حجم ویدیو: ۸.۹۱M مدت زمان ویدیو: ۰۰:۰۲:۰۲ دانلود ویدیو

احمدرضا جلالی نائینی، عضو هیات علمی موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه‌ریزی:

هدف‌گذاری تورم در ایران به سادگی بقیه کشورها نیست

به گفته جلالی نائینی، در بیشتر کشورها ابزار رایج مهار تورم تغییر نرخ بهره اسمی است اما در کشورهایی که عمق بازار کم است، صرف این تغییر، تاثیر چندانی ندارد.

محمد حسین حسینی - روز دوشنبه، هفتم خردادماه، مراسم سی و یکمین همایش سالانه سیاست‌های پولی و ارزی با محور «بازآرایی سیاست‌های پولی و نظارتی با نگاهی به قانون جدید بانک مرکزی» در مرکز همایش‌های بانک مرکزی برگزار شد.

به گزارش تجارت‌نیوز، احمدرضا جلالی نائینی، عضو هیات علمی موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه‌ریزی، طی این نشست، به ارائه یکی از مقالات خود با نام «برنامه‌های تثبیت؛ از نظریه تا اجرا» پرداخت.

جلالی نائینی بحث خود را با این موضوع آغاز کرد که سیاست‌های تثبیتی در کشورهای مختلف، نتایج متفاوتی داشته‌اند که برنامه‌های تثبیتی آنها اغلب با کمک کشورهای خارجی، بانک‌ها و صندوق بین‌المللی پول رخ داده است.

او سپس به موانعی اشاره کرد که باعث شکست این سیاست‌ها می‌شوند. استمرار ناترازی بودجه دولت، بحران تراز پرداخت‌ها، لنگر نشدن انتظارات تورمی و... از جمله این موارد بودند. نائینی افزود طی سال‌های گذشته از طریق تفکیک و انتصاب سیاست‌های مالی و پولی، نهادسازی، واگذار کردن اختیارات و پاسخگو کردن مقام‌های پولی، بستری مناسب برای اجرای سیاست‌های ثبات‌بخش پایدار فراهم شده است.

علاوه بر این جلالی تاکید کرد که در بیشتر کشورها ابزار رایج مهار تورم تغییر نرخ بهره اسمی است. در کشورهایی که عمق بازار کم است، تغییر صرف نرخ بهره تاثیر چندانی بر نرخ تورم ندارد بلکه باید ابزارهای مختلفی به کار گرفته شوند. در این موارد سیاست‌گذار باید از ابزارهای مختلفی استفاده کند.

این اقتصاددان به این موضوع اشاره کرد که هدف‌گذاری تورم در کشورهایی مثل ایران که صادرکننده کالای خام هستند و بازارهای مالی ناکاملی دارند، به سادگی بقیه کشورها نیست و قدری پیچیده است. برای مهار کوتاه‌مدت تورم می‌توان از نرخ ارز کمک گرفت اما برای بلندمدت و میان‌مدت با کنترل نقدینگی می‌توان تورم را کنترل کرد.

به گفته این کارشناس اقتصادی، در برنامه هفتم توسعه، هدفی که از نرخ تورم بیان شده است، در طول پنج سال ثابت در نظر گرفته شده است. این در حالی است که باید هدف‌گذاری نرخ تورم را با توجه به شرایطی که در هر زمان وجود دارد انجام دهیم.

طبق داده‌هایی که جلالی ارائه کرد، طی سال‌های اخیر، شکاف بین نرخ ارز حقیقی بازار و نرخ ارز نیما عمیق‌تر شده است. او خاطرنشان کرد که هرچه این شکاف بیشتر باشد، رانت نیز بیشتر خواهد بود. او تاکید کرد برای شرایط اقتصادی حال حاضر تک‌نرخی بودن ارز غیرممکن است، اما بانک مرکزی باید تلاش کند شکاف بین نرخ ارز حقیقی و نرخ ارز نیما را کاهش دهد.

برای مطالعه بیشتر، صفحه اقتصاد کلان در تجارت‌نیوز را دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.