فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۱۹۰۹۲

«تجارت‌نیوز» گزارش می‌دهد:

نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری در مورد هرمزگان چه گفته‌اند؟

نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری در مورد هرمزگان چه گفته‌اند؟

هرمزگان، چنان نقش تاریخی و استراتژیکی برای کشور دارد که اهمیت آن بر کسی پوشیده نیست. اما این استان جنوبی و ساحلی ایران، در فهرست 15 استان کشور با نرخ بیکاری بالای 10 درصد قرار دارد و یکی از استان‌ها با تجربه بیشترین نرخ فلاکت نیز محسوب می‌شود. یک روز بیشتر تا برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری 1403 نمانده است. نامزدها در گذشته و حال، در مورد این استان چه گفته‌اند؟

به گزارش تجارت‌نیوز، فردا جمعه 8 تیر چهاردهمین انتخابات ریاست‌جمهوری برگزار می‌شود؛ انتخاباتی که تا شب گذشته شش نامزد داشت اما با انصراف سیدامیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، تا لحظه تنظیم این گزارش قرار است 5 کاندیدا برای پیروزی در این انتخابات با یکدیگر رقایت کنند. اما مسعود پزشکیان، مصطفی پورمحمدی، سعید جلیلی، علیرضا زاکانی و محمدباقر قالیباف، چه نگاهی به هرمزگان، استان تاریخی، مرزی و استراتژیک کشور دارند؟

پیش از پاسخ به این سوال، نگاهی داریم به وضعیت اقتصادی استان بر اساس سه شاخص تورم، بیکاری و فلاکت. 

وضعیت 3 شاخص اقتصادی مهم در هرمزگان

این استان، بر اساس جدیدترین گزارش مرکز آمار، تورم سالانه و نقطه به نقطه پایین‌تری نسبت به نرخ کشوری دارد اما تورم ماهانه آن بالاتر از کل ثبت شده است. به گونه‌ای که مرکز آمار در خرداد 1403 این سه شاخص را برای کل کشور، به ترتیب 36،1 درصد، 31.9 درصد و 2.8 درصد اعلام کرده است. در حالی که هرمزگان 35.8 درصد تورم سالانه، 30.5 درصد تورم نقطه به نقطه و 3.7 درصد تورم ماهانه دارد. 

در مورد نرخ بیکاری شرایط نگران‌کننده‌تر است. در حالی که بر اساس گزارش مرکز آمار، آخرین نرخ بیکاری کشور 8.1 درصد ثبت شده این رقم برای استان هرمزگان به  11.4 درصد رسیده است. در نتیجه این استان در فهرست 15 استانی قرار دارد که با نرخ بالاتر از 10 درصد، بیشترین بیکاری را در کشور تجربه می‌کنند. 

در شاخص فلاکت نیز که از ترکیب تورم و بیکاری به دست می‌آید، شرایط استان هرمزگان خوب نیست. در حالی که مرکز آمار عدد آن را برای کل کشور 48.8 درصد اعلام کرده، این شاخص برای هرمزگان 52 درصد ثبت شده است.

بر اساس گزارشی که اخیرا اکوایران منتشر کرده، هرمزگان در فهرست شش استانی قرار دارد که بیشترین نرخ فلاکت را تجربه کرده‌اند. 

نگاه نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری به هرمزگان

این استان دریایی و مرزی کشور با محرومیت‌ها و چالش‌های مختلف اقتصادی و محیط‌زیستی مواجه است. کمبود آب، مشکلات و چالش‌های صیادی و گمرکی، ایجاد صف‌ در بنادر و ایست‌بازرسی‌ها و نگرانی‌های محیط‌زیستی در مورد وضعیت خلیج فارس، گوشه‌ای از این چالش‌هاست.

در این شرایط، 5 نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری که هنوز در این رقابت‌ حضور دارند، هر یک در کارنامه خود، مناصبی در قوای سه‌گانه داشته و دارند که برخی دارای جنبه اجرایی بیشتر و برخی کمتر بوده است. سه نفر از آنها نیز پیش از این، نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری بوده‌ند. اما آنها، تاکنون چه اظهارنظرهایی در مورد «استان سیستان و بلوچستان» داشته‌اند؟ 

ادامه این گزارش پاسخی برای همین پرسش است. در متن این نکته نیز مشخص شده که گوینده در زمان طرح آن سخنان، چه مسئولیت یا نقشی را برعهده داشته است. با توجه به اینکه، از این افراد یا اظهارنظری در مورد این استان در اینتریت یافت نشد یا تعداد موارد کم بود، به گفته‌های حامیان و اعضای ستادهای آنها در چهاردهمین انتخابات ریاست‌جمهوری نیز اشاره شده است. 

مسعود پزشکیان/ وعده‌های حامیان در مورد هرمزگان

حامیان و اعضای ستاد (1403):

- محمد جواد آذری جهرمی، وزیر سابق ارتباطات و فناوری اطلاعات: «هرمزگان و بندرعباس همیشه و سالیان سال دروازه ارتباط ایران با دنیا بوده است، تجارت ایران یکی از بسترهای اصلی آن از بندر بوده است، بندری‌ها می‌فهمند تحریم یعنی چه. بندری‌ها می‌دانند اثرات آن چیزی که عده‌ای در کشور کاغذ پاره خواندند و بعد عده‌ای ادعا کردند که ما حلش می‌کنیم بر زندگی شان چه تاثیری دارد.» (ایرنا/ ۵ تیر ۱۴۰۳)

- محمد ذاکری، رئیس ستاد انتخابات مسعود پزشکیان: «هنر دولت‌ها این است که از ظرفیت‌های استان‌ها به نفع مردم استفاده کنند که این نیز یکی از اولویت‌های دولت آقای پزشکیان است. 

مردم هستند که از دریا محافظت می‌کنند، مردم هرمزگان گلایه‌های زیادی دارند و قوانین کشوری مانع از منفعت مردم از دریا شده است. استفاده از منافع دریا در اولویت است و قوانین کشور نباید در تعارض منافع مردم ساحل نشین باشد.» (خبرگزاری صدا و سیما/ 6 تیر ۱۴۰۳)

مصطفی پورمحمدی/ مخالفت با امتیاز ویژه برای مناطق آزاد 

نامزد یازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری:

«من اگر وارد دولت شوم تمام ویژگی مناطق آزاد را از بین خواهم برد. منطقه آزاد قشم هم شهری است مثل سایر شهرهای کشور. مگر بندرعباس چه امتیاز کمی با قشم دارد. بنده معتقدم قشم می‌تواند به عنوان پیشرفته‌ترین منطقه خلیج فارس در بیاید و این امکان را دارد.» (سایت شخصی/ 12 اردیبهشت 1392)

حامیان و اعضای ستاد (1403):

- حُر گلزاری، رئیس ستاد مصطفی پورمحمدی در هرمزگان: «ظرفیت‌های کلان استان در حوزه بنگاه‌های اقتصادی معطل مانده است که باید فعال شود.

برنامه استفاده از نیروی انسانی بومی استان باعث اقتصاد پویا و اشتغال پایدار برای استان می‌شود.

تقویت و بهره برداری از منافع زیست بوم دریایی، حمایت از سرمایه‌گذاری بومی، صیادی، کشاورزی و گردشگری از برنامه‌های آقای پورمحمدی است.» (خبرگزاری صدا و سیما/ 6 تیر ۱۴۰۳)

سعید جلیلی/ مدیریت تنگه هرمز

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری:

«شرکت ایزی ایکو در بندرعباس که دولتی هم هست، سه میلیارد دلار دارایی داشته و ۱۱ هزار هکتار زمین دارد و زیرساخت‌های خیلی خوبی دارد. آنها می گویند که با هر پروژه ساخت یا تعمیر کشتی، هزار شغل ایجاد می شود و گله دارند که برخی بخش های دولتی واردات انجام می‌دهند ولی به ما همان پروژه‌ها را نمی‌دهند.

باید در دولت انسجام باشد تا از این امکان استفاده شود. ۴۰ هزار شناور در سال از تنگه هرمز استفاده می‌کنند که تا ده میلیارد دلار می تواند درآمد داشته باشد ولی سهم ما فقط دو درصد است.» (ایسنا/ ۲۳ خرداد ۱۴۰۳)

نماینده رهبر انقلاب در شورای‌عالی امنیت ملی:

«دو عرصه و هدف مهم در کشور که باید به‌طورجدی توجه شود، عرصه اشتغال و عرصه ارزآوری است

یکی از منابع ثروت و مزیت‌های مهم خدادادی جمهوری اسلامی ایران مقوله دریا و خطوط ساحلی پهناور کشور است که می‌تواند در تحقق اهداف کشور در اشتغال و ارزآوری نقش مهم و مؤثری ایفا کند.» (سایت شخصی/ 9 اسفند 1402)

«با مدیریت صحیح می‌توان با استفاده از توانمندی‌های بومی و ویژگی‌های منحصر به فرد جغرافیایی جزیره هرمز، گردشگری را به شکل تخصصی در این جزیره سامان داد و این مساله می‌تواند کمک قابل توجهی  به اشتغال مردم جزیره کند.  

با ساخت پترو پالایشگاه‌ها و کسب جایگاه اول تولید کننده فرآورده‌های نفتی در منطقه می‌توانیم تبدیل به قطب اقتصادی منطقه شویم. 

اکنون زمان آن است که در کنار اقتدار دفاعی و منطقه ای کشور، به دشمن نشان داده شود جمهوری اسلامی ایران با قدرت و تدابیر اقتصادی نیز می‌تواند انتقال انرژی در تنگه هرمز را مدیریت کند.» (سایت شخصی/ مرداد 1397)

«اگر به جوانان مینابی که در جنگ حماسه‌آفرین بودند اعتماد شود حتما می‌توانند اقتصاد کشاورزی و آب همین منطقه را حل کنند.

لازمه این اعتماد این است که با خرید کشتی از کره اشک کشتی‌ساز هرمزگانی در نیاید.» (سایت شخصی/ 10 دی 1395)

حامیان و اعضای ستاد (1403):

یاسر حزباوی، رئیس ستاد انتخابات سعید جلیلی در هرمزگان: «آقای جلیلی سفر‌های متعددی را به هرمزگان داشته و از مسائل و مشکلات استان و ریز مشکلات کشاورزان آگاهند.

فرصت‌های دریامحور مغفول مانده است و ساخت پل خلیج فارس یکی از اولویت‌هاست. (خبرگزاری صدا و سیما/ 6 تیر ۱۴۰۳)

«ما وعده‌هایمان را فراموش نمی‌کنیم در دولت شهید رئیسی قول داده شد ۴ میلیون مسکن ساخته شود، هم اکنون ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار مسکن در حال ساخت است که بخشی از آن تحویل مردم شده است؛ اگر لازم است تشریف بیاورید با هم برویم و ساختمان‌های بلندمرتبه‌ای که هم اکنون در شهرک پیامبر اعظم بندرعباس ساخته می‌شود را ببینیم و اگر دولت به چهار سالگی خود می‌رسید یقین بدانید تکلیف ۴ میلیون مسکنی دولت محقق می‌شد.» (خبرگزاری مهر/ ۳۱ خرداد ۱۴۰۳)

علیرضا زاکانی/ محرومیت هرمزگان با وجود ظرفیت بسیار

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری:

«علیرغم ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های هرمزگان، اما همچنان از کمبود آب، بی‌ توجهی در حوزه گردشگری، محدودیت در حوزه آموزش عالی در رنج است. 

بزرگترین سرمایه هرمزگان که در کنار آب و سواحل مکران قرار دارد از آن غفلت شده است.

در جامعه صیادی دچار مشکلات متعددی هستیم و صنایع دریایی پیشرفته‌ای نداریم. هر کشور دیگری از این ظرفیت‌های دریایی بهره برده بود شاهد توسعه رفاه بودیم. اما در هرمزگان در کنار تمام این ظرفیت‌های خدادادی چگونه مشکلات متعدد در استان وجود دارد.

علیرغم تمام تلاش‌ها و کوشش‌هایی که صورت گرفته هنوز محرومیت از چهره این استان رخت بر نبسته است.» (خبرگزاری مهر/ ۲۱ خرداد ۱۴۰۰)

حامیان و اعضای ستاد (1403):

پرویز سالاری، رئیس ستاد انتخابات علیرضا زاکانی در هرمزگان: «هرمزگان در زمینه‌های صنایع فراساحل، مناطق ویژه اقتصادی، سواحل مکران، کشاورزی، شیلات، دامپروری و جزایر ظرفیت‌های زیادی دارد که باید بصورت کامل فعال شوند.

نزدیکی با کشور‌های حاشیه خلیج فارس از دیگر ظرفیت‌های استان هرمزگان استان که باید در حوزه صادرات از آن استفاده کرد. (خبرگزاری صدا و سیما/ 6 تیر ۱۴۰۳)

«آقای زاکانی در خصوص مسئله مهم اقتصاد دریا محور و فرمایشات مقام معظم رهبری برنامه ویژه دارد.

یکی از برنامه‌های مهم آقای زاکانی در حوزه معیشت مردم است، این بسته یک بسته رفاهی، معیشتی، اشتغال به ویژه برای مرزنشینان و بسته تفریحی است. (تسنیم/ 4 تیر ۱۴۰۳)

محمدباقر قالیباف/ تاثیر تصمیمات مرکز بر مناطق محروم

رییس مجلس: 

«امروز آمدیم به جاسک آمدیم تا آثار تصمیم‌های درست و غلط خود را از نزدیک و در پایین‌ترین نقاط جغرافیایی ببینیم تا وقتی می‌خواهیم در مرکز تصمیم بگیریم دیگر اشتباه‌ها را تکرار نکنیم.»

«باید مشکل صدرو مجوز برای صیادان [هرمزگانی] پیگیری و این موضوع ساماندهی شود.

قول می‌دهیم مشکلاتی مانند گمرک گوگسر، مشکلات آب و مشکلات بهداشت و درمان، را با کمک استاندار هرمزگان و آقای رئیس نماینده این منطقه در مجلس شورای اسلامی و گروه های جهادی، پیگیری کنیم و تا سال آینده حتما تغییرات مثبتی در این زمینه‌ها رخ دهد.» (ایرنا و خبرگزاری صداوسیما/ ۲۷ اسفند ۱۴۰۰)

حامیان و اعضای ستاد (1403):

حسین رئیسی، رئیس ستاد مرکزی انتخاباتی محمدباقر قالیباف در هرمزگان: «می‌توان‌استان هرمزگان را مجموعه ای از مزیت‌ها دانست، در کشاوزی، باغات، صید و صیادی و بخش‌های دیگر جزء استان‌های پیشرو هستند. همچنین بنادر، جزایر آزاد، ترانزیت و همه این بخش ها را در استان هرمزگان داریم.

عمده دارایی کشور متعلق به استاد هرمزگان است‌؛ در گزینش مدیران عامل در صنایع و مناطق آزاد از جوانان و توانمندی جوانان استان هرمزگان استفاده مطلوب صورت خواهد گرفت تا بتوانند در عرصه‌های ملی بدرخشند.» (تابناک/ ۳۱ خرداد ۱۴۰۳)

«ظرفیت‌هایی که در استان هرمزگان به خصوص در حوزه نیروی انسانی وجود دارد و مغفول مانده در دولت آقای قالیباف مورد توجه قرار خواهد گرفت.» (تسنیم/ ۴ تیر ۱۴۰۳)

برای اطلاعات بیشتر در مورد وعده‌ها و برنامه‌های کاندیداهای انتخابات 1403، مطالعه این گزارش‌ها پیشنهاد می‌شود:

شاخص‌های اقتصادی در استان‌های محل تولد کاندیداهای انتخابات ۱۴۰۳ + جدول

وعده های استانی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری

نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری در مورد خوزستان چه گفته‌اند؟

نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری در مورد سیستان و بلوچستان چه گفته‌اند؟

نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری در مورد استان‌های کردنشین چه گفته‌اند؟

نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری در مورد  استان های ترک زبان شمال غربی ایران چه گفته‌اند؟

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.