کد مطلب: ۳۴۱۶۹۷

دلایل رشد بیش از هزار واحدی امروز شاخص / طرح زوج و فرد بانکی‌ها!

دلایل رشد بیش از هزار واحدی امروز شاخص / طرح زوج و فرد بانکی‌ها!

امروز شاخص با افزایش 1047 واحدی در کانال 162 هزار واحدی قرار گرفت، دلیل رشد شاخص چیست و کدام نمادها بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص دادند؟

به گزارش تجارت‌نیوز، طبق پیش‌بینی هفتگی بورس ، امروز دوشنبه (17 دی‌ ‎ماه ۹۷) ارزش معاملات بورس اوراق بهادار تهران به 5931 میلیارد ریال رسید و شاخص با افزایش 1047 واحدی در رقم 162323 واحد جای گرفت. همچنین ارزش معاملات فرابورس به 3618 میلیارد ریال رسید و شاخص با افزایش 26 واحد در رقم 1909 واحد جای گرفت.

امروز صفوف خرید بازار مربوط به نمادهای چکارن، وبملت، بکام، وپست، پدرخش، تمحرکه، ددام، خمهر، کپشیر، غاذر، رتکو، لسرما، وبصادر، بکاب، پترول و در فرابورس مادیرا، دماوند، دی، گکوثر، کوثر، زبینا صف خرید بودند.

صفوف خرید بازار بررسی بازار سرمایه حاکی از آن است که نماد‎های «فولاد، پارس، شبندر، شپنا، شتران» بیشترین تاثیر مثبت را در شاخص کل و نمادهای «فارس، جم، وبصادر، کچاد، وپاسار» بیشترین تاثیر منفی را در شاخص کل امروز داشتند.

همچنین بیشترین افزایش مالکیت حقوقی‌ها مربوط به نمادهای «وپاسار، وتجارت، وبملت، ومعادن، فاراک» بود و نمادهای «خودرو، خساپا، وپست، پردیس، کاوه» بیشترین کاهش مالکیت حقوقی‌ها را به خود اختصاص دادند.

در جریان معاملات امروز بورس بیشترین حجم عرضه مربوط به نمادهای «پترول، وپاسار، خساپا، سدشت، خبهمن» بود و نمادهای «خودرو، وپست، پترول، پردیس، سپ» بیشترین حجم تقاضا را به خود اختصاص داد.

طی دو هفته اخیر گروه بانکی به دلیل انتشار شایعاتی مبنی بر افزایش سرمایه بانک‌ها برای خروج از شمولیت ماده 141 قانون تجارت نسبت به سایر صنایع بورسی بیشتر مورد اقبال سهام‌داران قرار گرفته‌ است. به همین جهت بیشترین حجم و ارزش معاملات امروز بازار سرمایه مربوط به نمادهای وبملت، وپاسار، وتجارت، وبصادر بود.

گزارش عملکرد 9ماهه شرکت‌های بورسی

گزارش‌‎های عملکرد 9ماهه شرکت‌های بورسی در حال انتشار است. امروز نماد فایرا در سامانه کدال شفاف‌سازی کرد. بر اساس این شفاف‌سازی سهم در سه ماهه نخست امسال 836 میلیارد ریال سود عملیاتی، 1204 میلیارد ریال سود متفرقه داشته و به سود خالص 1807 میلیارد ریالی رسیده است. سهم در شش ماهه نخست امسال 1275 میلیارد ریال سود عملیاتی داشته است. در سه ماهه دوم امسال نصف سه ماهه اول سود عملیاتی داشته و 439 میلیارد ریال فقط سود عملیاتی محقق کرده بود.

سهم در 9ماهه امسال با سود عملیاتی 2849 میلیارد ریالی مواجه شده و رشد چشمگیر 1574 میلیارد ریالی سود عملیاتی را دارد و سود خالص نیز 3137 میلیارد ریال شده که رشد خوبی را محقق کرده است. در 9ماهه نیز رقم مالیات 823 میلیارد ریال ذکر شده و اثری کاهنده دارد. تحقق 1256 میلیارد ریال درآمد متفرقه عدد خوبی برای گزارش فایرا خواهد بود.

تقاضا برای محصولات ورق گرم فولاد

در جریان معاملاتی امروز بازار سرمایه بعد از مدت‌ها دوباره تقاضای خوبی برای محصولات ورق گرم فولاد ایجاد و قیمت تا مرز 43000 ریال رقابتی شد، به همین جهت امروز نماد فولاد بیشترین تاثیر مثبت را در شاخص کل بورس داشت.

همچنین امروز، دوشنبه، هر بشکه نفت خام برنت با ۱٫۴۰ درصد افزایش با قیمت ۵۷٫۷۶ دلار معامله شد و هر بشکه نفت خام وست‌تگزاس اینترمدیت با ۱٫۶۹ درصد افزایش به ۴۸٫۷۷ دلار رسید.

روند شاخص در سه هفته ابتدایی زمستان

شاخص کل بورس اولین روز از فصل زمستان را به دلیل کاهش شدید قیمت جهانی نفت با روند نزولی آغاز کرد و به مرز 154 هزار واحد رسید، اما روند شاخص در هفته اول دی‌ماه متمایل به صعودی شد، به‌طوری که علی‌رغم کاهش شدید قیمت جهانی نفت و رسیدن به نرخ 50 دلار، موضوعاتی چون افزایش قیمت دلار در بازار آزاد، حمایت دستوری از بازار توسط بازیگردانان اصلی بازار سرمایه و گزارش‌های آذرماه خوب برخی شرکت‌ها باعث شد که شاخص از قله 156 هزار واحدی به 158 هزار واحد برسد.

روند شاخص کل بورس در هفته دوم دی‌ماه هم متمایل به صعودی شد به‌طوری که دو گروه‌ بانکی و خودرویی باعث شدند که شاخص از قله 158 هزار واحدی به 160 هزار واحد برسد.

‌شنبه (15 دی‌ ‎ماه ۹۷) شاخص با افزایش 208 واحدی در رقم 161 هزار واحد جای گرفت. رشد قیمت نفت خام در تعطیلات آخر هفته از مهم‌ترین دلایل رشد این روز شاخص کل بورس بود. گروه بانکی هم به دلیل بحث افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها و احتمال شناسایی سود از محل تسعیر نرخ ارز دارایی‌های ارزی و گروه خودرویی هم به دنبال انتشار اخبار و شایعاتی مبنی بر افزایش قیمت خودرو و شرایط کنونی بازار مورد اقبال سهام‌داران در بازار سرمایه قرار گرفتند.

همچنین روز ‌یک‌شنبه (16 دی‌ ‎ماه ۹۷) شاخص با افزایش 168 واحدی در رقم 161 هزار واحد قرار گرفت که در جریان معاملاتی این روز بازار سرمایه گروه‌های بانکی و خودرویی بیشترین حجم و ارزش معاملات را به خود اختصاص دادند.

امروز هم شاخص کل بورس با افزایش 1047 واحدی در کانال 162 هزار واحدی قرار گرفت.

محسن تقی‌نژاد، کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه در گفتگو با «تجارت‌نیوز» معتقد است که شاخص کل بورس از نظر تکنیکالی در کانال 161 تا 163 هزار واحد مقاومت جدی دارد و به احتمال زیاد شاخص در این منطقه با ریزش مواجه خواهد شد، اما چنانچه شاخص از این منطقه عبور کند صعودی تا قله 172 هزار واحد خواهد داشت که شاخص در این منطقه جدی‌ترین مقاومت برای شکست کانال نزولی دارد.

محمدباقر خادمی، کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه در گفتگو با «تجارت‌نیوز» در خصوص دلایل رشد امروز شاخص کل بورس، گفت: در جریان معاملاتی امروز بازار سرمایه نمادهای پالایشی تحت تاثیر دو عامل بیشترین تاثیر مثبت را در شاخص کل داشتند. به احتمال زیاد گروه پالایشی گزارش‌های 9ماهه خوبی از عملکرد خود منتشر کرده‌ است.

خادمی افزود: همچنین رشد قیمت جهانی نفت در هفته جاری باعث مثبت شدن معاملات اگروه پالایشی شده است.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: این روزها در جریان معاملاتی بازار سرمایه طرح زوج و فرد در گروه بانکی و خودرویی اجرا می‌شود، به‌طوری که دو روز نقدینگی در گروه بانکی جریان دارد و دو روز دیگر نقدینگی در گروه خودرویی در حال گردش است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.