کد مطلب: ۸۷۳۹۷۸

پس‌لرزه‌های سیاست‌های نفتی در بودجه عربستان

پس‌لرزه‌های سیاست‌های نفتی در بودجه عربستان

پس از آنکه عربستان و روسیه تصمیم گرفتند با کاهش عرضه، قیمت طلای سیاه را حفظ کنند، حالا پس‌لرزه‌های چنین سیاستی بودجه عربستان را تهدید می‌کند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، طی روزهای اخیر وزارت دارایی عربستان در بیانیه بودجه عربستان اعلام کرد کسری بودجه ۷۹ میلیارد ریال (۲۱ میلیارد دلار) معادل ۱.۹ درصد تولید ناخالص داخلی را برای سال آینده پیش‌بینی می‌کند.

همچنین طبق گزارش بلومبرگ اکونومیکس، اقتصاد ۱.۱ تریلیون دلاری عربستان سعودی امسال احتمالا کوچک می‌شود که تا حد زیادی به دلیل کاهش عرضه طلای سیاه است که از سوی دولت عربستان برای تقویت قیمت نفت، به اجرا گذاشته شده است. این اقدام باعث محدودیت عرضه در بازار جهانی همزمان با رشد تقاضا برای نفت شده و بهای معاملات نفت برنت را به بالای ۹۰ دلار در هر بشکه رسانده است.

شرایط برای عربستان بغرنج شد؟

برخی رسانه‌ها سیاست جدید عربستان یعنی کاهش عرضه را به این معنا برداشت کرده‌اند که در پسِ سیاست کاهش عرضه نفت به بازار جهانی که سعودی‌ها مدتی است آن را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ در پیش گرفته‌اند، شرایط بغرنجی برای آنها ایجاد شده است.

اما درست برعکس این موضوع وزیر انرژی عربستان طی نشستی تخصصی در کنگره جهانی نفت کلگری کانادا، تمدید کاهش داوطلبانه روزانه یک میلیون بشکه‌ای عربستان تا پایان دسامبر ۲۰۲۳ با هدف افزایش قیمت‌ها را رد کرد.

عدالعزیز بن‌سلمان افزود: تمدید کاهش عرضه داوطلبانه نفت عربستان برای افزایش قیمت نبوده، بلکه این تصمیم‌ متناسب با داده‌های موجود در بازارهای جهانی اتخاذ شده است.

وی همچنین ادامه تردیدها درباره مصرف نفت چین، رکود تولید در اروپا و سیر تورم و نرخ بهره در آمریکای و اروپا را از دیگر دلایل رسیدن به این تصمیم دانست.

بن‌سلمان با رد پیش‌بینی‌ها درباره اینکه بازار نفت کمبود زیادی را در سه ماه چهارم تجربه خواهد کرد، یادآور شد که پیش‌بینی‌های عرضه و تقاضا همیشه قابل اعتماد نیستند.

تهدید بزرگ برای افزایش قیمت نفت در بازار

در موضوع کمبود عرضه در بازار و احتمال افزایش قیمت نفت در پس این سیاست نام عربستان و روسیه کنار هم می‌آید و روسیه هم با کاهش 300 هزار بشکه‌ای با عربستان این سیاست را اعمال می‌کند.

افزایش قیمت نفت برای عربستان سعودی که بزرگترین صادرکننده نفت جهان است، فضای بیشتری برای حفظ سطح بالای هزینه دولتی فراهم می‌کند.

بخش عمده این هزینه‌ها برای متنوع کردن اقتصاد و تقویت بخش غیرنفتی صرف می‌شود و بر اساس گزارش بلومبرگ، با وجود تلاش برای متنوع‌سازی اقتصادی، نفت و پتروشیمی همچنان برای عربستان حیاتی مانده و حدود ۹۰ درصد از صادرات این کشور را تشکیل می‌دهد.

بر همین اساس هم نمی‌توان تاثیر افزایش قیمت نفت را در اقتصاد سعودی‌ها نادیده گرفت، اما موضوع مهم‌تر این است که افزایش قیمت نفت در پس سیاست کاهشی عربستان تا کجا پیش خواهد رفت؟

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری سابق آمریکا و نامزد انتخابات ریاست جمهوری 2024، اخیرا اعلام کرد در صورتی که بر سکان ریاست جمهوری قرار بگیرد قطعا نفت را تا 40 دلار پایین می‌آورد و اجازه یکه‌تازی را از عربستان به خصوص روسیه می‌گیرد و این موضوع تهدید بزرگی برای افزایش قیمت نفت خواهد بود.

برای اطلاعات بیشتر صفحه سوخت و انرژی را در تجارت‌نیوز دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.