کد مطلب: ۴۵۰۳۱۶

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

سیگنال‌های بورسی رییس کل بانک مرکزی / همتی حامی بورس است؟

سیگنال‌های بورسی رییس کل بانک مرکزی / همتی حامی بورس است؟

از ابتدای سال جاری که بازار سهام مورد استقبال شدید مردم قرار گرفته و اتفاق‌های مهمی از جمله عرضه سهام دولتی «شستا» در آن رخ داده، رییس کل بانک مرکزی دو بار در یادداشت‌های اینستاگرامی به بورس پرداخته است.

عبدالناصر همتی، رییس کل بانک مرکزی در صفحه شخصی اینستاگرام خود بارها درباره بورس و اهمیت آن اظهار نظر کرده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، از ابتدای سال جاری که بازار سهام مورد استقبال شدید مردم قرار گرفته و اتفاق‌های مهمی از جمله عرضه سهام دولتی «شستا» در آن رخ داده، رییس کل بانک مرکزی دو بار در یادداشت‌های اینستاگرامی به بورس پرداخته است.

مورخ ۱۲ اردیبهشت ماه امسال، در حالی که شاخص بورس با افزایش تقاضای از سوی فعالان بازار سهام با رشد قابل توجهی همراه شده بود، رییس کل بانک مرکزی در جهت ایجاد تعادل عرضه و تقاضا و امکان استفاده از ظرفیت بورس این چنین نوشت:

«با توجه به اقبال مردم به حضور در بازار سرمایه، عرضه سهام شرکت‌های دولتی و بانک‌ها و تکمیل سهم شناور شرکت‌های بورسی از ضرورت‌های ایجاد تعادل در عرضه و تقاضا و عمق بخشیدن به بازار سرمایه است. در راستای اجرای ضوابط قانونی کاهش بنگاه‌داری بانک‌ها، بخشنامه‌ای را در خصوص ضرورت واگذاری سهام شرکت‌های وابسته به بانک‌ها در بورس صادر کردم. نحوه اقدام و عملکرد بانک‌ها، شاخص مهم ارزیابی عملکرد مدیران بانک‌ها در همراهی با سیاست‌های اقتصادی دولت است.»

photo 2020 05 16 14 43 01 2

همچنین مورخ ۱۹ اردیبهشت ماه سال جاری، رییس کل بانک مرکزی در دیگر یادداشت اینستاگرامی خود دولت را دعوت به استفاده مفید از بورس کرد و این چنین نوشت:

«شرایط بازار سرمایه امکان خوبی برای بهبود شرایط تامین مالی در کنار تامین کسری بودجه از راه عرضه سهام بنگاه‌ها و اموال مازاد و مهم‌تر از همه، انتشار هدفمند و مدیریت‌شده اوراق بدهی‌ که هر دو ضد تورمی هستند را فراهم کرده است که امید است دولت از آن استفاده نماید.»

photo 2020 05 16 14 43 01

بازار سهام از هفته گذشته که شاخص از مرز یک میلیون واحد عبور کرد، روند اصلاحی به خود گرفته و نگرانی‌ سهامداران را در پی داشته، ادامه این روند اصلاحی ممکن است موجب بی‌اعتمادی مردم به بازار و به تبع آن دولت شود.

باید منتظر ماند و دید بازار سهام که مورد حمایت مقامات مهم اقتصادی کشور از جمله رییس کل بانک مرکزی است آیا می‌تواند به دور از هیجانات به تعادل برسد و از اتفاق ناگوار خروج نقدینگی از این بازار جلوگیری کند؟

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    همانطوریکه گفته شد علت اصلی سقوط بورس ورود نادرست دولت !!!

  • ناشناس

    آقای رئیس بانک مرکزی
    بدانید بدون ثبات ارزش پول ملی هرکشوری رشد تولید اتفاق نخواهد افتاد
    دو سالی که شما سکاندار هستید قیمت دلار از 11 هزارتومن به قریب 18 هزار تومن رسیده !!! از کدام سیاست صحبت می کنید ؟؟
    ایکاش یکبار عاقلانه اقدام نمائید و جامعه را از التهابات قیمت راحت نمائید !

    • مهدی

      اینقد بی انصاف نباشید فک میکنم تو این دو سالی که ایشون بودن یکی از با ثبات ترین دوران‌های نرخ ارزو داشتیم هر بارم که بالا رفت دلیل منطقی داشت مثل این سری آخر که تعطیلات یکی از دلایلش بود در رابطه با بورسم فک کنم مردم باید تصمیم بگیرن.

  • علي

    اگر از بورس حمایت نکنند مجبورند مدام دلار تزریق کنند

  • ناشناس

    سلام هرجا دولت بدون برنامه وارد شده کار را خراب کرده بهتردولت تا رشد بازار ازهر گونه عرضه خودداری کند اگر اقتصاد را اقتصاد میداند

  • ناشناس

    رکود اقتصادی و تورم و نیز کاهش شاخص سرانه ناخالص ملی سقوط قیمت نفت کسری بودجه مضاعف کرونا و بیکاری مضاعف و حجم نقدینگی کمر شکن….بااین شرایط به نظر شما دلار نباید بره بالا.بورس هم که میبینید رفته بالا اگر در جهت تولید استفاده بشه خوبه وگرنه اگر سهم ها فقط خرید و فروش بشه و نقشی در تولید نداشته باشه عملا کارایی خاصی نخواهد داشت.

  • سعید

    دوباره نکن جمعه بشه رئیس جمهور بگه من تازه فهمیدم!؟
    کو حمایت دولت از بازار سهام اینکه خودشون موجب این نا پایداری وعدم تعادل در بورس شده اند دلیلش چی؟

  • ناشناس

    سلام آقای همتی اشتباه خودشان را توجیح می کنند می دانند کاری بهتری از این نبود دولت تدبیر نامید رااز ورشکستی کامل نجارت دهند

  • فریاد

    دولت حرکت منطقی انجام داده هدایت نقدینگی ب بازار سرمایه و ب اهداف خودش هم رسیده. در این بین افرادی ک از قبل در بورس بودن و اطلاعات کافی داشتن سود چشم گیری کردن ولی ب طبع افرادی هم متحمل ضرر خواهند شد. ن اینکه ارزش سهام ها سقوط کنه اتفاقا ارزش سهام ها بالاتر خواهند رفت با افزایش نرخ ارز و تورم بورس هم رشد خواهد کرد ولی خیلی از سهام ها ب طور کاذب رشد میکنند تا زمانی ک صف های فروش تشدید شوند در واقع برای سهامی ک خیلی بیشتر از ارزش واقعی خود بالا رفته خریداری نخواهد بود و اینجاست ک مشکلات خودشونو نشون میدن…

  • احمد

    واقعا جای تعجب داره نشخصه اینهایی که از سقوط حرف میزنن و گرخیدن تازه وارد بورس شدن، کاملا مشخص هست که این یک اصلاح است و میتونه هم قیمتی باشه و هم زمانی، البته با توجه به شرایط بازار های موازی که تاثیر مخربی بر زندگی مردم میزاره ان شا الله تایم نباشه و با سرعت قیمت ها اصلاح کنه و به روند منطقی مثبت برگرده، و حتی چنانچه روند تغییر کنه که دلیلی براش نیست فعلا بازار تموم نمیشه و تازه وقت هنر نمایی میشه، انصافا شاپور محمدی خیلی خوب بازار را کنترل میمرد و اجازه حرکات شارپ مثل یک ماه پیش رو نمیداد که حالا کاسه چه کنم دستشون بگیرن!!!! هرچند میدونن چیکار میکنن!!

  • ناشناس

    باز هم پولهای وارد شده به بورس سر از بازار ملک و خودرو و احتکار در میاورد