خبر مهم:

دارو در چنگال گرانی و کمبود/ یک پرونده مفصل صوتی درباره بحران دارو در ایران

دارو در چنگال گرانی و کمبود/ یک پرونده مفصل صوتی درباره بحران دارو در ایران

سعید برآبادیسعید سعید برآبادیسعید
حجم فایل صوتی: ۴۶.۱۵M | مدت زمان فایل صوتی: ۰۰:۱۹:۲۵ دانلود فایل صوتی

به گزارش تجارت‌نیوز ، در تازه‌ترین پادکست پرونده اقتصادی با بررسی ابعاد یک بحرانِ عمومی همراه شما هستیم. بحران دارو آن هم در شرایطی که دولت مدعیِ صادرات محصولات دارویی و پزشکی ایران به 20 کشور دنیاست. با ما از استودیوی تجارت نیوز تا کمتر از بیست دقیقه دیگر همراه باشید تا به شما بگوییم شرایط دارو در ایران کنونی چگونه است و چرا در کنار این واژه، انواع واژه‌های تلخی چون گرانی و کمبود جا خوش کرده‌اند.

داستان این پرونده: شرایط دارو در ایران چگونه است؟

در اولین بخش از پرونده این هفته، روایت عاطفه محمودی، دبیر سرویس جامعه تجارت‌نیوز از وضعیت دارو در ایران را می‌شنوید؛ وضعیتی که می‌توان آن را یک بحران گسترده دانست.

تورم امسال با دارو و درمان چه کرد؟

در حالی که مجلس دارد به وضعیت لایحه برنامه هفتم توسعه رسیدگی می‌کند، مردم تورم را در حوزه‌های مختلفی از جمله دارو و درمان احساس می‌کنند. سارا اسلامی، دبیر تحریریه تجارت نیوز نگاهی داشته است به گرانی افسار گسیخته دارو با طرح این پرسش که تورم سال 1402، چه اثری بر این حوزه دارو و درمان گذاشته است.

مقصر گرانی دارو کیست؟

جدال میان سازمان نظام پزشکی و بیمه‌ها بر سر هزینه‌های درمان تمامی ندارد و در این میان سرگردانی مردم و خصوصا دهک‌های پایینِ تحت پوشش بیمه‌های درمانی را نباید نادیده گرفت. در شرایطی که تورم بیشترین اثر را بر روی قیمت دارو گذاشته است از سوی بسیاری از بیمه‌شدگان خبر می‌رسد بسیاری از داروها از شمول بیمه خارج شده اند. عاطفه محمودی ابعاد این موضوع را در گفتگو با محمد رئیس زاده، رئیس سازمان نظام پزشکی کشور بررسی کرده است.

راستی‌آزمایی ادعای صادرات دارو به 20 کشور جهان

به سوالی که در ابتدای پادکست مطرح شد بازگردیم. آیا در شرایط کنونی و با توجه به وضعیت دارو در داخل کشور باید ادعای دولتمردان مبنی بر صادرات داروهای داخلی به 20 یا حتی 40 کشور دنیا را باور کرد؟ امیر داداشی، دبیر سرویس صمت تجارت‌نیوز این ادعا را بر اساس آمارهای گمرک کشور راستی‌آزمایی کرده است.

تولید دانش‌بنیان دارو؛ از رویا تا واقعیت!

این پادکست را در حالی می‌شنوید که خبرگزاری دولت، ایران را جزو 10 کشور اول در تنوع تولید دارو معرفی کرده و اعلام کرده است بیش از 40 کشور دنیا واردکننده محصولات دانش بنیان کشور هستند. جواد راشدی، خبرنگار سرویس استارتاپ تجارت‌نیوز گزارشی تهیه کرده است از آخرین وضعیت تولید دانش بنیان دارو در کشور.

چرا برخی از داروها از سبد بیمه بازنشستگان حذف شده‌اند؟

به آخرین بخش از پرونده بحران دارو رسیدیم. در این بخش سوسن یحیی پور، دبیر سرویس اقتصاد کلان تجارت‌نیوز با نگاهی به وضعیت معیشت بازنشستگان به این سوال پاسخ داده که حذف بسیاری از اقلام دارویی از پوشش بیمه‌ای این گروه از زحتمکشان چه تبعاتی را در پی داشته است.

پرونده بحران دارو در ایران همین جا به پایان رسید اما بحران دارو در کشور را نمی‌توان محدود به محتویات این پادکست دانست. بسیاری از چالش‌های دارویی همچنان به قوت خود باقی هستند و به نظر می‌رسد که حتی وجود برخی رانت‌ها زمینه را برای سرگردانی و فشار اقتصادی بیشتر بر بیماران هموار کرده است. در شرایطی که شاهد بازگشت سویه جدیدی از کرونا به کشور هستیم، باید پرسید که چه تعداد از شهروندان می‌توانند با خیال راحت، داروهای تجویز شده را در داروخانه‌های کشور پیدا کنند و بهای آن را بپردازند!

خوشحالیم که این بار هم توانستیم پرونده ای را با موضوعی که شما پیشنهاد کرده بودید در پادکست هفتگی وبسایت تجارت نیوز تقدیم شما کنیم. تجارت نیوز در شبکه های اجتماعی و وبسایت خود منتظر شنیدن نظرات، پیشنهادات و انتقادات شما درباره این پادکست است. اصلا چرا منتظر مانده‌اید، سوژه هفته آینده را شما به ما پیشنهاد دهید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.