کد مطلب: ۸۹۵۶۰۲

«تجارت‌نیوز» گزارش می‌دهد؛

تجمع اعتراضی متقاضیان مسکن ملی در مقابل مجلس

مجلس هم چشم خود را بست! / دست خالی متقاضیان مسکن ملی پس از چهار سال!

تجمع اعتراضی متقاضیان مسکن ملی در مقابل مجلس

متقاضیان معترض مسکن ملی که حدود یک ماه پیش در مقابل وزارت راه و شهرسازی تجمع کرده بودند، می‌گویند که به خواسته‌ها و مشکلات آنها رسیدگی نشده است؛ بر همین اساس، صبح امروز متقاضیان مسکن ملی تجمع کوچکی را مقابل مجلس برگزار کردند که البته این بار هم بدون پاسخ ماند و با فشار نیروهای حراست، پایان یافت. اما خواسته این معترضان چیست؟

به گزارش تجارت‌نیوز، اواسط آذرماه بود که برخی از متقاضیان مسکن ملی پردیس مقابل وزارت راه و شهرسازی تجمع کردند تا بتوانند صدای اعتراض خود را به مسئولان مربوطه برسانند. ارسال پیامکی برای واریز آورده جدید و تهدید آنها به حذف از پروژه، شروع این ماجرا بود.

در این پیامک تاکید شده بود که اگر متقاضیان بسته به میزان آورده قبلی، تا بیستم آذرماه 200 تا 400 میلیون تومان به حساب دولت واریز نکنند از پروژه حذف خواهند شد. معترضان می‌گویند طی این یک ماه، مساله حذف از پروژه موقتا مسکوت مانده اما دیگر مشکلات آنها هنوز ادامه دارد و کسی پاسخگو نیست.

تجمع متقاضیان معترض در مقابل مجلس بی‌نتیجه ماند

بر همین اساس، متقاضیان معترض مسکن ملی، امروز تجمع کوچکی مقابل مجلس تشکیل دادند تا صدای خود را به گوش سیاستمداران برسانند؛ اگرچه به نظر می‌رسد، پاسخ مجلس به این اعتراض، سکوت بوده است.

معترضان می‌گویند با وجود اینکه هیچ اقدام منفی از سوی مردم در مقابل مجلس صورت نگرفته و تجمع آنها تنها در حد بیان خواسته‌ها و مشکلات بوده است، اما بدون دریافت پاسخ یا دست‌کم ملاقات با یک مقام مسئول در این حوزه، با فشار نیروهای حراست، از مقابل مجلس متفرق شده‌اند و اکنون بیش از پیش نگران خانه‌ای هستند که روی آب بنا شده است!

اما نگرانی متقاضیان این واحدها در چه مواردی خلاصه می‌شود؟

دریافت پول بدون ثبت قرارداد

ماجرای مسکن ملی از سال 1398 و جایی آغاز شد که دولت حسن روحانی متعهد شد در قبال دریافت آورده‌ای 270 میلیون تومانی، واحدهایی تحت عنوان پروژه مسکن ملی به مردم تحویل دهد؛ وعده‌ای که حالا پس از گذشت چهار سال به سرنوشت واحدهای نهضت ملی مسکن دچار شده است.

در تجمع اعتراضی ماه گذشته معترضان در مقابل راه و شهرسازی، یکی از متقاضیان معترض مسکن ملی گفته بود: «الان نزدیک به چهار سال است که برای مسکن ملی ثبت‌نام کرده‌ایم. بدون هیچ قراردادی و هیچ مدرکی که بتوانیم به وسیله آن از آینده مطلع شویم. در آن زمان به ما وعده ساخت واحدها در مدت دو سال با آورده 200 تا 300 میلیون تومان دادند. قیمت ساخت واحدها در آن سال و بر اساس گفته خود دولت متری دو میلیون و 700 هزار تومان برآورد شده بود.»

بر اساس گفته فعالان حوزه ساخت و ساز، هزینه ساخت هر متر مسکن که در سال 1398 معادل دو میلیون و 700 هزار تومان برآورد شده بود، حالا به حدود 15 میلیون تومان رسیده است؛ جهش قیمتی که حالا متقاضیان مسکن دولتی باید هزینه آن را پرداخت کنند.

پیشبرد 30 درصدی پروژه مسکن ملی

داده‌های رسیده به تجارت‌نیوز حاکی از آن است که با وجود واریز منظم آورده‌ها و درخواست واریز آورده 250 میلیون تومانی، تا کنون پروژه مسکن ملی پردیس پیشبردی کمتر از 50 درصد داشته است.

گفته‌های یکی از متقاضیان نیز این مورد را تایید می‌کند. او در این مورد توضیح می‌دهد: «با وجود آنکه آورده‌ها تا به حال به صورت منظم وارد شده است، اما پروژه تنها حدود 20 تا 30 درصد پیش رفته است. از آنجا که آورده و قیمت نهایی مشخص نیست تعجیلی هم از سوی پیمانکار برای تحویل واحدها صورت نمی‌گیرد.»

آن‌گونه که او می‌گوید هزینه تمام‌شده به قیمت روز محاسبه می‌شود، یعنی اگر پیمانکار از متقاضی پول بگیرد می‌تواند هر تاریخی که بخواهد واحد را تحویل دهد، زیرا قراردادی وجود ندارد. وی تاکید می‌کند این موارد از روز اول برای آنها مشخص نبوده است. 

دریافت هزینه محوطه‌سازی

از سوی دیگر آنها می‌گویند که متوجه شده‌اند با توجه به اینکه پروژه پردیس عملا در کوه ساخته شده است هزینه ساخت محوطه نیز برای آنها حدود هزینه خود واحد تمام می‌شود.

یکی دیگر از معترضان در این مورد نیز گفته بود: «تعدیلاتی در طول پروژه نیز اعمال می‌شود که در انتهای پروژه از متقاضی گرفته می‌شود، اما الان وزارت راه قصد دارد تمام مبلغ را از ما بگیرد از جمله هزینه محوطه‌سازی. این ماجرای پرداخت آورده انتها ندارد.»

از سوی دیگر اغلب متقاضیان این واحدها را دهک‌های پایین درآمدی تشکیل می‌دهند و در نتیجه برای تامین آورده خود مجبور به فروش اندک اموال خود شده در بازه سال‌های 1398 تا 1402 شده‌اند؛ سرمایه‌ای که با توجه به تورم، اکنون چند برابر شده بود.

همچنین با توجه به اینکه زمان مشخصی برای تحویل واحدها به آنها اعلام نمی‌شود، این متقاضیان نمی‌دانند همسو با تورم تا انتهای پروژه چقدر دیگر باید آورده پرداخت کنند. در نتیجه مردمی که به امید واریز یک مبلغ مشخص ثبت‌نام می‌کنند، هر بار از پیامک‌های واریز آورده شگفت‌زده می‌‌شوند؛ در حالی که حتی یک قرارداد هم از واحد خود در اختیار ندارند!

گزارش‌های بیشتر را در صفحه مسکن تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • متقاضی

    بخدا بیچارمون کردن به دادمون برسید تورخدا

  • محمد رضا

    متاسفانه در این دولت یک دل خوش برای ما نمونده . مسکن ملی برای افراد بی بضاعته . اینم دلشون نمیاد بدن