فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۳۰۵۴۴

«تجارت‌نیوز» گزارش می‌دهد:

سهند پارس خودرو با چه قیمت و مشخصاتی وارد بازار شد؟ + نقد و بررسی

سهند پارس خودرو با چه قیمت و مشخصاتی وارد بازار شد؟ + نقد و بررسی

سهند یکی از جدیدترین محصولات شرکت سایپاست که در شرکت زیرمجموعه آن، یعنی پارس خودرو به تولید می‎‌رسد. با تحویل اولین نمونه‌های سهند به مشتریان، قیمت این سدان در بازار مشخص شد.

به گزارش تجارت نیوز،

در نهایت پس از چند سال وقفه، شرکت پارس خودرو نمونه فیس‌لیفت ساینا را با نام سهند وارد بازار کرد. این خودرو از همان پلتفرم قدیمی X200 سایپا بهره می‌برد و گرچه باید آن را از خانواده ساینا دانست، اما در بخش ظاهری، از دیگر محصولات جدید سایپا مانند اطلس و شاهین پیروی می‌کند و می‌توان این نوع طراحی جلو پنجره و چراغ‌ها را زبان طراحی جدید سایپا برای محصولات آینده خود دانست.

سایپا در بخش سدان‌های رده بالا، خودروی شاهین را در سبد محصولات خود داشت که می‌توانست به رقابت با سدان‌های رده بالاتر ایران خودرو مانند دنا پلاس و تارا بپردازد، اما در قیمت‌های پایین‌تر، بازار در دست محصولات ایران خودرو بود. حال با توجه به طراحی جذاب سهند نسبت به رقبا، آیا این محصول می‌تواند در محدوده قیمتی 500 میلیون تومان، بازار را از چنگ ایران خودرو خارج کند؟

مشخصات فنی سهند

جای تعجب ندارد که شرکت سایپا برای سدان جدید خود، دوباره از همان موتور قدیمی خود استفاده کرده که نسخه ارتقاء یافته موتور پراید است. پیشرانه M15i یک موتور چهار سیلندر و هشت سوپاپ با حجم 1.5 لیتری به شمار می‌رود که حداکثر قدرتی معادل 90 اسب‌بخار و گشتاور 137 نیوتن‌متر تولید می‌کند.

این پیشرانه به گیربکس پنج سرعته دستی مجهز شده است که به کمک آن، قدرت تولیدی را به چرخ‌های جلو منتقل کند. بنابراین در بخش فنی، سهند پارس خودرو هیچ نکته جدید و هیجان‌انگیزی ندارد.

file (1)

طراحی سهند

بیشترین تغییری که سهند نسبت به خودروی ساینا تجربه کرده، به طراحی ظاهری و بخش داخل کابین مربوط می‌شود. در بخش جلو، چراغ‌های کشیده، خطوط کاپوت و سپر، طراحی جذاب و اسپرتی به این خودرو داده است. اما قسمت جانبی، همانند اغلب خودروهای فیس‌لیفت ایرانی، تقریباً هیچ تغییری نسبت به خودروی ساینا تجربه نمی‌کند که در نوع خود عجیب است.

قسمت عقب سهند، یکی از بخش‌هایی محسوب می‌شود که می‌توان گفت بیشترین تغییر و بهبود را نسبت به سهند تجربه کرده است. گرافیک جذاب چراغ‌های عقب، طراحی سهند را به‌روزتر از اغلب محصولات ایرانی نشان می‌دهد، اما طراحی ساده سپر عقب و درب صندوق، تا حدودی از جذابیت طراحی سدان جدید سایپا می‌کاهد.

با ورود به داخل کابین سهند نیز می‌توان متوجه شباهت آن با دیگر محصول جدید سایپا، یعنی اطلس شد. داخل کابین سهند و اطلس، تقریباً هیچ تفاوتی با یک‌دیگر ندارند و اگرچه انقلابی را از لحاظ طراحی تجربه کرده است، اما باز هم ایراداتی دارد. این کابین کیفیت پایینی دارد و در بیشتر قسمت‌ها از پلاستیک خشک استفاده شده است.

آپشن‌ها و امکانات رفاهی

سهند سایپا در حال حاضر با دو تیپ آپشنال و ساده وارد بازار می‌شود، اما به گفته این شرکت قرار است تیپ‌های آن در آینده بیشتر شود. این خودرو در نسخه پایه امکانات چندانی ندارد و تنها به آپشن‌هایی مانند سنسور فشار باد تایرها و سنسور دنده عقب مجهز است. اما در نسخه فول، سهند دارای صندلی چرم و پارچه، آیینه‌های تاشو برقی، سانروف، نمایشگر 7 اینچی، دوربین دنده عقب و آنتن سقفی کوسه‌ای است.

قیمت سهند

در حال حاضر نسخه پایه سهند در بازار کشف قیمت شده است و پیش‌بینی می‌شود در ماه‌های آینده، نسخه G سهند نیز وارد بازار شود. سهند ساده با نرخ درب کارخانه 460 میلیون تومان به فروش می‌رسد و در زمان نگارش این گزارش، در بازار با قیمت 555 میلیون تومان خرید و فروش می‌شود.

برای مطالعه بیشتر، صفحه اخبار خودرو را در تجارت‌نیوز دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.