فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۴۲۰۰۷

رئیس اتحادیه مشاوران املاک:

زمان انتظار برای خانه دار شدن به ۸۰ سال رسیده است! / ممنوعیت خرید و فروش ملک برای اتباع خارجی

زمان انتظار برای خانه دار شدن به ۸۰ سال رسیده است! / ممنوعیت خرید و فروش ملک برای اتباع خارجی

رئیس اتحادیه مشاوران املاک با بیان اینکه اجاره‌بها در تهران نسبت به سال گذشته بین ۱۵ تا ۳۰ درصد افزایش داشته، اظهار کرد: بازار مسکن در بخش خرید و فروش در رکود کامل به سر می‌برد و در نیمه دوم سال هم اتفاق خاصی نمی‌افتد؛ زیرا بر اساس برآوردها مدت زمان انتظار برای خانه‌دار شدن به ۷۰ تا ۸۰ سال رسیده است!

به گزارش تجارت نیوز،

 

رئیس اتحادیه مشاوران املاک در نشست خبری امروز چهارشنبه ۲۵ مهر ۱۴۰۳ در خصوص اجاره ملک به اتباع بیان کرد که برخی از محله‌ها تبدیل به منطقه سکونتی اتباع شده است، با این حال در بسیاری از این افراد آدم‌های خوب، معتقد و نخبه نیز پیدا می‌شود و برای اجاره به آنها با وزارت کشور و نیروی انتظامی مذاکراتی صورت گرفته است تا این موضوع ساماندهی شود.

باید بتوان برای اتباع خارجی قرارداد نوشت

گودرزی به قانون الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول پرداخت و در ادامه به موضوعاتی نظیر ورود اتباع به بازار مسکن و سقف اجاره بها و میزان انتظار خانه دار و ... اشاره کرد.
وی درباره ورود اتباع به بازار مسکن اظهار کرد: «واقعیت این است که تعداد زیادی اتباع در ایران هستند که تصورات غلطی در موردشان وجود دارد. این افراد معمولا آدم‎های خوبی هستند و می‌توانند اشتغال‌زایی کنند؛ حتی ممکن است افراد نخبه و معتقد هم میانشان وجود داشته باشد و این موارد نشان می‌دهد که باید آنها را ساماندهی کنیم. با این‌حال هیچ آماری از آنها اعلام نشده است.»

رئیس اتحادیه مشاوران املاک در ادامه اشاره کرد که باید حتما یک شناسه یکتا برای اتباع خارجی در یک بانک اطلاعاتی جمع‌آوری و شناسایی شود و قراردادهای اجاره بر آن اساس انجام شود.» وی درباره معاملات املاک توسط اتباع بیان کرد:‌ « خرید و فروش به طور کلی برای اتباع ممنوع است و تا به حال معامله‌ای مشاهده نکردیم. اگر چیزی بوده، به صورت دستی و از قبل نیز بوده است. با این‌حال انعقاد قرارداد دستی ممنوع اعلام شده است.»

برخی محله‌ها تبدیل به منطقه سکونت اتباع شده است

گودرزی افزود: «برای قرار گرفتن در سامانه‌ها حتما باید موضوعاتی رعایت شود، به همین دلیل ما با دایره کفالت، وزارت کشور و نیروی انتظامی جلساتی داشتیم و خودشان نیز پیش قدم هستند تا به یک ساماندهی برسیم.»

وی اضافه کرد:‌ اتباع کسانی را دارند که به صورت امین برایشان قراردادها را به نام افراد ایرانی می نویسند. ما قصد داریم آنها را شناسایی و وارد سامانه ها کنیم تا دیگر نیازی به این افراد نباشد. با این حال در مجموع طبق قانونی اتباعی حق خرید و مالکیت ندارند.»
رئیس اتحادیه املاک تاکید کرد:‌ «اینکه برخی محله‌ها تبدیل به منطقه سکونتی اتباع شده است را می‌پذیرم، با این حال حضور ۳۰ نفر یا ۲۵ نفر اتباع در یک خانه برای اجاره را قبول ندارم و چنین چیزی نداشته‌ایم.»
گودرزی افزود: «به همین دلیل باید بتوانیم برای اتباع قرارداد بنویسیم و این اجازه و دسترسی را داشته باشیم تا هم ما بانک اطلاعاتی داشته باشیم و هم بتوانیم بهترین بهره‌وری را از آنها کنیم.»

گزارش‌های بیشتر را در صفحه مسکن بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.