خبر مهم:

حجم ویدیو: ۲۰.۵۰M مدت زمان ویدیو: ۰۰:۰۲:۲۴ دانلود ویدیو

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

لادا؛ خودروی بدون آپشن روسی به ایران رسید/ واردات خودرو یا بازارسازی برای دوستان سیاسی؟ + ویدئو

فرحان پورسلیم فرحان پورسلیم

چهار محصول لادا که یکی از بزرگ‌ترین خودروسازان روسی است در تاریخ ۱۳ آذر ۱۴۰۲ توسط نیکا موتور و در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران رونمایی شد.

به گزارش تجارت‌نیوز، گرچه دولت در طول 20 ماه اخیر رفع ممنوعیت واردات خودرو را به محلی برای پروپاگانداسازی و مانور تبلیغاتی خود تبدیل کرده، اما به نظر می‌رسد این سیاست هم ورای تحولات اقتصادی، بیشتر برنامه‌ای جدید برای آب‌کردن محصولات نه‌چندان باکیفیت رفقای سیاسی دولت 

ابراهیم رئیسی با ایجاد بازاری جدید است. چنانکه پس از ورود خودروهای چینی، این بار نوبت به روسیه رسیده تا به دنبال سهم‌خواهی از بازار ایران و محلی بدون دردسر برای صادرات خودروهای بدون آپشن لادا باشد. بر این اساس، نیکاموتور، به‌عنوان شرکت واردکننده، امروز در نمایشگاه بین‌المللی اوراسیا که در تهران برگزار شد، از چهار محصول این شرکت رونمایی کرد.

لادا یکی از بزرگ‌ترین خودروسازان دولتی روسیه به شمار می‌رود و محصولات آن غالباً به دلیل قیمت مناسبی که دارند جزو برندهای محبوب خودرو در روسیه و کشورهای اروپای شرقی شناخته می‌شوند.

اما از لحاظ طراحی و کیفیت در این خودروها از حداقل امکانات و زیبایی هم  نسبت به خودروهای جهانی استفاده نشده است؛ گرچه انتظار می‌رفت خودروهایی که مجوز واردات به ایران را می‌گیرند، مزایای بیشتر نسبت به نمونه‌های داخلی داشته باشند، اما بسیاری از فعالان بازار، حتی خودروی پراید را به لادای روسی ترجیح می‌دهند. فقط در یک نمونه یکی از مدل‌های خودروساز روسی به دلیل نداشتن ایربگ، نتوانست مجوز ورود به داخل کشور را دریافت کند.

نگاهی به خودروهایی که وارد کشور شده‌اند، گواه آن است که سیاست واردات خودرو، برخلاف وعده افزایش رقابت در بازار، به دادن امتیازهای اقتصادی به شرکای سیاسی تبدیل شده است. بر این اساس به نظر می‌رسد سیاست‌گذاری که دست فوتبالیست‌های حذف‌شده از جام‌جهانی را در واردات رانتی خودروهای لوکسی نظیر پورشه و لندروور باز می‌گذارد، سهم شهروندان ایرانی را به چانگان‌ها و لادایی‌هایی می‌کند که حتی در کشور خود طرفدار چندانی ندارند.

برای اطلاعات بیشتر، صفحه اخبار خودرو تجارت‌نیوز را مطالعه کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.