فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۲۴۵۹۷

حسن مرادی، استاد حقوق انرژی دانشگاه تهران، در گفت‌وگو با «تجارت‌نیوز» مطرح کرد:

وزیر نفت پزشکیان مراحل پیشرفت را باید از درون صنعت نفت طی کرده باشد

وزیر نفت پزشکیان مراحل پیشرفت را باید از درون صنعت نفت طی کرده باشد

تا کنون گزینه‌های بسیاری در رابطه با انتخاب وزیر نفت دولت چهاردهم مطرح شده است. در همین زمینه حسن مرادی، استاد حقوق انرژی دانشگاه تهران، در گفت‌وگو با تجارت‌نیوز مطرح کرد که وزیر نفت باید از درون صنعت نفت انتخاب شود تا مقبولیت داشته باشد.

به گزارش تجارت‌نیوز، با توجه به روزهای پایانی دولت سیزدهم و تشکیل کارگروه برای تعیین وزیر نفت دولت چهاردهم، صحبت‌های متعددی در رابطه با انتخاب وزیر نفت مطرح شده است.

در همین زمینه تجارت‌نیوز با حسن مرادی، استاد حقوق انرژی دانشگاه تهران، گفت‌وگویی انجام داده است که در ادامه آن را می‌خوانید.

از نظر شما وزیر نفت چه خصوصیاتی باید داشته باشد؟

به واسطه درگیری‌های بسیار با مسائل وزارت نفت به عنوان سخنگوی کمیسیون انرژی و همکاری طولانی‌مدت با شرکت‌های تابعه وزارت نفت به‌عنوان مدیر حقوقی کالای نفت تهران، لندن و کانادا همواره صنعت نفت با مشکلات متعددی روبه‌رو بوده و مسئولان بسیاری از این مسائل را در جریان می‌گذاشتند.

در صنعت نفت اصطلاحی وجود دارد که بسیار کلیدی است. آن اصطلاح این است که یک فرد یا یک آدم وابسته به شرکت نفت است یا متعلق به این شرکت نیست و از بیرون وارد شده است. اصولاً در مجموعه شرکت ملی نفت ایران و در مجموعه وزارت نفت، کسانی مقبول هستند که پایه‌های ترقی را یکی پس از دیگری طی کرده‌اند و به وزارت رسیده‌اند.

وزیر نفت تا چه اندازه باید در زمینه نفت تسلط داشته باشد؟

اگر قرار است کارگروه کسی را انتخاب کند، این فرد باید تحصیلات مرتبط با نفت، پتروشیمی، انرژی یا شیمی داشته باشد تا نفت و مشتقات آن را به خوبی بشناسد. از سوی دیگر، این فرد باید از دیپلماسی بین‌المللی و جهانی و اقتصاد نفت نیز اطلاعاتی داشته باشد. بنابراین اگر قرار هست کسی از بیرون دعوت شود، مقبولیت او در داخل مجموعه و امکان همکاری یا تمایل به همکاری هم کمتر خواهد بود.

اگر کارگروه قرار است فردی را جامع جمیع جهات معرفی کند، یکی از شاخصه‌های آن فرد این است که در شرکت نفت و در وزارت نفت بزرگ شده باشد و مراحل ترقی را یکی پس از دیگری در داخل سیستم پیموده باشد.

علاوه بر آن، باید از مسائل و مشکلات جانبی نفت، یعنی از مسئله سازمان‌ها، ترتیبات منطقه‌ای، توافقات کالایی اطلاعاتی داشته باشد. اوپک یک توافق عظیم بین‌المللی است و به این توافق بین‌المللی کالایی، سازمان اوپک گفته می‌شود. وزیر نفت، باید اقتصاد نفت رو تا حدودی بشناسد و از شیمی، ترکیب نفت، فانکشن، عملکرد نفت، پتروشیمی و گاز اطلاعات کامل داشته باشد تا بتواند نقش‌آفرینی کند.

در صورت نداشتن این ویژگی‌ها چه مشکلاتی به وجود خواهد آمد؟

اگر کسی بیرون از شرکت نفت انتخاب شود و فاقد این صفات باشد، به مشکلی در صنعت نفت تبدیل می‌شود و نمی‌تواند مدیریت کند. از سوی دیگر در صورت انتخاب چنین فردی، میزان پذیرش و اقبال کارکنان نفت نسبت به او کم خواهد بود. دولت پزشکیان باید در خصوص وزیر نفت بسیار با احتیاط عمل کند. نیرویی که برای وزارت‌خانه انتخاب می‌شود باید جامع جمیع جهات بوده و حائز صفات ذکرشده باشد.

برای مطالعه بیشتر صفحه سوخت و انرژی را دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.