کد مطلب: ۷۱۸۱۸۳

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

چرا داروخانه‌ها شلوغ شد؟/ نسخه‌نویسی و بیمه؛ قربانی جدید قطعی اینترنت

چرا داروخانه‌ها شلوغ شد؟/ نسخه‌نویسی و بیمه؛ قربانی جدید قطعی اینترنت

حتماً شما هم این روزها با شلوغی و ازدحام جمعیت در داروخانه‌ها مواجه شده‌اید. علاوه بر افزایش شیوع بیماری‌های فصلی، ازجمله آنلوآنزا، بررسی‌ها نشان می‌دهد قطعی اینترنت آسیب جدی به نسخه‌نویسی الکترونیک و بیمه‌‌ها وارده کرده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، در روزهای اخیر اختلالات گسترده اینترنتی نسخه‌نویسی الکترونیک و سامانه‌های بیمه را هم دچار مشکل اساسی کرد. چنانکه مسئولان مربوطه از افت ۲۰ درصدی نسخه‌نویسی اینترنتی خبر می‌دهند. موضوعی که به‌ویژه در روزهای افزایش شیوع بیماری‌ها فصلی موجب ازدحام جمعیت در داروخانه‌ها و مطب پزشکان شده است. حالا به نظر می‌رسد نسخه‌پیچی و بیمه‌ها جدیدترین قربانی قطعی اینترنت در ایران هستند.

موضوعی که خود می‌تواند باعث افزایش بیماری‌ها واگیردار و مسری در پاییز امسال شود. گرچه مسئولان وزارت ارتباطات می‌گویند که با برقراری اینترنت داخلی مشکلی در ارائه خدمات شرکت‌ها و سامانه‌های داخلی ایجاد نمی‌شود، اما نگاهی به صف‌های طولانی داروخانه‌ها خود گواهی بر وضعیت نامناسب ارائه خدمات بیمه‌ای و سلامت به دلیل قطعی اینترنت است.

در همین زمینه معاون سازمان بیمه سلامت با اشاره به تأثیر قطعی اینترنت بر نسخه‌نویسی و خدمات بیمه‌ای به ایسنا گفت: در یک ماه اخیر به‌ دلیل شرایط خاص کشور و مشکلات کندی اینترنت، افت ۲۰درصدی در تعداد نسخ الکترونیک ایجاد شد، اما ارائه خدمات همچنان به شکل توام کاغذی و الکترونیک، تداوم دارد.

مهدی رضایی افزود: بر اساس پیش‌بینی‌ها وزارت بهداشت دستورالعملی نوشته است که هرگاه زیرساخت‌ها یا شبکه‌های ارتباطی مختل شود، بر اساس آن می‌توان با راه جایگزین، نسخه‌نویسی را دنبال کرد. در شرایط اخیر هم اعلام کردیم هر جایی که با قطعی شبکه یا اینترنت مواجه باشیم پذیرش نسخ کاغذی هم در دستور کار قرار یگیرد.

وی افزود: با توجه به مشکلات اینترنتی اخیر سقف میزان نسخه‌نویسی کاغذی برداشته شده و با دستورالعمل ارائه‌شده، در مدتی که شبکه ارتباطی قطع باشد به شکل کامل نسخه‌نویسی کاغذی برقرار خواهد بود زیرا خدمت به مردم نباید مختل شود.

داروخانه‌ها با قطعی اینترنت کار نمی‌کنند

به‌رغم اظهارات رضایی اما بسیاری از داروخانه‌ها اعتنایی به نسخ کاغذی ندارند و صرفاً از طریق نسخه‌های الکترونیک به فعالیت می‌پردازند. آنها از بیماران می‌خواهند یا منتظر اتصال مجدد سامانه بمانند و یا با قیمت آزاد اقدام به خرید دارو مورد نیاز خود کنند. موضوعی که صدای اعتراض بسیاری از بیماران را در آورده است.

البته این پایان کار نیست، قطعی اینترنت پیش از این صنعت دارو را هم مورد هدف قرار داد. چنانکه برخی از خطوط تولید به دنبال این اقدام تصمیم‌گیران از ادامه کار بازمانده‌اند. همچنین واردکنندگان دارو که به ابزارها و پلتفرم‌های جهانی دسترسی ندارند در ۴۰ روز اخیر موفق به انجام واردات نشده‌اند.

این موضوع در روزهایی که هوا در حال سردترشدن است طبیعتا جان و سلامت مردم را هدف قرار می‌دهد. چه بسا برخی بیماران خاص در صورت ناتوانی در تأمین به‌موقع دارو جان خود را از دست بدهند.

اکنون در حالی مردم با مشکلات این چنینی دست و پنجه نرم می‌کنند که اقدام دولت در راستای قطعی اینترنت به اهداف اصلی خود هم نرسیده است. از سوی دیگر اینترنت استارلینک هم در حال عمومی‌شدن در ایران است و این امر سیاست‌های موجود داخلی را درنهایت خنثی می‌کند.

سیاست‌هایی که صرفاً موجب افزایش اعتراضات و نارضایتی‌ها می‌شود. چراکه محاسبات تجارت‌نیوز بر مبنای داده‌های خام سازمان امور مالیاتی نشان می‌دهد هر روز قطعی اینترنت در ایران حداقل زیانی ۳۰۰۰ میلیارد تومانی به کسب‌وکارها وارد می‌کند.

در این مدت فقط صنایع کشور زیان ۸۰ هزار میلیارد تومانی را متحمل شدند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • احمدرضا طاهری نیا

    بیشتر افراد فکر میکنن اینترنت ایران فقط فیلتر هست ولی نمیدونن هم فیلتر هست هم پهنای باند و سرعت اینترنت رو به شدت کاهش دادن.