کد مطلب: ۳۴۵۸۳۸

تجارت‌نیوز بررسی کرد:

کره جنوبی و ژاپن واردات نفت از ایران را از سر گرفتند

کره جنوبی و ژاپن واردات نفت از ایران را از سر گرفتند

گزارش‌ها نشان می‌دهد پس از چهار ماه وقفه، دو کشور کره جنوبی و ژاپن که دو ماه پیش از اجرایی شدن تحریم‌ها و در ماه دسامبر خرید محصولات نفتی از ایران را متوقف کرده بودند، بار دیگر واردات نفت از این کشور را از سر گرفتند.

با اعلام دونالد ترامپ مبنی بر خروج از توافق هسته‌ای، برخی از مشتریان نفتی ایران حتی پیش از شروع تحریم‌ها، واردات نفت از ایران را متوقف کردند. دور دوم تحریم‌های آمریکا علیه ایران در چهارم نوامبر -آبان‌ماه- اجرایی شدند که دو بخش انرژی و بانکی ایران را هدف قرار می‌دهند. در میان مشتریان ایران، دو کشور کره جنوبی و ژاپن اما دو ماه پیش از اجرایی شدن تحریم‌ها و در ماه دسامبر -شهریورماه- خرید نفت از ایران را به حالت تعلیق درآوردند.

به گزارش تجارت‌نیوز، کره جنوبی اگرچه سومین واردکننده بزرگ میعانات گازی از ایران است، اما اولین کشوری بود که به دلیل نگرانی‌ از تحریم‌های آمریکا خرید محصولات نفتی از این کشور را به صفر رساند.

ژاپن نیز که در فاصله ژانویه تا سپتامبر سال گذشته میلادی -9 ماه اول سال 2019- ، روزانه حدود 164 هزار بشکه نفت از ایران خریداری می‌کرد، همانند کره جنوبی از ماه سپتامبر، واردات نفت از این کشور را متوقف کرد.

با این حال به دنبال نگرانی‌ها از افزایش قیمت نفت به دلیل اختلالات عرضه ایران، ایالات متحده آمریکا یک روز پیش از اجرایی شدن تحریم‌ها به هشت کشور چین، ژاپن، هند، کره جنوبی، ترکیه، تایوان و ایتالیا معافیت اعطا کرد. به این ترتیب این هشت کشور به مدت 180 روز -تا اواسط اردیبهشت‌ماه- فرصت دارند به میزان محدودی از ایران نفت خریداری کنند.

دو کشور کره جنوبی و ژاپن اما علی‌رغم دریافت معافیت، همچنان برای واردات نفت از کشور ایران تردید داشتند و بر اساس گزارش رویترز، کره جنوبی روز شنبه اولین محموله نفتی خود از این کشور را طی چهار ماه گذشته دریافت کرده است. این محموله که شامل یک میلیون بشکه میعانات گازی است در تاریخ نوزدهم ژانویه -یک ماه و نیم بعد از دریافت معافیت‌های نفتی- به کره جنوبی تحویل داده شد.

همچنین، انتظار می‌رود، محموله دوم ایران به کره جنوبی در سی و یکم ژانویه به کره جنوبی برسد. این کشور پنجمین واردکننده بزرگ نفت در جهان است.

این در حالی است که عبدالناصر همتی، رئیس بانک مرکزی ایران هم روز گذشته در صفحه اینستاگرامش نوشت: بعد از کشورهای چین، کره جنوبی، هند و ترکیه، امروز ژاپن نیز عملیات واردات نفت از ایران را آغاز کرد.

صادرات نفت ایران که چهارمین تولیدکننده بزرگ نفت در جهان است، در ماه‌های اخیر، تحت تاثیر تحریم‌های آمریکا به شدت کاهش یافته است.

گزارش‌ها نشان می‌دهد که صادرات نفت خام ایران به کشورهای آسیایی در ماه اکتبر و پیش از شروع تحریم‌ها (مهرماه) به ۷۶۲ هزار بشکه در روز کاهش یافت. این رقم پایین‌ترین میزان متوسط ماهانه صادرات نفت خام ایران به آسیا طی پنج سال گذشته محسوب می‌شود. بر اساس همین گزارش، متوسط صادرات سالانه نفت ایران به آسیا ۵۶٫۴ درصد کاهش یافته است.

با این حال، خبر خوب این است که ادامه روند صادرات نفت به دو کشور کره جنوبی و ژاپن ، به میزان قابل توجهی به درآمدهای نفتی دولت کمک می‌کند.

بر اساس گزارش‌های اس‌اند‌پی گلوبال پلتس، فوجی‌اویل یکی از خریداران اصلی نفت ایران در کشور ژاپن، ادامه واردات از ایران را پس از آن آغاز کرد که در پانزدهم ژانویه مجوزهای نهایی برای انجام مبادلات بانکی با ایران را دریافت کرد.

در هفته‌های اخیر، شرکت‎های پالایشگاهی و حمل‌ونقل در ژاپن نگرانی‌های بسیاری در رابطه با واردات نفت از ایران داشتند. در سال 2018، نفت ایران 5.3 درصد از کل واردات نفت پالایشگاه‌های ژاپن را تشکیل داده بود.

این معافیت‌ها اما در ماه می -اردیبهشت‌ماه- منقضی می‌شوند و هنوز مشخص نیست که آیا مقامات آمریکایی بار دیگر آنها را تمدید کنند.

ایالات متحده در ماه‌های آینده در نظر دارد، مواضع سخت‌تری در رابطه با ایران در پیش بگیرد و به گفته مقامات این کشور، به تلاش‌های خود برای به صفر رساندن صادرات نفت ایران ادامه خواهد داد. برایان هوک، نماینده ویژه ایالات متحده آمریکا در امور ایران، به‌تازگی اعلام کرده که معافیت‌های آمریکا در مورد خریداران نفت ایران به هیچ وجه تمدید نخواهند شد.

با این حال، تحلیلگران بر این باورند که اگر قیمت نفت در سطح فعلی باقی بماند، تیم ترامپ فشار بیشتری بر ایران تحمیل خواهد کرد. اما اگر کاهش تولید اوپک به‌ویژه عربستان سعودی منجر به کاهش ذخایر جهانی و افزایش قیمت همچون ماه اکتبر شود، احتمالا مواضع دولت ایالات متحده در برابر ایران تغییر می‌کند و معافیت‌ها بار دیگر تمدید خواهند شد.

جدیدترین اتفاقات مربوط به نفت را می‎توانید در سلسله اخبار قیمت نفت تجارت‌نیوز ملاحظه کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.