کد مطلب: ۸۹۴۱۷۶

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

تداوم بلاتکلیفی گندمکاران در سایه اختلاف نظر دولتی‌ها / قیمت گندم چه زمانی اعلام می‌شود؟

تداوم بلاتکلیفی گندمکاران در سایه اختلاف نظر دولتی‌ها / قیمت گندم چه زمانی اعلام می‌شود؟

قیمت گندم با گذشت سه ماه و نیم از سال زراعی جاری هنوز مشخص نیست و همچنان اخبار ضد و نقیضی از زمان اعلام آن منتشر می‌شود. در حالی که روز گذشته، قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی گفته بود که نرخ خرید تضمینی گندم تا آخر این هفته اعلام می‌شود، امروز سخنگوی اقتصادی دولت، این موعد را یک هفته عقب برده است.

به گزارش تجارت‌نیوز، دولت بر اساس قانون باید تا اواخر تیر هر سال، قیمت گندم را  برای سال زراعی جدید که از ابتدای مهر آغاز می‌شود، اعلام کند. امسال اما تا کنون تاخیری بیش از 5 ماهه در عمل به این تکلیف قانونی اتفاق افتاده است و گندمکاران در ماه‌های گذشته در حالی فعالیت کرده‌اند که از تصمیم دولت برای چگونگی خرید محصولات خود بی‌خبر هستند. 

حالا در این شرایط، اخبار ضد و نقیضی نیز در مورد موعد نهایی اعلام قیمت گندم منتشر می‌شود. روز گذشته، کاظم خاوازی قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی در حاشیه دهمین نمایشگاه نهاده‌های کشاورزی به خبرنگاران گفته بود که نرخ خرید تضمینی گندم، تا «پایان هفته» اعلام می‌شود (مهر). اما امروز احسان خاندوزی وزیر اقتصاد و سخنگونی اقتصادی دولت در یک نشست خبری مدعی شد که قیمت گندم تا «پایان هفته آینده» به صورت رسمی اعلام خواهد شد. 

این در حالی است که شورای قیمت‌گذاری محصولات کشاورزی، روز 23 شهریور (با تاخیری بیش از 50 روز)، نرخ خرید تضمینی گندم و 32 محصول اساسی را تصویب کرده بود. دولت نیز یک هفته فرصت داشت که قیمت‌های مصوب را تایید و رسانه‌ای کند اما این اتفاق هنوز رخ نداده است. 

وقت اضافه هم تمام شده است

غلامرضا نوری‌قزلجه عضو کمیسیون کشاورزی، روز پنجشنبه 30 آذر اعلام کرد که با توجه به تاخیر چند ماهه در اعلام قیمت گندم، مجلس به دولت یک هفته برای این کار فرصت داده بود که همان روز به پایان رسید. حالا پنج روز هم از آن موعد گذشته و نه تنها دولت نرخ مصوب را اعلام نکرده است که بین سخنان مسئولان در مورد تاریخ نهایی انتشار آن هم هماهنگی وجود ندارد. 

این در حالی است که همین حالا هم دولت تاخیری 5 ماهه و نیمه در اعلام قیمت خرید تضمینی گندم دارد و موعد قانونی اعلام این نرخ در واقع در تیر امسال به پایان رسیده است. حتی اگر تاریخ را از زمان تصویب قیمت‌ها در شورای قیمت‌گذاری محصولات کشاورزی در نظر بگیریم، باز هم باید در روزهای ابتدای مهر، تکلیف موضوع مشخص می‌شد. در واقع موعد دولت برای اعلام قیمت گندم ماه‌ها پیش به پایان رسیده است و حالا شاید وقت اضافه هم تمام شده باشد. 

از اختلاف نظر تا تصمیماتی در بودجه 1403

برخی فعالان صنفی و نمایندگان مجلس دلیل این تاخیر را اختلاف نظر میان مقامات دولتی در مورد نرخ مصوب می‌دانند؛ نرخی که اخبار غیررسمی آن را 19 هزار و 500 تومان اعلام کرده‌اند. چندی پیش، خبرگزاری صدا و سیما به نقل از علیرضا نظری نماینده مجلس وجود اختلاف نظر میان سازمان برنامه و بودجه و وزارت جهاد کشاورزی در این مورد را تایید کرد. داوود منظور، رئیس سازمان برنامه و بودجه نیز اصل وجود اختلاف را پذیرفته بود. 

امروز اما عطااللّه هاشمی رئیس بنیاد ملی گندمکاران دلیل دیگری را برای تاخیر چند ماهه در اعلام قیمت گندم مطرح کرد. بر اساس گزارش باشگاه خبرنگاران جوان او در این مورد گفت: «برآوردها حاکی از آن است که لایحه پیشنهادی دولت در قانون بودجه مبنی بر خرید گندم یارانه‌ای خبازان علت اصلی تاخیر در اعلام نرخ گندم است.»

هاشمی توضیح داده است، در لایحه بودجه 1403 دولت خود را تنها موظف به خرید میزان گندم یارانه‌ای می‌داند که باید به نانوایی‌ها تعلق بگیرد، «درحالیکه این امر دیدگاه خوبی نیست چرا که منجر به سردرگمی کشاورزان و بی‌عدالتی و تبعیض می‌شود.»

به گزارش تجارت‌‌نیوز، دولت هر تصمیمی در این زمینه داشته باشد، تاخیر چند ماهه در اعلام قیمت گندم توجیهی ندارد و کارشناسان را نگران کاهش سطح کشت گندم کرده است. 

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد دلیل تاخیر در اعلام قیمت مصوب وتصمیمات جدید دولت در مورد خرید تضمینی گندم گزارش اختلاف نظرها، گندمکاران را بلاتکلیف نگه داشته است؟ را بخوانید. 

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.