کد مطلب: ۸۸۱۱۸۰

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

قراردادهای نفتی و گازی قطر یکی پس از دیگری/ ایران توسعه میادین گازی را به قطر واگذار کرد؟

قراردادهای نفتی و گازی قطر یکی پس از دیگری/ ایران توسعه میادین گازی را به قطر واگذار کرد؟

در حالی قطر یکی پس از دیگری قراردادهای نفتی امضا می‌کند که ایران به دلیل تحریم‌ها حتی نمی‌تواند در حوزه میادین مشترک اقدام توسعه‌ای انجام بدهد و از رقیب تجاری خود یعنی قطر عقب مانده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، شرکت شل برای خرید گاز طبیعی مایع (ال‌ان‌جی) از قطر به مدت ۲۷ سال، به توافق رسید، این دومین قرارداد بزرگ فروش بلندمدت به اروپا برای قطر است و یک هفته پس از امضای قرارداد مشابه با شرکت فرانسوی توتال، اعلام شد. شرکت «قطر انرژی» اعلام کرد تحت دو قرارداد، از سال ۲۰۲۶ به مدت ۲۷ سال، سالانه ۳.۵ میلیون تن ال‌ان‌جی به پایانه واردات «گیت» روتردام هلند تحویل خواهد داد.

سعد الکعبی، وزیر انرژی قطر اعلام کرد این توافق‌ها، تعهد قطر برای کمک به تامین نیازهای انرژی اروپا و تقویت امنیت انرژی این منطقه را مجددا تایید می‌کند، قراردادهای نفتی و گازی قطر ادامه دارد.

قراردادهای نفتی قطر یکی پس از دیگری!

قراردادهای نفتی و گازی قطر یکی پس از دیگری امضا می‌شوند و ایران به عنوان دومین دارنده نفت و گاز جهان همچنان بر طبل تحریم و مخالفت با FATF می‌کوبد.

درواقع کشوری که به علت دارا بودن در زمینه انرژی و چاه‌های عظیم نفتی و میادین متعدد گازی پیش از تحریم‌ها می‌توانست بدون شعار هاب انرژی منطقه باشد امروز به درجه‌ای رسیده که نفت را با تخفیف‌های نجومی می‌فروشد و توان توسعه میادین مشترک گازی را به علت نبود تکنولوژی کافی ندارد.

حتی چین هم در ایران سرمایه‌گذاری نمی‌کند!

در همین باب، حمیدرضا صالحی- عضو کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران- به تجارت‌نیوز گفت: مسلم است که منابع طبیعی که ایران در زمینه نفت و انرژی دارد جزو مواهب الهی است. اگر در زمان و فرصتی که وجود دارد از آن استفاده نشود از دست خواهد رفت و این درست نیست.

وی افزود: به‌ویژه در میادین مشترک که ایران ۲۶ میدان مشترک دارد که بزرگترین آن در دریای خلیج فارس و میدان پارس جنوبی است. با اینحال قطر برداشت بیشتری دارد و منابع بیشتری را از پارس جنوبی می‌برد. شیب به سمت قطر است و ایران هم نتوانسته استفاده لازم را ببرد و از فرصت‌های لازم برای سرمایه‌گذاری استفاده نکرده است.

صالحی تاکید کرد: سرمایه‌گذاری در میادین، قطر را صاحب جایگاه بالاتری در حوزه گاز کرده است که امروز گاز مایع را صادر می‌کند و قراردادهای بلندمدت ۱۵ و ۲۰ ساله با کشورهای اروپایی می‌بندد. این وضعیت به لحاظ ژئوپلیتیک برای قطر مفید خواهد بود. در صورتی که بخش عمده این فرصت از آن ایران بود. اینکه برای پروژه‌هایی مثل میدان پارس جنوبی نیاز به سرمایه‌گذاری وجود دارد و نیاز به تعمیر و بازسازی هم از ملزومات است.

ایران باید بتواند با استفاده از منابع و با استفاده از پروژه‌های بای بک و سایر اقدامات از منابع نفت و گاز بهره‌برداری کند و پول نفت را خرج بازسازی زیرساخت‌های کشور کند؛ فرصت‌های زیرساختی کشور سال‌هاست تعطیل شده است.

وی در پایان گفت: ایران از لحاظ ریسک سرمایه‌گذاری در شرایط خوبی نیست، حتی چین هم حاضر نیست در ایران سرمایه‌گذاری کند.

در پروژه پارس جنوبی چین حاضر بود بیاید و با ایران قرارداد ۲۵ ساله ببندد، در ضمن قرار بود چین در پروژه‌های پارس جنوبی و پروژه‌های نفت و گاز ایران سرمایه‌گذاری کند اما منصرف شد و قرارداد ۲۵ ساله‌ای با قطر بست. چین در میدان آزادگان هیچ اقدامی نکرد و بعد از ۱۰ سال میدان را در وضعیت غیرقابل قبولی به ایران پس داد. سپس چینی‌ها به سمت میدان مشترکی در عراق رفتند و در حورالعظیم و… سرمایه‌گذاری کردند.

برای اطلاعات بیشتر صفحه سوخت و انرژی را در تجارت‌نیوز دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    باید جلوی قطر را گرفت و میزان بهره‌برداری از میادین گازی و نفتی مشترک مساوی باشد..

  • ناشناس

    تاراج میادین مشترک گازو نفت ایران توسط کشورهای همسایه در ناکارآمدی و عدم شناخت منافع ومصالح کشور توسط مسئولین با اتمام ذخایر این میادین پایان تلخی را برای ایران وایرانی و آیندگان درتاریخ به ثبت خواهد رساند !

    • حسن

      پس این توافق شفاهی برجام چی شد . لااقل شاید بعد یک توافق کوچیک رتبه ریسک سرمایه گذاری ایران پایین بیاد و یه چند تا شرکت (حداقل متوسط) ما رو تحویل بگیرند یه دستی برسونن

  • رحمانی

    روسیه غول نفتی وگازی جهان است الان روسیه دیگه ابای ازتحریمها ندارد چرا باروسیه قرارداد بسته نمیشه

  • سیروس

    توافق دارند .‌میدان گازی به جای حمایت سیاسی. به همین سادگی اونورتر هم کویت هس. اونورتر هم‌دریای خزر وروسیه .‌یه کم این‌ورتر میادین مشترک‌با عراق هست .‌

  • ناشناس

    چه عجله ای است که منابع طبیعی را سریع به فروش برسانید و پولش را خرج کنید.

    • افشین

      تا من و شما در زمستان با زیر پیراهنی و شلوارک در منزل مبچرخیم چیزی برای فروختن نمی‌ماند. چشم باز کنید اقلیبت همیشه طلبکار.

  • بیتا

    شاید قرار نیست که ایران از این منابع برداشتی کند زیرا ما قراردادهای ترکمنچای مانند زیادی سروکار داریم که وجودشان بی اطلاعیم

  • مهدی

    کوتاهی از طرف مسئولان مربوطه است که شاهد این حجم چپاول ثروت هستیم.

  • ناشناس

    سیاست های خارجی قوی باعث پیشرفت ما شده در همه ابعاد

  • علی

    اشکال نداره بزارن برادران مسلمان قطری منابع مشترک مارو غارت بکنن فقط آقای رئیسی پیراهن تیم ملی قطرو که امیر قطر بهش داد سایزش بود ما نگران سایز هستیم زیاد بزرگ نباشه آخه تعویض هم نداره

    • رضاییان

      چرا زر میزنی الحمق. قطر نون تلاش و کوشش و سرمایه گذاری خودش رو میخوره. تواناییش رو داری سم الله برو جنابعالی هم قرارداد ببند.

  • رضا

    وقتی کشور دست افراد بی تجربه و بی تفاوت باشد انتظار دارید وضع
    کشور بهتر از این باشد!!!!؟