کد مطلب: ۴۴۸۴۰۰

رئیس‌جمهور:

سهام معادن کوچک و متوسط در بورس عرضه شوند

سهام معادن کوچک و متوسط در بورس عرضه شوند

رئیس‌جمهور گفت: معادن کوچک و متوسط را به بورس ببریم تا مردم بتوانند سهام یک معدن را بخرند، این اتفاق هم باعث رونق و گشایش بازار بورس می‌شود و معادن زودتر می‌توانند فعال شوند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، حجت‌الاسلام حسن روحانی صبح امروز (پنجشنبه) در آیین بهره‌برداری از طرح‌های ملی صنعت مس ایران که به صورت ویدئوکنفرانس برگزار شد، خطاب به وزیر صنعت معدن تجارت گفت: معادن کوچک و متوسط را به بورس وارد کنید مشخصات معادن را وارد کرده تا مردم سهام معادن و یا کل معدن را بخرند، آیا چنین برنامه‌ای دارید؟

در ادامه وزیر صنعت معدن و تجارت گفت: با وزارت اقتصاد در قالب واگذاری هلدینگ صنایع معدنی فعالیت می‌کنیم تا بخشی از سهام قابل واگذاری در این مرحله را واگذار نماییم که به صورت کمی هدف‌گذاری شده است و این موضوع در هفته.های آتی اعلام خواهد شد. وی ادامه داد: واگذاری پهنه‌ها و معادن که در دسته و زمین‌شناسی و شرکت ملی مس است نیز در دستور کار ما قرار دارد.

رئیس‌جمهور سپس خطاب به معاون وزیر صمت گفت: آیا معدن خام که ویژگی‌های آن مشخص شده است را در بورس قرار می‌دهید یا سهام صنایع معدنی را وارد می‌کنید؟

وی ادامه داد: پاسخ شما منفی است یعنی یا سهام یک شرکت یا یونیت یک صندوق را عرضه می‌کنید. بورس باید یک زمینه‌ای را فراهم کند تا زمین‌های بزرگ دولت و یا معادن کوچک و بزرگ دولتی در بورس عرضه شوند در این صورت بورس رونق یافته و معادن فعال می‌شوند.

رئیس‌جمهور گفت: بورس باید زمینه زمینه واگذاری زمین‌های بزرگ دولت در بورس را فراهم کند، تا مردم بتوانند در بورس آنها را خریداری کنند. علاوه بر این باید معادن کوچک و بزرگ در بورس عرضه شود تا مردم بتوانند سهام معادن را در بورس خریداری کنند.

وی ادامه داد: بحث‌هایی در مورد واگذاری معادن در گذشته وجود داشت که انشاالله امروز وجود ندارد، در گذشته هر کس در معادن حضور داشت، سهمی داشت و یک بخش‌هایی از معادن را در اختیار می‌گرفت و به اسم خود می کرد و سال‌ها این معادن بدون بهره‌برادری باقی می ماند. با تمهیداتی که اندیشیده می‌شود همه این موانع برداشته خواهد شد.

روحانی اظهار داشت: مجتمعی که امروز در شهربابک افتتاح شد که افتتاح شد با ارتقاء تکنولوژی میزان محصولش از ۸۰ به ۱۲۰ هزار تن افزایش یافته است به عبارت دیگر ۵۰ درصد تولیدات آن افزایش خواهد یافت و از نظر محیط زیستی نیز این پروژه مهم خواهد بود.

روحانی تاکید کرد: امروز روز بسیار خوبی برای مردم ایران را برای مردم عزیز استان کرمان و منطقه شهربابک خواهد بود. این معادن به صورت توسعه یافته و با تکنولوژی جدید افتتاح شده و توسعه پیدا می‌کنند.

هرگونه پاداشی که به کارگران صنعت مس داده شود مایه خوشحالی است

رئیس‌جمهور در بخش دیگری از اظهارات خود تاکید کرد: هرگونه پاداشی که به کارکنان و کارگران عزیز به هر مناسبتی داده شود مایه خوشحالی ما است حق کارگران عزیز ماست که در این شرایط سخت مخصوصاً در سالهای ۹۷ و ۹۸ و ۹۹ که به واسطه تحریم‌های شدید مشکلات زیادی برای مردم ایجاد شده استآ باید به آنها رسیدگی شود. ایمان و ایستادگی کارگران و کشاورزان و کارآفرینان جامعه مانع شد که دشمنان به اهداف خود دست یابد.

روحانی گفت: افزایش کشف مبتلایان به کرونا گاهی می‌تواند خبر خوبی باشد؛ زمانی که استفاده از کیت‌های آزمایشگاهی را افزایش می‌دهیم و از این طریق افراد مبتلا را که هیچ علامتی ندارند شناسایی می‌کنیم اقدام خوبی انجام شده است که در نتیجه آمار مبتلایان به کرونا افزایش می‌یابد، این افراد غالباً بستری نمی‌شوند و نیاز به بیمارستان ندارند و بیشتر باید در منزل خودشان قرنطینه شوند.

وی ادامه داد: افزایش شناسایی موارد مبتلا به کرونا را به عنوان خبر بد می‌دانیم، اگر مردم را مراعات نکنند افزایش آمار مبتلایان خبر خوبی نیست اما اگر از طریق کیت‌های آزمایشگاهی افراد مبتلا به کرونا را کشف کنیم افرادی که با این مبتلایان در تماس بودند را شناسایی و قرنطینه کنیم اقدام مثبتی است.

رئیس‌جمهور اظهار داشت: مردم عزیز ما باید بدانند که اتمام این ویروس این بیماری در یک زمان کوتاه متصور و امکان‌پذیر نیست زیرا واکسنی برای این بیمار ساخته نشده و داروی خاصی نیز وجود ندارد علاوه بر این سرایت این بیماری بسیار شدید است و مردم باید همچنان مراعات کرده و دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت کنند تا انشاالله شرایط بهتری برای ما در آینده پیش بیاید.

روحانی در ادامه پس از افتتاح طرح‌های معدنی گفت: مس در کنار فولاد و آلومینیوم نیازهای داخلی ما را تامین می‌کند و از محصولات صادراتی ماست. آقای استاندار خبر بسیار خوبی دادند مبنی بر اینکه در سال گذشته ۲۶ هزار میلیارد تومان طرح در بخش معادن و صنایع معدنی در استان کرمان افتتاح شد و نوید دادند تا پایان سال جاری ۳۰ هزار میلیارد تومان طرح افتتاح خواهد شد.

رئیس‌جمهور افتتاح این معادن را تحول بزرگ و پاسخ قاطعی به استکبار جهانی خواند و گفت: کارگران و مهندسین ما و مسئولان و مدیران ما پاسخ قاطعی به استکبار جهانی داند مبنی بر اینکه علی‌رغم فشارها و توطئه‌ها توسعه و پیشرفت کشورمان را پیش می‌بریم و طرح‌های نیمه‌تمام را تکمیل و افتتاح می‌کنیم و برای جوانان عزیزمان اشتغال ایجاد خواهیم کرد و بازار صادرات را پر رونق می کنیم.

روحانی اظهار داشت: استاندار خبر خوشی در مورد رونق در بخش کشاورزی دادند که در برخی محصولات مثل پسته و خرما و گردو بیشترین تولیدات را استان کرمان داشته است و همچنین گله داشتند که در جنوب کرمان محصول فراوانی تولید شده است که به خاطر بیماری کرونا و مشکلات ناشی از عدم صادرات مشکلاتی برای کشاورزان ایجاد شده است که باید فکری کرد و کشاورزان عزیز ما باید محصولات را به قیمتی که برای آنها صرفه خواهد داشت باید بفروشند.

وی تاکید کرد: این موضوع در دولت مورد بررسی قرار خواهیم داد به وزیر کشاورزی خواهم گفت که راهکاری برای حل این مشکل بیاندیشد.

رئیس‌جمهور گفت: سرداران بزرگ و شخصیت‌های والی مقامی از این استان بودند که از کشور و مردم ما محافظت کردند یک نمونه بسیار بالای آن شهیدسلیمانی است که از این استان بود و افتخار بزرگی را برای جمهوری اسلامی منطقه و مسلمانان جهان آفرید، خداوند روحتایشان را در جوار روح امام مجتبی علیه السلام در این ایام قرار دهد.

وی در مورد مشکلات آب استان کرمان ادامه داد: در مورد مشکلات آب استان و تخصیص آب با وزیر نیرو صحبت خواهم کرد تا هرچه زودتر این آب از منطقه جنوب با استان کرمان برسد می‌دانیم که برای بخش صنعت و کشاورزی استان کرمان یکی از نیازمندی‌های اصلی تامین آب است.

روحانی اظهار داشت: امسال سال جهش تولید است بدین معنا که امسال باید شاهد حرکت سریع تری در تولید باشیم .مقام معظم رهبری امسال بیش از گذشته بر مسئله تولید تاکید کردند زیرا با شرایطی که امسال در موضوع تحریم و کرونا داریم برای اینکه کشور ما بتواند پیش برود و مردم به نیازمندی‌های خود برسند و صادرات انجام شود راهی جز تولید وجود ندارد باید تولید را گسترش دهیم.

روحانی تاکید کرد:برای تولید و صادرات و برای ایجاد اشتغال، یکی از سرمایه‌هایی که در اختیار دارد معادن است. معادن بزرگی در کشور ما وجود دارد، این معادن باید مورد بهره‌برداری قرار گیرند. بهره‌برداری و استفاده از برخی معادن آسان است و بهره‌برداری از آنها مشکل خاصی ندارد، بخش خصوصی می‌تواند به خوبی از پس این معادن برآید و محصولاتش را در اختیار مردم قرار دهد اما برخی معادن نیاز به سرمایه‌گذاری بیشتری دارند و دولت باید به آنها کمک کند.

وی ادامه داد :دولت باید در زمینه اکتشاف به بخش خصوصی کمک کند من بسیار خوشحال شدم که گفته شد، وزارت صنعت در تلاش است تا معادنی که در عمق در این منطقه وجود دارد اکتشاف شود اما هنوز به معادنی که در عمق وجود دارند دست نیافته ایم و معادنی که در سطح وجود دارند را اکتشاف می‌کنیم.

رئیس‌جمهور افزود: البته برای کشف معادن نفت و گاز به اعماق رفته‌ایم اما در بقیه معادن هنوز به عمق زیاد نرفتیم، در مناطقی که معادن بزرگ با عمق خوب وجود دارد می‌توان به صرفه است که دست به اکتشاف زد.

روحانی گفت: در دولت یازدهم و دوازدهم برای اکتشاف معادن عمیق کارهای خوبی انجام شد و آنچه در دولت یازدهم و دوازدهم اکتشاف شده است با آنچه در تاریخ ایران اکتشاف شده قابل مقایسه نیست و چندین برابر تاریخ ایران در چند سال گذشته اکتشاف معادن صورت گرفته است.

رئیس‌جمهور در خصوص لزوم آزادسازی معادن گفت: باید کاری کنیم که از معادن که اکتشاف شده به سرعت در اختیار مردم قرار گیرد، برخی شرکت‌ها و تعاونی‌ها آمادگی دارند و می‌توان آن را تبدیل به سهام کرد و دولت بخش بزرگی از سهام خود را به مردم واگذار کند.

وی تصریح کرد: توصیه من این است که سهام ایمیدرو در بورس واگذار شود، بورس استعداد بسیار زیادی دارد آنچه امروز در بورس تهران مشاهده می‌کنیم این است که سرمایه قابل ملاحظه‌ای وارد شده است می‌توان این سرمایه‌گذاری‌ها به چندین برابر افزایش داد.

روحانی تصریح کرد: زنده ماندن و تحرک بورس در گرو این است که سهام جدید وارد بورس شود.

رئیس‌جمهور ادامه داد: امسال قدم‌های خوبی در این زمینه برداشته شد سهام عدالت نیز ان‌شاءالله در بورس عرضه خواهد شد. این سهام به ۵۰ میلیون نفر از جمعیت کشور تعلق دارد افرادی که مایل باشند می‌توان آن را فروخته و افرادی که بخواهند می‌توانند نگه دارند.

وی تاکید کرد: که اکثریت سهام عدالت مربوط به شرکت‌های مهم دولتی است، این سهام بسیار ارزشمند است و به راحتی در بازار بورس فروش خواهد رفت .باید مسئولان وزارت اقتصاد تلاش کند این موضوع به مردم توضیح داده شود. از وزیر اقتصاد می‌خواهم که این کار را هر چه سریع‌تر ساماندهی کند راه‌های مختلفی در این زمینه وجود دارد که مردم به راحتی بتوانند سهام خود را بفروشند و پول آن را به هر مصرف که می‌خواهند برسانند.

روحانی ادامه داد: در شرایط سختی که امروز مردم گرفتار شدند شرایط تحریم و کرونا و در شرایطی که بسیاری از شغل‌ها به طور کامل خوابیده می‌تواند، این سهام می‌تواند بخشی از مشکلات مردم را حل کند. بسیاری از مراکز فرهنگی، تفریحی، ورزشی تعطیل است نقل و انتقال بسیار کاهش یافته است.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه کسانی که نیازمند هستند می‌توانند این سهام را بفروشند گفت: این سهام در حال حاضر ارزشمند است.

وی با تأکید بر اینکه بورس باید فعال شود و توسعه یابد گفت: برخی بخش‌ها برای واگذاری در بورس فعال نشدند که باید برای آن ها فکر کرد به عنوان مثال زمین‌های زیادی در اختیار دولت و نیروهای مسلح است به عنوان مثال پادگان‌های بزرگ یا زمین‌های بزرگ دولت و همچنین معادن بزرگ، باید ارزش اینها مشخص شده و به صورت سهام واگذار شود.

رئیس‌جمهور معادن را یکی از سرمایه‌های بزرگ دولت خواند و گفت: دولت سرمایه‌های عظیم و بزرگی دارد، جنگل‌ها مراتع از این ثروت‌ها هستند یکی از ثروت‌های دولتی معادن است باید آنها را آزاد کنیم، برخی معادن مورد دعوا بین معاونت محیط زیست و معادن هستند. محیط زیست می‌گوید که نباید به این زمین‌ها دست زد اما معادن نیاز به آن دارند وظیفه شورای عالی محیط زیست است که در خصوص تعیین تکلیف کند. بسیاری از زمین‌های معادن آزاد شده و بسیاری از زمین‌ها نیز به محیط زیست الحاق شده است.

وی ادامه داد :در معادن اگر مسیر درست وجود داشته باشد و تکنولوژی پیشرفته وجود داشته باشند می‌توانند به محیط زیست ضربه‌ای وارد نکند.

روحانی ادامه داد: یکی از نقاط برجسته طرح‌هایی که امروز واگذار شدند، این بود که از نظر محیط زیستی این طرح‌ها مشکلی نداشتند از مشخصه‌های این چهار طرح این بود که محیط زیست را سامان می‌دهند و حراست و حفاظت می‌کنند برخی معادن در دعوای بین معادن و محیط زیست گرفتار است.

رئیس‌جمهور اظهار داشت: برخی معادن به دلایلی در داخل خانواده معادن واگذار شدند، یک خانواده معدنی را گرفته است، نه خودش پول و امکانات دارد که استفاده کند و نه واگذار می‌کند، باید مقررات در این خصوص گذاشته شود تا در زمان کوتاهی این معادن تعین تکلیف شوند. این امر می‌تواند اشتغال بزرگی برای کشور ایجاد کند.

روحانی در خصوص خام‌فروشی در معادن گفت:خام‌فروشی مراحلی دارد اگر به آخر مرحله خام‌فروشی برسیم، خام فروشی به پایان می‌رسد.

وی گفت: سنگ ساختمانی یکی از معادن بزرگ و خوب که می‌توانیم، صادرکننده آن باشیم، در ابتدا فقط انفجار ایجاد می‌کردیم و این سنگ‌ها را استخراج می‌کردیم امروز تکنولوژی جدیدی مورد استفاده قرار می‌گیرد. سنگ‌های بزرگ استخراج می‌شود که به کشورهای مختلف صادر می‌شود و به آن سنگ بهترین بُرش‌ها داده می‌شود و به ۱۰ برابر قیمت مجددا به کشور وارد می‌شود. ساختمان محصول نهایی است یعنی از اول سنگ از معدن بیرون می‌آید باید برای یک ساختمان برش پیدا کند.

رئیس‌جمهور اظهار داشت: برای توقف خام‌فروشی در زمینه سنگ‌های ساختمانی باید معادن برای ساختمان‌ها سفارش بگیرند اگر معادن به بخش خصوصی واگذار شوند، بخش خصوصی به راحتی این کار را انجام می‌دهد. بخش دولتی اصولاً چابک نیست و تشریفات بسیار زیادی دارد اما زمانی که معادن به بخش خصوصی واگذار شود می‌تواند به صورت فعال وارد شود.

وی تاکید کرد: یکی از پایه‌های جهش تولید، اکتشاف، واگذاری معادن و فروش آنها به بخش خصوصی است، امیدوارم در زمینه جلوگیری از خام‌فروشی حرکت بسیار خوبی داشته باشید. سال سختی پیش رو داریم خداوند در این سال سخت در سایه تلاش و کوشش ما برکت و خیر را برای ما مقرر خواهد کرد.

منبع: مهر

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    مگرحضراتی که معادن کوچک را ملک شخصی خودشان میداننو بنام خانواده خودشان کردن کوتاه میان متشکریم

  • ناشناس

    کسانیکه چوب لای چرخ تولید میزان . حباب حباب میکنن از همین گروه هستن که میدانن با واگذاری ها کم کم معادنی که ارث پدرشان میدانن در خطر واگذاری قرار میگرد متشکریم

  • ناشناس

    تشکر و ممنون