کد مطلب: ۸۹۲۴۹۴

هزینه اجاره یک سوئیت در تهران چند؟

هزینه اجاره یک سوئیت در تهران چند؟

حداقل دستمزد در سال 1402 بدون مزایا 5 میلیون و 300 هزار تومان است که به اندازه اجاره یک اتاق 15 متری در تهران بدون هیچ امکاناتی است.

 به گزارش تجارت‌نیوز، بر اساس تصمیم شورای عالی کار، حقوق کارگران در سال ۱۴۰۲ میزان ۲۷ درصد افزایش داشت و حداقل دستمزد ماهانه از چهار میلیون و ۱۷۹ هزار و ۷۵۰ تومان در سال ۱۴۰۱ به پنج میلیون و ۳۰۸ هزار و ۲۸۲ تومان رسید که البته با برخی مزایا کمی بیشتر از این هم شده و براساس شرایط فرد اعم از تعداد فرزند و .... به حدود 7.5 میلیون تومان هم می‌رسد. اما مسئله این است که در مقابل حداقل دستمزد، حداقل اجاره خانه در کلانشهرهای کشور به‌خصوص پایتخت چقدر است؟ با کمی کنجکاوی در آگهی‌های چند روز اخیر برای خانه‌ها و اتاق‌های متراژ پایین یعنی زیر 30 متر در محله‌های مختلف تهران به نتایج عجیبی می‌رسیم که هیچ تناسبی با حداقل دستمزد ندارد.

به‌طور مثال در بسیاری از محله‌های تهران با حدود 5 میلیون و 300 هزار تومان فقط می‌شود یک اتاق 15 متری بدون هیچ امکاناتی اجاره کرد. این در شرایطی است که این خانه‌ها و اتاق‌ها که در مواردی تمام حقوق یک کارگر صرف پرداخت اجاره‌شان می‌شود اصلا شرایط خوبی هم ندارند.در این مطلب مروری بر آگهی‌های مختلف اجاره خانه و اتاق در تهران و محله‌های مختلفش داریم تا با شرایط بیشتر آشنا شویم.

یک واحد 30 متری در محله یوسف‌آباد، 4 سال ساخت، بدون پارکینگ، کابینت‌های با کیفیت و نقشه نسبتاً مفید، رهن 220 میلیون و اجاره 12 میلیون تومان.

 15 متری در محله طیب، دارای آبگرمکن دیواری، کابینت ام دی اف، گاز رومیزی، سینک ظرف شویی، شیرآلات اهرمی و... 50 میلیون تومان پول پیش و ماهی 5 میلیون تومان. با ذکر این نکته که بر اساس تصاویرش شب باید جلوی سینک ظرف شویی بخوابید چون عملاً اتاق مجزایی ندارد.   

 زیرزمینی 23 متری اما تر و تمیز و بازسازی شده، در خیابان پاسداران، کم و بیش مبله با یخچال، کولرگازی، مبل تختخواب‌شو، جارو برقی، ماشین لباس شویی و... 200 میلیون رهن و ماهی 7 میلیون اجاره.   

 اتاق 21 متری بدون نور، در محله جیحون، با کمترین کابینت ممکن بنا به تصاویر، بدون آسانسور، پارکینگ و انباری، 100 میلیون ماهی 3.5 میلیون تومان. 

 اتاق 9 متری 20 سال ساخت، بدون حمام، دست شویی و آشپزخانه و نورگیر، سرویس‌ها تمام اشتراکی و اتاق فقط یک زیرانداز ساده دارد در محله توحید، ودیعه توافقی و اجاره 4 میلیون و 500 هزار تومان.

 مورد بعدی زیرزمین 30 متری که سال ساختش 80 است و پارکینگ هم دارد در الهیه تهران با ودیعه 250 متری و ماهی 20 میلیون اجاره! داخل واحد مطابق عکس‌ها بازسازی شده و شکل و شمایل حیاط مجتمع هم شیک است.

 واحد 30 متری با بیشتر از 30 سال ساخت، طبقه دوم بدون آسانسور، پارکینگ و انباری، عکس پله‌هایش را هم که می‌بینید در محله کاظم‌آباد، 50 میلیون تومان رهن، ماهی 5 میلیون و 500 هزار تومان اجاره.  

 اتاق بدون رنگ، در شریعتی، اتاق گوشه حیاط خانه است، بدون هیچ سرویسی، 20 میلیون ودیعه و ماهی 4 میلیون تومان اجاره. 

  و اما اتاق 7 متری اجاق گاز و تخت هم دارد و سرویسش مشترک است و فقط به افرادی بین 23 تا 40 سال که سیگاری نباشند واگذار می‌شود، زیر همکف است و 7 میلیون پول رهن می‌خواهد و ماهی 2 میلیون و 100 هم اجاره.

 اتاق 4 متری در نازی آباد، با سرویس‌های مشترک، فقط نباید موتور داشته باشید، در توضیحات این اتاق نوشته برای خانواده هم مناسب است، چرا و چطور مشخص نیست! عجیب‌تر از متراژ و شکل و شمایل این واحد، قیمت آن است یعنی ودیعه 10 میلیونی و اجاره ماهی 2 میلیون و 200 هزار تومان.

 فکر می‌کنید برای یک اتاق 8 متری بسیار قدیمی در زیرزمین که همه چیزش مشترک است چه مقدار رهن و اجاره تعیین شده؟ 10 میلیون رهن که عجیب نیست اما ماهی 3 میلیون تومان اجاره که واقعاً تلخ است.

این اتاق 18 متری در جیحون با ظاهر عجیبش 40 میلیون ودیعه می‌خواهد و ماهی 4 میلیون اجاره. خانه قبل از سال 70 ساخته شده و اتاق‌های کنار هم مستاجر دارد.

 بعضی از این اتاق‌ها به‌ازای اجاره‌های بالای‌شان خدماتی هم دارند، مثل مورد بعدی که لااقل در همان فضای 12 متری یک سینک و کابینت گذاشته و 30 میلیون تومان ودیعه و ماهی 3 میلیون تومان هم اجاره می‌خواهد.

 اتاق 15 متری در مولوی که سال ساختش قبل از 70 است و در طبقه سوم بدون آسانسور قرار دارد، ودیعه 20 میلیون تومان و اجاره هم عدد عجیب ماهی 6 میلیون تومان برای اتاقی که سال‌ها رنگی به خود ندیده است.

 این مورد اتاقی است حدود 8 متری روی پشت بام، همان‌طور که می بینید ایزوگام‌های بام مشخص است؛ دور اتاق هم سازه‌ چندانی نیست و در ظاهر که در برابر سرما، گرما و صدا مقاومت چندانی ندارد، این اتاق 8 متری طبقه سوم است بدون آسانسور و سرویس. ودیعه 3 میلیون و 500 هزار تومان و اجاره هم دقیقاً همین عدد.

 اتاق 9 متری در خانه‌ای که سال 75 ساخته شده و طبق عکس‌ها ظاهر مناسبی هم ندارد اما اجاره‌اش تناسبی با ظاهر آن ندارد چون برای همین اتاقک 5 میلیون و 500 هزار تومان اجاره در نظر گرفته شده است.  

 تنها عکسی که از این اتاق 15 متری در ده‌ونک تهران می‌شد منتشر کرد همین بود؛ چون در بقیه تصاویر مشخص است که راه‌پله این اتاق از سرویس بهداشتی می‌گذرد و منظره کاملاً ناخوشایندی دارد. البته متراژ کم، ظاهر نامناسب و شرایط عجیب باعث نشده قیمت پایین بیاید چون برای این اتاق 50 میلیون رهن و ماهی 5 میلیون هم اجاره در نظر گرفته شده است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.