کد مطلب: ۳۵۶۵۸۳

تجارت‌نیوز بررسی کرد:

چه عواملی قیمت جهانی طلا را تعیین می‌کنند؟

چه عواملی قیمت جهانی طلا را تعیین می‌کنند؟

عوامل متعددی قیمت جهانی طلا را تحت تاثیر قرار می‌دهند که از مهم‌ترین آنها می‌توان به سیاست‌های پولی فدرال‌رزرو، داده‌های اقتصادی، عرضه و تقاضا، تورم و عدم قطعیت اشاره کرد.

قیمت جهانی طلا تحت تاثیر عوامل داخلی از جمله عرضه، تقاضا و رفتار سرمایه‌گذاران و همچنین عوامل خارجی از جمله شاخص دلار و متغیرهای کلان اقتصادی تعیین می‌شود.

در این گزارش تجارت‌نیوز به بررسی عواملی که بر قیمت جهانی طلا تاثیرگذارند، پرداخته‌ایم:

1- سیاست‌های پولی فدرال‌رزرو

سیاست پولی که از سوی فدرال‌رزرو اتخاذ می‌شود، شاید بیشترین تاثیر را بر قیمت طلا داشته باشد که از آن تحت عنوان هزینه فرصت یاد می‌شود. هزینه فرصت به معنای رها کردن سود در یک سرمایه‌گذاری زودبازده برای سود بیشتر در یک سرمایه‌گذاری بلندمدت دیگر است.

زمانی که نرخ بهره پایین باشد، بازدهی اوراق قرضه کمتر از نرخ تورم است که این منجر به زیان می‌شود. در این صورت طلا به عنوان یک سرمایه‌گذاری جذاب برای سرمایه‌گذاران است.

اما زمانی که نرخ بهره افزایش می‌یابد، سود حاصل از اوراق قرضه افزایش می‌یابد که موجب می‌شود طلا جذابیت کمتری برای سرمایه‌گذاران داشته باشد.

گزارش‌های فدرال‌رزرو همچنین می‌تواند بر بازار طلا تاثیرگذار باشد. جلسات کمیه بازار آزاد فدرال (FOMC) هر 6 هفته یک‌بار برگزار می‌شود و در آن وضعیت اقتصاد ایالات متحده آمریکا و آینده سیاست‌های پولی مورد بحث قرار می‌گیرد.

اگر این کمیته مواضعی در جهت افزایش نرخ بهره در آینده نزدیک بگیرد، بازار طلا به آن واکنش نشان می‌دهد و قیمت آن کاهش می‌یابد. اما اگر این کمیته بر این باور باشد که نرخ‌ها پایدار خواهند ماند، قیمت طلا تمایل به سوی روند صعودی خواهد داشت.

2- داده‌های اقتصادی

تمامی داده‌های اقتصادی از جمله گزارش‌های مربوط به نرخ اشتغال‌زایی، دستمزد، تولید و همچنین داده‌های مربوط به رشد تولید ناخالص داخلی بر سیاست‌های پولی فدرال‌رزرو تاثیرگذار است که در نهایت قیمت طلا را جهت‌دهی می‌کند.

به طول کلی، کاهش نرخ بیکاری، توسعه تولید و رشد تولید ناخالص داخلی بیش از دو درصد در آمریکا، کاهش قیمت طلا را به دنبال دارد. برعکس، افزایش نرخ بیکاری، تضعیف داده‌های مربوط به بخش تولید و رشد تولید ناخالص داخلی فدرال‌رزرو را به سوی سناریوی کاهش نرخ بهره سوق می‌دهد که منجر به افزایش قیمت طلا می‌شود.

3- عرضه و تقاضا

مانند همه کالاها و خدمات، عرضه و تقاضا در بازار طلا هم بر قیمت‌ها تاثیرگذار است. زمانی که تقاضا برای طلا بیشتر باشد قیمت آن افزایش می‌یابد و برعکس عرضه بیش از حد آن، کاهش قیمت را به دنبال دارد.

4- تورم

چهارمین عاملی که می‌تواند بر قیمت طلا تاثیر بگذارد، تورم یا افزایش قیمت کالاها و خدمات است.

تورم در بیشتر مواقع به معنای رشد و توسعه اقتصادی است و عمدتا افزایش قیمت طلا را به دنبال دارد.

زمانی که اقتصاد در حال رشد و گسترش است، اتخاذ سیاست افزایش عرضه پول از سوی فدرال‌رزرو رایج است. این روند به افزایش قیمت طلا منجر می‌شود.

برعکس کاهش تورم، از جذابیت طلا به عنوان دارایی امن و سرمایه‌گذاری می‌کاهد.

5- نوسانات ارزی

نوسانات ارزی، به‌ویژه دلار آمریکا، یکی از تاثیرگذارترین عوامل بر قیمت طلاست.

اگر دلار آمریکا روند کاهشی داشته باشد، تمایل برای خرید طلا افزایش می‌یابد؛ چرا که سایر ارزها و کالاها در سراسر جهان در حال افزایش قیمت هستند.

برعکس، تقویت دلار آمریکا، که اغلب به دلیل رشد اقتصاد این کشور است، کاهش قیمت طلا را به دنبال دارد. در این حالت، سرمایه‌گذاری‌ها عمدتا به سوی دلار سوق داده می‌شود.

به طور، کلی طلا و دلار رابطه‌ای معکوس دارند.

6- صندوق‌های قابل معامله مبتنی بر طلا (ETF)

هرچند کم، اما صندوق‌های قابل معامله مبتنی بر طلا نظیر SPDR Gold Shares و iShares Gold Trust که به سرمایه‌گذاران اجازه می‌دهد بدون خرید سهام معادن، طلا خریداری کنند، بر قیمت طلا تاثیرگذارند.

قیمت‌ها بر اساس میزان تقاضا برای خرید این صندوق‌ها تغییر می‌کند.

7- عدم قطعیت

عدم قطعیت تاثیر قابل توجهی بر قیمت طلا دارد. عمدتا قیمت طلا تحت تاثیر عدم قطعیت سیاسی و بی‌ثباتی افزایش می‌یابد.

از جمله این عوامل ژئوپولتیک در سال 2019 می‌توان به شکست مذاکرات آمریکا و کره شمالی، مناقشات هند و پاکستان، نزدیک شدن برگزیت به خط پایان و مذاکرات تجاری ایالات متحده و چین اشاره کرد. این روند همواره تقاضا برای طلا را به عنوان یک دارایی امن افزایش می‌دهد و منجر به بیشتر شدن قیمت آن می‌شود.

اما آنچه سرمایه‌گذاران باید به آن توجه داشته باشند این است که نااطمینانی و عدم قعطیت همچون عوامل دیگر یک عامل قابل اندازه‌گیری نیست.

عدم قطعیت یک عامل کاملا روان‌شناختی است و بستگی به رفتار سرمایه‌گذاران دارد که می‌تواند از یک عامل ژئوپولتیک به عامل دیگر اثری متفاوت بر بازار طلا داشته باشد.

جدیدترین اتفاقات مربوط به طلا را می‌توانید در سلسله اخبار قیمت جهانی طلا تجارت‌نیوز ملاحظه کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • سنا

    عععععععععععععععععععالی بود خیلی ممنونم

    • ناشناس

      الان که هم طلا گرون شده هم دلار

    • ناشناس

      این مربوط به طلای امریکاس نه ایران

  • ناشناس

    بسیار عالی…
    واقعا استفاده کردم…
    ممنون