کد مطلب: ۲۸۵۳۱۴

وزیر پیشین کار در گفتگو با تجارت‌نیوز:

مشاغل موجود در معرض ریزش هستند

مشاغل موجود در معرض ریزش هستند

حسین کمالی، وزیر پیشین کار می‌گوید: اقتصاد ایران، یک اقتصاد لرزان بوده و پایدار نیست. از همین روست که مشاغل موجود در چنین اقتصادی همواره در معرض خطر و ریزش هستند.

علی ربیعی پیش از این استیضاح در مصاحبه‌ای با روزنامه اعتماد صحبت‌هایی را بر سر زبان آورد که برخی از رسانه‌ها از آن به عنوان پیام هولناک ربیعی یاد کردند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، وزیر سابق کار با هشدار در مورد تحریم‌ها می‌گوید که ما در یک جنگ اقتصادی وارد شده‌ایم و باید با مردم در این زمینه صادقانه صحبت کنیم. با بازگشت تحریم‌ها ممکن است یک میلیون شغل از بین برود. الان کارمان این است که نگذاریم شغل بریزد.

به نظر می‌رسد دیگر مسئولان کشور بر روی این جمله وزیر کار که «نگذاریم شغل بریزد»، متفق‌القول هستند. اما سوال این است که چگونه نگذاریم؟

حسین کمالی، فردی که به مدت هشت سال در دو دوره اول ریاست جمهوری هاشمی رفسنجانی و دوره اول اصلاحات سکان‌دار این وزارتخانه بوده درباره آینده بازار کار ایران هشدارهایی را مطرح می‌کند.

کمالی در گفتگو با تجارت‌نیوز، در واکنش به اظهارات علی ربیعی می‎‌گوید: البته بنده دقیق نمی‌دانم که آقای ربیعی این اطلاعات آماری را از کجا آورده‌اند. اما طبیعتا اقتصاد ما چندان بر اساس رقابت و مزیت تخصص نبوده است. از این رو به نوعی یک اقتصاد لرزان بوده و پایدار نیست. از همین روست که مشاغل موجود در چنین اقتصادی همواره در معرض خطر و ریزش هستند.

وی می‌افزاید: بنده 15 سال پیش مصاحبه کردم که بخش عمده‌ای از مشاغل کشور به دلایل مورد اشاره از دست خواهد رفت که تا به حال بخشی از آن تحقق پیدا کرده است. حال تحریم‌ها نیز به آن مشکلات اضافه شده است. در واقع همانند این است که شما یک فرد مریض را کتک هم بزنید.

وی در پاسخ به این سوال که آیا می‌توان گفت واحدهای صنعتی نسبت به واحدهای خدماتی آسیب‌پذیرتر از تحریم‌ها هستند؟ می‌گوید: از آنجا که واحدهای صنعتی، خدماتی و غیرخدماتی در کشور ما اکثرا براساس رقابت و تخصص اداره نمی‌شوند، بنابراین اکثر آنها در معرض تهدید هستند که ریشه در همان اقتصاد نفتی و غیررقابتی دارد.

کمالی با اشاره به تهدید معیشت کارگران در چند وقت اخیر و تنزل پیدا کردن ارزش واقعی دستمزد آنان، تصریح می‌کند: به نظرم کل مسئولین کشور و سران سه قوه باید راجع به این اقتصاد تصمیم جدی بگیرند، چرا که ترمیم اقتصاد اقدام فراتر از قوه مجریه را می‌خواهد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.