خبر مهم:

کد مطلب: ۸۹۶۲۶۹

دلایل افزایش اخیر قیمت دلار چیست؟/ پیش بینی روند بازار ارز

دلایل افزایش اخیر قیمت دلار چیست؟/ پیش بینی روند بازار ارز

یک کارشناس اقتصادی اظهار داشت: قطعا افزایش نرخ دلار از 50 به 54 هزار تومان عامل اقتصادی هم دارد و چند عامل بازار ارز را تحت تاثیر قرار داده‌ است.

به گزارش تجارت‌نیوز، مرتضی عزتی درباره دلایل افزایش نرخ دلار و ادامه این روند صعودی قیمت ارز و ادعای برخی از مسئولان مبنی براینکه این افزایش‌ها علت اقتصادی ندارد، اظهار داشت: قطعا این افزایش نرخ دلار از 50 هزار تومان به 54 هزار تومان عامل اقتصادی هم دارد و چند عامل بازار ارز را تحت تاثیر قرار داده‌ است.

عوامل موثر در افزایش نرخ ارز

وی ادامه داد: عوامل اقتصادی از جمله اساسی‌ترین عواملی هستند که قیمت ارز را تحت تاثیر قرار می‌دهند و اگر عوامل دیگری از جمله موضوعات سیاسی، نظامی، روابط خارجه و ... در نوسانات ارزی دخیل هستند، اثر‌گذاری این عوامل به این دلیل بوده که پیش‌بینی می‌شد؛ عوامل غیراقتصادی تعداد متغیرهای اقتصادی را در آینده تغییر می‌دهد، در نتیجه شرایط ایجاد شده نرخ ارز تغییر پیدا می‌کند. به عبارتی دیگر این عوامل موجب شکل‌گیری انتظارات اقتصادی می‌شود و انتظارات اقتصادی در پیش‌بینی آینده دخالت دارد و پیش‌بینی آینده هم نرخ ارز را بالاتر اعلام می‌کند. براساس این پیش‌بینی‌ها فعالان اقتصادی حاضر می‌شوند قیمت بالاتری برای ارز بپردازند.

این کارشناس اقتصادی افزود:‌ در این شرایط عرضه‌کنندگان ارز هم با توجه به اینکه پیش‌بینی می‌کنند در آینده نرخ ارز افزایش پیدا می‌کند، نرخ فروش ارز را بالاتر اعلام می‌کنند.

عزتی گفت: حال اگر تنشی رخ دهد، ظرفیت تولیدی در اقتصاد ایران آنقدر بالا نیست که بتواند، ارز بیشتری را جذب کند بنابراین به دنبال آن عرضه ارز در کشور کاهش پیدا می‌کند و همچنین اگر تنش نظامی رخ دهد خروج سرمایه افزایش پیدا می‌کند و در این شرایط تقاضای ارز تشدید می‌یابد.

وی با بیان اینکه در شرایطی که عرضه ارز کاهش پیدا کرده و تقاضا شدت گرفته، قیمت ارز افزایش پیدا می‌کند، اظهار داشت: فعالان اقتصادی چنین پیش‌بینی دارند و به همین دلیل این محاسبه را دارند که اگر در آینده نزدیک نرخ ارز افزایش پیدا می‌کند، منطقی نیست که الان نرخ ارز را با قیمت کمتری به فروش برسانند و این منطق پیش‌بینی‌های اقتصادی است.  

این کارشناس اقتصادی با اشاره به عامل دیگر موثر در افزیش نرخ ارز گفت: موضوع دیگر این است که آستانه پایان سال قرار داریم و با تقاضا برای سفر و سایر فعالیت‌های اقتصادی که تقاضای ارز را افزایش می‌دهد، نرخ ارز معمولا در این بازه زمانی افزایش پیدا می‌کند این روال سال‌های گذشته هم بوده‌است.

عزتی ادامه داد: همچنین با توجه به وضعیت اقتصادی کشور که رشد اقتصادی بالایی نداریم و تقاضای خروج سرمایه از کشورمان بالا است، تقاضای ارز افزایش پیدا کرده و همچنین از سوی دیگر تولید و صادرات ایران روند افزایشی ندارد و تقویت نمی‌شود؛ انتظار می‌رود تقاضاهای رو به افزایش، قیمت‌ها را تحت فشار قرار دهد.

احتمال افزایش قیمت دلار تا پایان سال 

وی با تاکید بر اینکه این انتظار وجود دارد که قیمت ارز حداقل تا پایان سال رو به افزایش باشد، اظهار داشت: به صورت کلی وقتی تولیدی کشور رشد پیدا نکرده و در داخل کشور قیمت‌های ریالی افزایش پیدا کرده، منطقی خارجی‌ها با این قیمت‌های ریالی موجود که تبدیل به ارز می‌شود؛ کالای داخلی خریداری نکنند.

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: از این رو، فعال اقتصادی برای تبدیل دلار به ریال به قیمت‌ها فشار وارد کرده و تورم داخلی، صاحبان ارز را وادار می‌کند که قیمت پیشنهادی را متناسب با قیمت قبل ارائه دهند و این عامل باعث جابه‌جایی نرخ ارز می‌شود. اما به دلیل اینکه شوک نسبی از جهت اتفاقات جهت نظامی و سیاسی رخ داده، با فروکش شدن این عوامل افزایش نرخ ارز متوقف شود یا اینکه تا حدی کاهش پیدا کند.

عزتی درباره عملکرد تیم اقتصادی دولت برای مهار افزایش نرخ دلار گفت: احتمالا برداشت کلی در دولت این است که افزایش یکباره نرخ ارز تحت تاثیر اتفاقات نظامی و سیاسی اخیر در منطقه بوده و کنترل این اتفاقات در اختیار دولت نیست. از سوی دیگر دولت هر برنامه‌ای که درباره کنترل بازار ارز و نوسانات ارزی داشته را به اجرا رسانده‌ است و به نظر می‌رسد برنامه دیگری در این شرایط برای کنترل بازار ارز ندارد و همین حد می‌توانست اقداماتی را انجام دهد.

وی تاکید کرد: اگر این جریان و انفعال دولت برای کنترل افزایش نرخ ارز ادامه پیدا کند و همچنین رخدادهای شوک‌های برون‌زای غیراقتصادی تدوام داشته و حتی تشدید یابد، احتمالا افزایش نرخ ارز ادامه‌دار خواهد بود مگر اینکه اقداماتی در جهت جلوگیری‌ از تنش‌ها و مهار افزایش نرخ دلار انجام شود.

منبع : ایلنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • تاریخ

    والله اگر شما چیزی فهمیدی ما هم فهمیدیم!!! یعنی که من که ارتباطی بین این اگر ها و اماها و شایدها و احتمالات جنگ و .... با کاهش شدید اخیر ارزش پول ملی ندیدم. یعنی اگر اینطور باشد ارزش خیلی از ارزها باید سقوط کند ولی اینطور نیست؟؟؟!!!!

    • ناشناس

      منم خوندم فکر کردم من فهمیدم .. خخخ کارشناس اقتصادشون اینکه دلار ۵۶شده

  • ناشناس

    جوری حرف میزنن که نه خودشون میفهمن نه مردم فقط میخوان یه جوری همه چی رو به نفع خودشون توجیه کنن

  • رضا

    سلام
    امروز ٩ بهمنه
    دلار هم احتمالا تا 80 بالا بره و با تدابیر بانم بانک مرکزی به 70 برگرده