فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۲۴۴۲۵

بیت‌الله ستاریان، کارشناس اقتصاد مسکن، در گفت‌وگو با «تجارت‌نیوز»:

تعداد خانه های خالی در همه شهرها حداقل ۵ درصد است / واحدهای خالی لازمه حیات شهرها هستند

تعداد خانه های خالی در همه شهرها حداقل 5 درصد است / واحدهای خالی لازمه حیات شهرها هستند

مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران به‌تازگی تعداد خانه های خالی موجود در کشور را نزدیک به 500 هزار واحد اعلام کرده است. او همچنین تکمیل سامانه املاک و اسکان را عاملی برای تقویت ضمانت اجرایی قانون مالیات بر خانه های خالی دانسته است. اما این آمار تا چه حد معتبر است و آیا عرضه واحدهای خالی، بازار مسکن را از بحران کنونی می‌رهاند؟

به گزارش تجارت‌نیوز، عرضه خانه های خالی یکی از راهکارهایی است که با هر موج مشکلات بازار مسکن، روی میز دولت قرار می‌گیرد. 

قانون عرضه خانه های خالی در سال‌های گذشته سرنوشت مشخصی نداشته و به سرانجام نرسیده است؛ اما حالا راه‌اندازی سامانه املاک و اسکان باعث شده است زمزمه‌هایی مبنی بر تقویت ضمانت اجرایی این قانون به گوش برسد.

حسین جنتی، مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران، به‌تازگی تعداد این واحدهای خالی را نزدیک به ۵۰۰ هزار خانه خالی برآورد کرده است. او همچنین اعلام کرده تعداد واحدهای ارائه‌شده به سازمان امور مالیاتی ۱۲۰ هزار واحد مسکونی بوده است.

اما حالا باید دید عرضه واحدهای خالی به بازار مسکن تا چه حد گره‌های کور این عرصه را باز خواهد کرد؟

همه شهرها 5 درصد خانه خالی دارند

بیت‌الله ستاریان، کارشناس اقتصاد مسکن، درباره خانه‌های خالی موجود در کشور توضیح داد: «ضریبی برای خانه‌های خالی در کشور وجود دارد و همه شهرها در هر موقعیتی پنج درصد خانه خالی دارند. این مساله ضرورتی برای حیات شهر است و به سمت بازار نمی‌آید.»

او افزود: «در این بین، ممکن است ۰.۱ تا ۰.۳ خانه‌ها به‌ طور حقیقی خالی باشند، یعنی در حد همان 120 تا 200 هزار واحد.»

ستاریان گفت: «بنابراین تعدادی خانه‌ خالی حقیقی در کشور وجود دارد، ولی عرضه آنها به بازار، دردی از بازار مسکن دوا نمی‌کند.»

شهرهای توریستی 10 هزار واحد خالی دارند

این کارشناس اقتصاد مسکن درباره تاثیر عرضه خانه های خالی بر بازار مسکن توضیح داد: «وجود خانه های خالی وهمی بیش نیست. اگر دو تا سه میلیون خانه خالی وجود داشته باشد، عرضه آنها به بازار روند مثبتی ایجاد خواهد کرد.»

او ادامه داد: «آن پنج درصد واحد خالی هم که از آن یاد شد قابلیت عرضه ندارد، زیرا لازمه حیات شهر است. در شهرهای توریستی مانند شهرهای شمال کشور و اصفهان تعداد این خانه‌های خالی به 10 درصد نیز می‌رسد.»

مساله مسکن در ایران، کمبود تولید است نه تعداد خانه های خالی!

ستاریان گفت: «اکنون مساله مسکن در ایران وجود خانه خالی نیست، بلکه کمبود تولید داریم. کمبود در ساخت مسکن اکنون حدود پنج تا 6 میلیون واحد است و این 200 هزار واحد خالی نمی‌تواند مشکلی را حل کند.»

کارشناسان حوزه مسکن تنها راه نجات بازار مسکن از ورطه کنونی را رونق تولید می‌دانند. آنها می‌گویند مادامی که مشکل ساخت مسکن در کشور حل نشود، تمام راه‌های دیگر به بن‌بست خواهد خورد.

گزارش‌های بیشتر را در صفحه مسکن تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.