کد مطلب: ۷۲۸۶۲۵

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

یارانه نقدی کدام استان‌ قطع می‌شود؟

یارانه نقدی کدام استان‌ قطع می‌شود؟

بالاخره از زمان توزیع کالابرگ رونمایی شد. وزیر اقتصاد گفته ماه آینده توزیع آزمایشی کالابرگ در یک استان انجام می‌شود و بعد از آن این طرح در کل کشور اجرا می‌شود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، بر اساس ادعای خاندوزی، یارانه آذرماه در کل کشور به صورت نقدی پرداخت می‌شود و تنها یک استان به جای یارانه 300 و 400 هزار تومانی، کوپن الکترونیک می‌گیرند.

خاندوزی در توضیح اجرای این طرح گفته «مسئله طرح کالابرگ الکترونیکی مشکلی در تامین‌ مالی ندارد و دولت باید از زیرساخت فنی اطمینان حاصل می‌کرد. پیش‌بینی این است که دوره آزمایشی اجرای طرح کوپن الکترونیک، یک ماه به طول بیانجامد و بعد از یک‌ماه برای سایر استان‌ها هم انجام شود.

بر این اساس ماه آینده 30 استان یارانه نقدی می‌گیرند و یک استان کالابرگ الکترونیک. اما یارانه کدام استان قطع می‌شود؟ خاندوزی به این سوال جواب داده و مشخص نیست یارانه کدام استان قرار است قطع شود. اما پیش از این گفته شده بود که طرح کالابرگ الکترونیک قرار است در سه شهر به‌صورت پایلوت اجرا شود. ایلام، آبیک و گرمسار سه شهری است که پیش از این نام آنها به عنوان‌ شهرهای پایلوت عنوان شده بود.

اما حالا مشخص نیست که آیا یکی از همین سه شهر قرار است در مرحله اول مورد آزمایش قرار بگیرد و یا قرعه به نام استان دیگری زده می‌شود؟

سوال مهم دیگری که مطرح می‌شود این است که آیا دولت قرار است برای همیشه یارانه نقدی را حذف کند و به جای آن کالابرگ پرداخت کند؟

پرونده یارانه نقدی برای همیشه بسته شد؟

بر اساس قانون بودجه تکلیف دولت همین است و دولت باید به جای پرداخت یارانه نقدی به مردم کالای اساسی بدهد. اما دولت بارها اعلام کرده که توان مالی انجام چنین کاری را ندارد و حتی نمایندگان مجلس هم چنین مساله‌ای را پذیرفته‌اند. از طرف دیگر بررسی‌ها نشان می‌دهد با توجه به تورم موجود، ارزش یارانه نقدی 300 هزار تومانی آب رفته و به 100 هزار تومان رسیده است. یعنی اگر دولت بخواهد سبد کالایی به مردم بدهد هزینه آن بیش از 300 تا 400 هزار تومان است و همین مساله علت فرار دولت از پرداخت یارانه نقدی است.

پیش از این هم مسعود میرکاظمی از پرداخت یارانه نقدی 400 هزار تومانی در سال 1402 خبر داده و گفته بود پرداخت یارانه نقدی ادامه دارد.

به نظر می‌رسد که دولت اصرار بر پرداخت یارانه نقدی دارد و احتمالا در نظر دارد که نهایتا یکی دو ماه آینده را کالابرگ بدهد و سپس مجلس را در قانون بودجه 1402 مجاب به پرداخت یارانه نقدی کند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • امیر

    سلام . درسته که یارانه نقدی بیشتر به کار می آد ولی یه مشکلی داره . همونطور که توی تحلیل خبر هم بود ، با این تورم هر روز ارزش اون 300 تومن داره کاسته می شه . یعنی 300 تومن الان حتی 300 تومن تیر 1401 هم نیست . اما اگه دولت مجبور بشه هر ماه مقدار خاصی رو از مواد غذایی یا هر چی به مردم تحویل بده ، دیگه مشمول مرور زمان و تورم نمی شه .

    • ناشناس

      شما فک میکنین مثلا اون اقلام اساسی که بهتون میدن قابل استفاده هست؟
      بذنج پاکسانی رو که به گربه و مرغ بدی هم نمیخوره
      یا روغنایی که از بس بدن توی عروق رسوب میکنن و سر دو سال به بدترین بیماریها دچار میشین

  • حاج محمد

    سلام
    کاش یک نفرکه میتونه،باطلاع این بزرگواران برسونه،پول یارانه را،اکثراصرف اجاره خونه،وام،قبضها،بدهیها،حق بیمه و….میکنن،به همه مقدسات،از شکم وپوشاک و…. زن وبچه ،داریم میگیریم وخرجهارا میدیم، چاره ای نیست،تواین بازار فعلی،اگه اینم قطع بشه!! خدایا،فقط خودت یاحق

  • ناشناس

    توروخدا یارانه نقدی بدین ما احتیاج داریم

  • ناشناس

    یارانه نقدی بهترازکالابرگه مردم به پول نقدبیشتراحتیاج دارن.

  • مج

    یارانه نقدی خیلی بهترکالابرگه خواهشاقطع نکنن یارانه نقدی رو.

  • ناشناس

    خداکنه روزی بیاد ک مردم محتاج این مقدار یارانه نباشن واقعا خوب نیست همچین کشوری با این پیشینه طلایی و این همه منابع و ثروت لنگ چهارصد تومن یارانه ک میشه ۱۰دلار نباشن

  • *

    توروخدا یارانه نقدی وقطع نکنین کالا برگ بدردمانمیخوره پول وادم ب یه زخمی میزنه

  • ناشناس

    اساتید بدبخت سازی کشور بی خبران از دردی که برای مردم تولید میکنین خیلی ها از همین یارانه ی نقدی بخشی از کرایه خونه رو میدن یا اقساط

  • ناشناس

    ما کالا برگ نمیخوایم پول میخوایم

  • ‌گل محمدی

    ای کاش همه چی ارزون باشه مثل قبل بخدا ماادمای بدبختی هستیم که حتی یارانه ایی که میدن کفاف تاماه دیگه رونمیده خوردوخواراک وپوشاک بدجورگرون شده