کد مطلب: ۸۵۳۶۰۰

درخواست رویایی وزارت کشاورزی برای تولید مرغ

درخواست رویایی وزارت کشاورزی برای تولید مرغ

دبیر فدراسیون طیور ایران درخواست ۱۴۵ میلیون قطعه‌ای تولید مرغ از جانب وزارت جهاد کشاورزی را به دور از واقعیت‌های صنعت مرغ کشور دانست.

به گزارش تجارت‌نیوز ، طلاکش نهایت توان تولید مرغ کنونی کشور را ۱۲۰ میلیون قطعه برآورد کرد و به مسئولان توصیه کرد برای جبران قیمت بالای مرغ و کمک به مردم یارانه بدهند.

فرزاد طلاکش، نامه اخیر وزارت جهاد مبنی بر تکلیف 145 میلیون قطعه جوجه‌ریزی برای تامین گوشت به مرغداران را دور از واقعیت‌های موجود این صنعت دانست و با توجه به کاهش مرغ اجداد پیشنهاد کرد که هدف اصلاح و ابتدا شرایط لازم برای نزدیک شدن به این هدف فراهم شود.

معاون امور دامی وزارت جهاد کشاورزی طی نامه‌ای به روسای ادارات استانی این وزارتخانه، برش استانی جوجه‌ریزی را ابلاغ کرده‌ است که این نامه، حاکی از هدف‌‌گذاری تعداد 145 میلیون قطعه جوجه‌ریزی در ماه برای تحقق 130 میلیون مرغ آماده کشتار در پایان دوره پرورش است؛ همچنین در این ابلاغیه چنین تکلیف شده است که 30 درصد سهمیه جوجه‌ریزی مذکور باید از سویه آرین باشد. این هدف‌گذاری البته از زبان وزیر جهاد کشاورزی نیز مطرح شده و محمدعلی نیکبخت، بر این عقیده است که با جوجه‌ریزی ماهانه 130 میلیون قطعه، نیاز بازار مرغ کشور به طور حتم تامین می‌شود. اما این ایده تا چه حد قابل تحقق است؟

دبیر فدراسیون طیور ایران در واکنش به آنچه در دستورالعمل وزارت جهاد کشاورزی قید شده و هدف‌گذاری که از زبان سکاندار این وزارتخانه مطرح شده با برشمردن استدلال‌هایی در مورد پیش‌شرط‌های تحقق این هدف‌گذاری در سه بخش مرغ اجداد گوشتی، مرغ مادر و مرغ گوشتی خواستار توجه به نظرات کارشناسی و اصلاح تصمیمات راهبردی بدون هرگونه شعارزدگی شده است.

فرزاد طلاکش، به این نکته اشاره کرد که از نیمه دوم سال 1400 تاکنون هیچ جوجه اجدادی به کشور وارد نشده و تمام اتکای کشور به اجداد سویه آرین بوده که نتایج نامطلوب آن منجر به چالش جدی تولید گوشت مرغ طی دو سال گذشته شده است.

او افزود: از طرفی عمر اجداد موجود کشور که از قبل از سال 1400 وارد کشور شده کاملاً منقضی شده و این اجداد توان کمی و کیفی لازم برای تولید جوجه مادری مورد نیاز را که بتواند حداقل 190 میلیون عدد تخم‌مرغ نطفه‌دار قابل جوجه‌کشی در ماه تولید کند، ندارد. بنابراین حداقل از زمان شروع پرورش مرغ اجداد تا 18 ماه بعد از آن، تحقق ایده پرورش 145 میلیون قطعه جوجه یکروزه و 130 میلیون قطعه مرغ آماده کشتار با شرایط و توانایی موجود اجداد کشور امکان‌پذیر نبوده و لازم است با مراجعه به آمارهای واقعی، اصلاح هدف صورت گیرد.

او همچنین به وضعیت مرغ مادر اشاره کرد و گفت: با توجه به پتانسیل موجود مرغ مادر در کشور که طی 3 ماه آخر سال 1401 و در ماه‌های خرداد و تیر 1402 با کاهش قابل توجه جوجه‌ریزی مواجه شده است، امکان دستیابی به اهداف موردنظر وجود ندارد. حتی به شرط واردات تخم نطفه‌دار، باز هم تحقق هدف‌گذاری 145 میلیون جوجه‌ریزی حداقل سه ماه بعد از اجازه واردات امکان‌پذیر خواهد بود. البته مشروط بر اینکه ارز مورد نیاز آن در زمان مناسب اختصاص یابد. اگرنه این زمان هم باید به کل فرآیند اشاره شده در محاسبات اضافه شود. ثانیاً تحقق احتمالی این ایده به معنای اقدام غیرکارشناسی فنی و اقتصادی در حمایت از سرمایه‌گذاری مرغ مادر و تجاری در کشور است و قطعاً لازم است به آمارهای واقعی و واقعیت‌های مقایسه‌ای سال‌های قبل رجوع شده و اصلاح هدف اعلام شده، صورت پذیرد.

دبیر فدراسیون طیور ایران در ادامه با اشاره به برخی ملاحظات شامل حفظ و پایداری تولید داخلی که جایگزین ندارد، توجه به میانگین سرانه مصرف واقعی جامعه که فعلاً در سطح 25 کیلوگرم است، عدم وجود شرایط پایدار بازارهای صادراتی، امکان‌پذیری واقعی و غیرشعاری تامین ارز برای واردات نهاده و عدم امکان ذخیره‌سازی استراتژیک نهاده‌ها و گوشت مرغ، به سیاست‌گذار توصیه کرد که در شرایط فعلی از برنامه‌ریزی بیشتر از میانگین 120 میلیون قطعه جوجه‌ریزی در ماه خودداری کند و اگر هرگونه نگرانی برای قیمت مرغ تا محدوده واقعی 85 هزار تومان برای مصرف‌کننده وجود دارد، آن را از طریق پرداخت یارانه جبران کند.

فرزاد طلاکش هم‌چنین خبر داد که فدراسیون طیور ایران نظرات خود را در قالب نامه‌ای بسیار مهم به وزیر جهاد کشاورزی انتقال داده است که این نامه را ذیل این خبر می‌توانید مشاهده کنید.

1 462

4 202

3 289

2 391

منبع: اتاق بازرگانی تهران

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.