کد مطلب: ۸۳۱۷۵۴

خبر جديد در مورد واردات برنج

خبر جديد در مورد واردات برنج

معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزیر جهاد کشاورزی گفت: برای به تعادل رسیدن برنج تولید داخل، واردات برنج به کشور تا اطلاع بعدی ممنوع است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، در حالی‌که نایب‌رئیس هیات‌مدیره انجمن برنج چند روز پیش گفته بود که «ممنوعیت فصلی که برای واردات برنج در نظر گرفته می‌شود به ضرر مصرف کننده است»، امروز معاون وزیر جهاد کشاورزی از ممنوعیت واردات برنج تا به تعادل رسیدن وضعیت برنج تولید داخل خبر داد.

سالار ساکت، نایب‌رئیس هیات‌مدیره انجمن برنج در مراسم یازدهمین سالروز تاسیس انجمن واردکنندگان برنج اعلام کرده بود: پیش‌بینی می‌شود که امسال تولید برنج کشور 20 درصد به دلیل خشکسالی‌ها و کاهش بارندگی افت داشته باشد و هر ساله هم تقریبا نیاز کشور به واردات این محصول 1.5 تا 2 میلیون تن است.

نایب‌رئیس هیات‌مدیره انجمن برنج با بیان اینکه تامین امنیت غذایی یکی از اولویت‌های اصلی است، گفت: در این راستا تلاش می‌کنیم رفع موانع وارداتی نیز انجام شود.

وی اضافه کرد: متأسفانه ممنوعیت‌های فصلی همواره منافع مصرف‌کننده را به خطر می‌اندازد، زیرا این ممنوعیت همزمان با فصل برداشت کشورهای بزرگ تولیدکننده این محصول است و واردکنندگان نمی‌توانند در همین مقطع زمانی محصول ارزان وارد کشور کنند و مجبور می‌شوند در خارج از دوره ممنوعیت فصلی وارد کنند که قیمت تمام‌شده بیشتری پیدا می‌کند و به قیمت بیشتری در داخل عرضه می‌شود.

با این وجود شاهپور اعلایی مقدم، معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزیر جهاد کشاورزی امروز از ممنوعیت واردات برنج خبر داد و گفت: واردات برنج معمولا سه ماه قبل از برداشت و سه ماه بعد از برداشت محصول ممنوع است، اما با توجه به پتانسیل و ذخایر استراتژیک برنج به لحاظ سرانه مصرف واردات برنج تا اطلاع بعدی ممنوع خواهد شد.

وی همچنین افزود: تا زمانی که وضعیت برنج تولید داخل به تعادل نرسد و منافع کشاورزان و مصرف‌کنندگان تامین نشود این ممنوعیت ادامه دارد.

معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزیر جهاد کشاورزی افزود: سال گذشته به دلیل جنگ اوکراین و روسیه و با هدف تامین امنیت غذایی کشور میزان زیادی برنج وارد کشور شده بود.

وی با بیان اینکه این وزارتخانه برای حمایت از تولید برنج کشور سه راهبرد را پیاده خواهد کرد، گفت: در طولانی مدت یک راهبرد اقتصادی با نگاه تنظیم بازار، حمایت از مصرف‌کننده و تولیدکنندگان است که با همکاری سه استان شمالی تدوین می‌شود.

به گفته وی برای حل مشکلات برنج‌کاران در کوتاه‌مدت نیز دستگاه‌ها و سازمان‌های اقتصادی وابسته به جهاد کشاورزی در سه استان شمالی خرید برنج را از شالیکاران شروع می‌کنند.

علایی مقدم که در یک برنامه تلویزیونی صحبت می‌کرد تقویت زنجیره‌های ارزش محصولات کشاورزی در استان‌های شمالی را راهبرد سوم وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد و ادامه داد: سه محصول برنج، مرکبات و کیوی استعداد ذاتی این سه استان هستند، اما تولید و بازرگانی آن با فراز و نشیب‌های فراوانی مواجه است.

معاون برنامه‌‌ریزی و اقتصادی وزیر جهاد کشاورزی گفت: از طریق ایجاد زنجیره‌های ارزش از مزرعه تا سفره، پای کار آمدن تشکل‌ها و ارائه تسهیلات کم‌بهره می‌توان نگرانی کشاروزان و باغداران را کاهش داد.

منبع: ایسنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    برنج به حدی زیاد است که کسی نمیخره

  • ناشناس

    مردم همین برنج هاپلاستکی باقیمت بالا که داشت نمی تواند بخرند حال که کلمه واردات ممنوع خوردغیردلال مافیا سودش به جیب چه کسی میرود