. این در حالی است که وفق ماده 36 قانون تامین اجتماعی : «کارفرما مسئول پرداخت حق بیمه خود و بیمه شده به سازمان بوده و مکلف است در مواقع پرداخت مزد یا حقوق و مزایا، سهم بیمه شده را کسر کند و سهم خود را بر آن افزوده و به سازمان تادیه نماید، در صورتی که کارفرما از کسر حق بیمه، سهم بیمه شده خود خودداری کند، شخصا مسئول پرداخت آن خواهد بود. تاخیر کارفرما در پرداخت حق بیمه، یا عدم پرداخت آن، رافع مسئولیت و تعهدات سازمان در مقابل بیمه شده نخواهد بود.»

بار تعهدات خارج از توان تامین اجتماعی بر دوش کارگران صنعتی

وی ضمن انتقاد از تعهدات خارج از توانی که دولتها و مجالس برعهده سازمان تامین اجتماعی گذاشته اند، ادامه داد: سازمان تامین اجتماعی اکنون با کسری بودجه شدید مواجه شده و متاسفانه دولتها و مجالس برای خرید محبوبیت، بارهایی خارج از توان سازمان تامین اجتماعی، بر دوش آن گذشته اند، و تاسف بارتر اینکه مدیران تامین اجتماعی، نیز بدون درنظرگرفتن واقعیتهای مالی سازمان، این تعهدات خارج از توان را پذیرفته اند. دولت ها بدهی عظیمی به سازمان تأمین اجتماعی دارند و گاهی برای تادیه بدهی، شرکت های نامناسب و غیراقتصادی را به سازمان تامین اجتماعی تحمیل می کنند و مع الاسف بسیاری از مدیران سازمان که اهلیت حرفه ای ندارند به این گونه تحمیل ها تن می دهند.

بحرینیان با بیان این انتقاد که یکی از مسئولان بانک مرکزی چند روز پیش در برنامه سیما عنوان کرده که ما 86درصد از سرمایه درگردش بخش صنعت را پرداخت کرده ایم، گفت: واقعیت این است که میزان تسهیلات بخش صنعتی کشور، از میزان تسهیلات بخش خدمات، واردات و ساختمان کمتر است. دو بخش کشاورزی و صنعت و معدن کشور، با بیچارگی روبرو هستند و کمترین سهم را در تسهیلات کشور دارند، اما پشت تریبون به جای اینکه ارقام را بیان کنند، درصدها را به صورت کلی می گویند تا وضعیت روشن نشود! علاوه بر اینها، مطالبات بسیاری از صنایع چه از دولت و چه از سوی صنایع بزرگ پرداخت نمی شود و نظام بانکی هم که بر روی صنعت سیاست انقباضی  در پیش گرفته و تسهیلاتی منطقی پرداخت نشده و شرکتها در پرداخت حقوق و بیمه کارگران خود با مشکل مواجه شده اند، چون منابع ندارند، پرداختهایشان با تاخیر انجام می شود. همچنین کارفرماها به دلیل مطالباتی که دارند، نمی توانند حقوق و سهم بیمه خود را به موقع پرداخت کنند. از طرف دیگر، هیچ اقدامی هم نمی تواند برای دریافت به موقع این مطالبات انجام دهد.

این صنعتگر برجسته ادامه داد: با اینکه کارفرماها با جریمه این حق سهم بیمه را به تامین اجتماعی پرداخت می کنند اما این سازمان، اولین اقدامی که می کند این است که بیمه کارگران و خانواده هایشان که تحت پوشش هستند را از بین می برد! گویی برخی مدیران سازمان تامین اجتماعی در این کشور زندگی نمی کنند و نمی دانند چه خبر است!

وی افزود: کارگرانی داریم که خودشان یا افراد خانواده شان در بیمارستان بوده اند و بیمه شان قطع شده است. انسولین تزریق می کنند و یا زن سرپرست خانوار است و بیمه شان قطع شده! حقوق این کارگران مظلوم را با تاخیر می دهیم و در مقابل آنها شرمنده هم هستیم، اما در سوی دیگر، سازمان تامین اجتماعی هم بیمه درمانشان را قطع می کند. مدیران صنعتی واقعی دوست دارند کارگرانشان عزیزشان بارکار در یک شیفت زندگی با شرافت و راحتی داشته باشند. 52 سال در صنعت و تولید کشاورزی بودم و اکنون بعد از 73 سال عمر، وقتی وارد کارخانه می شوم، در مقابل نگاه کارگران، در خودم احساس شکستگی می کنم و به جز خجالت هیچ ندارم.

حق ندارد در فاصله تاخیری که ایجاد می شود، حقوق کارگران را قطع کند

بحرینیان تاکید کرد: برخی از مدیران تصمیم گیر اقتصادی کشور، به دلیل اینکه اهلیت حرفه ای ندارند، از آینده نگری و بررسی تبعات تصمیمات غلطشان ناتوان هستند. سازمان تامین اجتماعی، حق ندارد در فاصله تاخیری که ایجاد می شود، حقوق کارگران را قطع کند. این برخلاف قانون است.

 کارفرما، که در نهایت حقوق و بیمه را با جریمه پرداخت می کند، چرا دیگر بیمه درمان کارگر را قطع می کنید!؟

وی یادآورشد: اما در هر حال کارفرما مسئول پرداخت حق بیمه خواهد بود. می گوید اگر کارفرما نتوانست پرداختی خود را داشته باشد، سازمان تامین اجتماعی حق ندارد خدماتش را قطع کند و این مساله، رافع مسئولیتش نیست. ضمن اینکه کارفرما، که در نهایت حقوق و بیمه را با جریمه پرداخت می کند، چرا دیگر بیمه درمان کارگر را قطع می کنید!؟

بحرینیان با بیان اینکه صنایع از یک سوی به دلیل قطعی برق زیانهای کلانی متحمل می شوند و از سوی دیگر بهره های سنگین به بانکها می دهند ، تصریح کرد: بخش صنعت کشور با بحران تامین مالی مواجه است، با این حال کارفرماها می دانند که کارگران شرافتمند چقدر زحمت می کشند و حتی آنها را بیمه تکمیلی می کنند، اما وقتی تامین اجتماعی بیمه پایه کارگران را قطع می کند، آنها نمی توانند از بیمه تکمیلی شان هم استفاده کنند.

منبع : جماران

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.