کد مطلب: ۷۵۱۲۳۷

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

تبعات تحریم سپاه پاسداران چیست؟

تبعات تحریم سپاه پاسداران چیست؟

تحریم‌های ایران وارد فاز تازه‌ای شده است. حالا اتحادیه اروپا خواستار قرار گرفتن نام سپاه در لیست تحریم‌هاست. پیشنهادی که با واکنش‌های موافق و مخالف داخلی و خارجی بسیاری مواجه شده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، پیشنهاد تحریم سپاه از سوی اتحادیه اروپا مطرح شد و با واکنش مثبت بسیاری از کشورهای اروپایی همراه بود. اما این ماجرا واکنش‌های تند مقامات داخلی را در پی داشته است. موافقان و مخالفان تحریم سپاه چه می‌گویند و قرار گرفتن سپاه در لیست سازمان‌های تروریستی چه پیامدهایی دارد؟

پنج شنبه هفته گذشته بود که اعضای مجلس عوام انگلیس طرحی را به تصویب رساندند که از دولت این کشور می‌خواست سپاه پاسداران را در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار دهد. این طرح اگرچه غیرالزام‌آور است، اما به اتفاق آرا به تصویب پارلمان انگلیس رسید و حالا قرار است هفته آینده هم این طرح مجددا بررسی شود.

دو پیشنهاد توسط اتحادیه اروپا روی میز است. پیشنهاد اول این است که برخی از اعضای سپاه پاسداران وارد لیست تحریم‌های جدید شوند اما پیشنهاد دوم خواستار این است که کل نهاد سپاه به فهرست تروریستی افزوده شود. قرار است این موضوع هفته آینده -اولین هفته بهمن ماه- به رای گذاشته شود.

واکنش‌های خارجی به تحریم سپاه

اورزلا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا یکی از افرادی است که روز گذشته در در حاشیه نشست داووس اعلام کرد که « ما به دنبال وضع دور جدیدی از تحریم‌ها هستیم و من از قرار گرفتن نام سپاه پاسداران در لیست سازمان‌ های تروریستی هم حمایت می‌ کنم!»

چارلی ویمرز، نماینده سوئد در پارلمان اروپا هم از اعضای پارلمان اروپا خواسته «سمت درست تاریخ» بایستند و به خواسته‌های قرار دادن سپاه در لیست تروریستی و تعلیق برجام رأی دهند. این مقام مسئول تاکید کرده که «سه‌شنبه حوالی ساعت هشت شب، واکنش اتحادیه اروپا به اعتراضات در ایران به بحث گذاشته می‌شود. در پی آن،

قطعنامه‌ای ظهر پنج‌شنبه به رأی گذاشته خواهد شد.» البته ویمرز تاکید کرده که نماینده سوئد در پارلمان اروپا تأکید کرد که لازم نیست تا پنج‌شنبه منتظر بمانیم تا ببینیم آیا نمایندگان پارلمان اروپا می‌خواهند سپاه پاسداران را تحریم کنند یا نه، چرا که گروه محافظه‌کاران و اصلاح‌طلبان در پارلمان، اصلاحیه‌هایی را درباره گزارش‌های سیاست خارجی و امنیتی مشترک اتحادیه اروپا و سیاست مشترک امنیتی و دفاعی ارائه کرده‌اند که شامل سپاه و برجام است. این‌ها ظهر چهارشنبه به رأی گذاشته خواهند شد.»

به نظر می‌رسد که خواسته این گروه فقط تحریم سپاه نیست بلکه آنها خواستار تعلیق مذاکرات هسته‌ای هم هستند. خواسته‌ای که ناگفته مدتی است در حال اجراست. چراکه ماه‌هاست هیچ مذاکره‌ای میان ایران و طرف‌های اروپایی شکل نگرفته است. این مساله به آغاز جنگ روسیه و اوکراین بر می‌گردد. زمانی که اروپا اعلام کرد ایران شریک روسیه محسوب می‌شده و برای همین از مذاکرات عقب نشستند. در هفته گذشته هم مساله از سرگیری مذاکرات مطرح شد که در حد یک خبر باقی ماند و ادامه نیافت.

چندی پیش هم مهرداد عمادی در گفتگو با تجارت‌نیوز اعلام کرده بود که بعد از حمله روسیه به اوکراین، تمایل طرف اروپایی برای مذاکرات کاهش یافته است. به گفته مشاور اقتصادی اتحادیه اروپا، اگر آن زمان تمایل برای گفتگو بین 40 تا 50 درصد بود الان در کشورهای اروپای سه تمایل برای پیشبرد برجام در چارچوبی که ایران می‌خواهد کمتر از 20 درصد است. یعنی طرف اروپایی نصف آن زمان هم تمایلی برای مذاکره ندارد. این مقام مسئول گفته بود بعد از اعتراضات ایران، فضای فعلی و جو بین‌المللی درباره ایران به گونه‌ای است که اجازه نمی‌دهد روی مساله مذاکرات هسته‌ای تمرکز کنیم.. در نتیجه تمایل برای مذاکره بسیار کاهش یافته است.

واکنش‌های داخلی به تحریم سپاه

اما در داخل ایران چهره‌های سیاسی مخالفت جدی خود را با تحریم سپاه و تعلیق مذاکرات اعلام کرده‌اند. این افراد حتی گفته‌اند که تحریم سپاه، مانع پیشبرد مذاکرات هسته‌ای است. از آن جمله محمود نبویان نایب رئیس کمیسیون اصل نود گفته در هیچ جای دنیا مرسوم نیست نیروی نظامی یک کشور را تحریم کنند و اولین بار ترامپ چنین کاری انجام داد و سپاه را تحریم کرد. او تهدید کرده که اگر واقعاً منافع ملت ایران به خطر بیفتد، ا تحادیه اروپا را در لیست تروریستی قرار خواهیم داد و مدافعین ملت ایران و مدافعین مقاومت در منطقه می‌دانند با تروریست‌ها چگونه مواجه شوند.

اسماعیل کوثری، دیگر نماینده مجلس هم گفته اروپایی‌ها باید بدانند تحریم سپاه هزینه‌های سنگینی را برای آنها به دنبال خواهد داشت.زهره الهیان هم دیگر نماینده‌ای است که به همین مساله اشاره کرده و گفته پارلمان اروپا بداند تحریم سپاه موجب انسداد مسیر مذاکرات ایران با اروپا خواهد شد و هزینه‌های زیادی را برای شان خواهد داشت.

تبعات تحریم سپاه چپیست؟

اروپایی‌ها تاکید می‌کنند که تحریم سپاه در شرایط فعلی یک امر ضروری است. اما مقامات ایران معتقدند که تبعات تحریم سپاه فرای اینهاست و حتی می‌توان آن را اعلان جنگ دانست. از آن جمله رئیس دفتر سیاسی سپاه گفته «تروریستی اعلام کردن سپاه به افزایش سطح تنش برای انگلیس و متحدان اروپایی و امریکایی‌شان دامن خواهند زد. هرگونه اقدام علیه سپاه اقدام علیه نظام و حاکمیت ایران به حساب آمده» که «قطعاً بی‌پاسخ نخواهد ماند.»

روزنامه جوان هم اعلام کرده که «اروپا اگر سپاه را تروریستی اعلام کند، اعلان جنگ کرده است و امکان ایجاد اجماع بین المللی درباره آن ممکن نخواهد بود. مردم ایران اروپا را در تحریم دارو و غذا شناختند. تحریم سپاه، اما برای ملت ایران نپذیرفتنی‌تر از دارو و غذاست، چراکه سپاه غیرت و ناموس مردم ایران است.»

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    اروپاییها خیلی احمق هستند با دست خودشان به ایران جراغ سبز ساخت بمب اتم را نشان میدهند کور از خدا چه میخواهد دو چشم روشن

    • عباس

      کور و مردم از خدا آرامش و نان میخواهند دوست عزیز

    • ناشناس

      👌

  • ناشناس

    چاره کار فقط ساخت بمب اتم است. و اعدام اختلاس کننده های داخلی.