حجم ویدیو: ۲۴.۶۱M مدت زمان ویدیو: ۰۰:۰۴:۰۱ دانلود ویدیو

در گفتگو با روح الله دهقان، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با تجارت‌نیوز مطرح شد:

غزال‌ها باید به ابرشرکت‌های فناوری تبدیل شوند

حامد اناری حامد اناری

در نشست خبری برگزار شده به میزبانی معونت علمی ریاست جمهوری با حضور دکتر روح الله دهقانی، معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، به مسائل پیرامون توسعه و حمایت از شرکت‌های دانش بنیان پرداخته شد و چشم‌اندازی از آینده طرح گشت.

به گزارش تجارت‌نیوز، در جهان به شرکت‌هایی که که گردش مالی یک میلیارد دلاری دارند، یونیکورن می‌گویند. در ایران داشتن یکیونیکورن کار محالی به نظر می‌رسد. این ناممکن بودن درحالی‌ست که صادرات شرکت‌های دانش‌ بنیان در سال گذشته به رقم ۲/۵۳ میلیارد دلار رسیده است. بنابراین زمانی که روح الله دهقان داشتن ده یونیکورن را در ابتدای معاونت خود به عنوان هدف ترسیم کرد، تعجب بسیاری برانگیخته شد.

فرق یونیکورن با غزال چیست؟

معیار غزال بودن یک شرکت در کشور مجزا از آنچه است که در جهان شاهد آن هستیم. با تعریف معیارهایی داخلی می‌توان شروع به برنامه‌ریزی، طرح‌ریزی و شناخت ظرفیت‌های موجود نمود. طبق اظهارات روح الله دهقانی، معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری اکنون 10 هزار شرکت دانش بنیان ثبت شده در داخل کشور داریم. 

120 شرکت در مسیر تبدیل شدن به غزال قرار دارند

از این تعداد با برنامه‌ریزی‌های انجام شده، حدود 120 عدد آن‌ها ظرفیت تبدیل شدن به غزال را دارند. دولت دهقانی در گذشته بر استفاده از ابزارها و قابلیت قانون جهش تاکید کرده بود. با این حال دولت موظف است تا بستر و فضا مناسب رشد تمامی این شرکت‌های دانش‌ بنیان را فراهم کند. 

شرکت‌های دانش بنیان می‌توانند نقش قهرمان را در چرخه‌های اقتصادی دولت‌ها بازی کنند. از این رو دولت‌ها باید با به کار گیری ابزارهای خود به رسد آن‌ها کمک کنند. تبدیل شدن شرکت‌ها نوپا یا نوآور به غزال‌های دانش‌ بنیان در دستور کار قرار گرفته است. در آینده اما باید با افزایش شمار این شرکت‌ها، به گام بعدی یعنی تبدیل شرکت‌های غزال دانش بنیان به ابرشرکت‌های فناوری تبدیل فکر کرد. 

اخبار حوزه استارتاپ و فناوری اطلاعات را در صفحه استارتاپ تجارت‌نیوز بخوانید

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.