کد مطلب: ۸۹۰۱۳۰

دبیر انجمن واردکنندگان برنج بیان کرد:

بدهی چند صدمیلیون دلاری به واردکنندگان برنج/ هندی‌ها فروش اعتباری برنج به ایرانرا متوقف کردند

بدهی چند صدمیلیون دلاری به واردکنندگان برنج/ هندی‌ها فروش اعتباری برنج به ایرانرا متوقف کردند

عدم پرداخت ارز به واردکنندگان برنج باعث شده که بدهی آنها بالا برود و دیگر به تاجران ایرانی اعتباری برنج ندهند. هندی‌ها اعلام کردند از این به بعد فقط به صورت نقدی به ایران برنج خواهند داد آن م منوط به تسویه حساب قبلی است.

به گزارش تجارت‌نیوز، فصل برداشت برنج به پایان رسید و از 10 روز دیگر واردات برنج آزاد می‌شود. این در حالی است که میزان مصرف برنج خارجی هر سال افزایش پیدا می‌کند و علت آن کاهش قدرت اقتصادی مردم و اجبار آنها به مصرف برنج ارزان قیمت خارجی است.

هند تامین‌کننده اصلی برنج جهان چند سال است که قیمت خود را یک دلار نگه داشته است، اما کاهش ارزش پول کشور به صورت ماهانه و افزایش هزینه‌ها سبب شده که قیمت آن در داخل کشور تغییر پیدا کند و هنوز مشخص نیست سری جدید برنج های وارداتی به چه قیمتی در بازار عرضه شود.

در هفته جاری انجمن واردکنندگان برنج با پیمان پاک قائم‌مقام، وزیر کشاورزی، جلسه هماهنگی در خصوص تامین و تنظیم بازار دارند. 

اتمام ذخیره برنج خارجی

مسیح کشاورز، دبیر انجمن تولیدکنندگان و تامین‌کنندگان برنج ایران، در گفتگو با تجارت‌نیوز درباره وضعیت برنج گفت: از ابتدای سال تاکنون 550 هزارتن واردات صورت گرفته که تمام آنها به فروش رفته است. اکنون نیز هیچ‌گونه ذخیره‌ای نداریم. از طرفی کمبود برنج خارجی در برخی مناطق کشور به خصوص مناطق مرزی سبب شده که قیمت ها افزایش پیدا کند و حتی به 70 هزار تومان نیز برسد.

وی ادامه داد: قشر متوسط و ضعیف جامعه از برنج خارجی استفاده می کنند و باید همیشه میزان مناسبی ذخیره در بازار وجود داشته باشد زیرا هرگونه تغییر قیمتی در این محصول سبب می‌شود زندگی 70 درصد مردم دستخوش تغییر شود فلذا برای تامین نیاز این افراد لازم است 500 هزار تا 600 هزارتن واردات تا پایان سال داشته باشیم.

او ادامه داد: با وجود حساسیت واردات برنج متاسفانه دولت چند صد میلیون دلار به واردکننده‌ها بدهی دارد و هنوز ارز آنها را نداده است. در نتیجه واردکننده‌ها به تولیدکنندگان و تاجران هندی و پاکستانی بدهکار هستند و دیگر سقف اعتبار آنها پر شده است. برای واردات محموله های جدید بدهی قبلی باید تسویه شود، از طرفی با توجه به شرایط سیاسی و منطقه‌ای تامین‌کنندگان برنج اعلام کردند فقط به صورت نقدی برنج به ایران می‌دهند.

عقب‌ماندگی 45 درصدی قیمت برنج ایرانی از تورم

کشاورز درباره ظرفیت تولید برنج توضیح داد: در سال 1401 ، یک میلیون و 360 هزار تن واردات برنج توسط بخش خصوصی صورت گرفت که در ظاهر کافی به نظر می‌رسید؛ اما علیرضا پیمان‌پاک، قائم‌مقام وزیر کشاورزی، در یک اقدام اجازه واردات 560 هزار تن برنج در ابتدای سال را صادر کرد که همین امر باعث شد که از ابتدای سال تا به امروز مشکلی در حوزه برنج وجود نداشته باشد و هیچ شوکی به بازار وارد نشود. هر شوکی به بازار برنج خارجی بر روی برنج داخلی نیز اثر می‌گذارد و در نهایت باعث ایجاد رکود خواهد شد.

وی ادامه داد: قیمت برنج ایرانی نسبت به تورم 45 درصد کمتر است و هرگونه تصمیم اشتباه باعث افزایش قیمت خواهد شد. از طرفی با توجه به تغییر شرایط پرداخت، تعداد واردکننده‌ها محدود خواهد شد. بنابراین انتظار می‌رود دولت از همین تعداد محدود حمایت کند. منظور ما از حمایت این است که به موقع ارز بدهد و به موقع ثبت سفارش صورت گیرد.

او در خصوص شرایط بازار برنج تشریح کرد: معمولا برنج ایرانی به مرور تا اسفند ماه به بازار عرضه می‌شود، اما امسال کشاورزان به دلیل اینکه نگران بودند مانند سال گذشته درگیر رکود شوند، تمام محصول خود را یکباره به بازار عرضه کردند. این تزریق برنج باعث شد قیمت‌ها به میزان زیادی کاهش پیدا کند و اگر واردکنندگان برنج اقدام به خرید تناژ بالا نمی‌کردند کشاورزان ضرر هنگفتی متحمل می‌شدند. بنابراین به وزارت کشاورزی پیشنهاد دادیم برای تشویق خریداران به ازای خرید هر 100 هزار تن برنج داخلی مجوز واردات 200 هزار تن برنج خارجی صادر شود.

کشاورز در پایان خاطرنشان کرد: با توجه به شرایط خاص منطقه لازم است هرچه زودتر ذخیره برنج کشور صورت بگیرد. از طرف دیگر لازم است برای واردات برنج بدهی واردکنندگان به تامین‌کنندگان خارجی تسویه شود. ضمن آنکه برای تشویق واردکنندگان به خرید برنج داخلی می‌توان طرح‌های تشویقی در نظر گرفت. 

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.