کد مطلب: ۶۹۹۶۱۸

شرایط حضور در خاکسپاری ملکه بریتانیا/ باکینگهام: فقط گل و کارت؛ ساندویچ و خرس نیاورید!

حجم ویدیو: ۳.۴۵M مدت زمان ویدیو: ۰۰:۰۰:۳۲ دانلود ویدیو

کاخ سلطنتی باکینگهام انگلیس با صدور بیانیه‌ای خبر درگذشت ملکه این کشور را اعلام کرد و به این ترتیب پسرش چارلز ۷۳ ساله بر تخت پادشاهی نشست.

به گزارش تجارت‌نیوز ، هر تصوری که از مراسم تدفین درگذشتگان دارید را دور بریزید، خاکسپاری ملکه چیز دیگری است؛ تاحدی که ممکن است جو بایدن را در حالی ببینیم که برای رفتن به مراسم تدفین ملکه، به دنبال اتوبوس می‌گردد!

به نقل از ایسنا، بر اساس اسنادی از لندن که به دست روزنامه پولتیکو رسیده، به سران کشورها توصیه شده که با جت یا بالگردهای شخصی خود در مراسم تدفین ملکه الیزابت حاضر نشوند.

از نمایندگان خارجی و همسرانشان خواسته شده تا با پروازهای تجاری به انگلیس بروند، زیرا فرودگاه «هیترو» لندن ظرفیت فرود هواپیماهای شخصی و فضای پارک آن‌ها را ندارد.

اگر رهبران خارجی بر سفر با جت‌های شخصی خود اصرار ورزند، باید در فرودگاه‌های اطراف لندن هواپیمای خود را به زمین بنشانند.

البته جای پارک هواپیما تنها مسئله‌ای نیست که بایدن باید به آن فکر کند. پیش‌تر سی‌ان‌ان گزارش داد جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا باید تصمیم بگیرد که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری سابق این کشور و از دوست‌داران ملکه را با خود به انگلیس ببرد یا نه.

سی‌ان‌ان گزارش داد که بایدن باید درباره حضور یا عدم‌حضور ترامپ در مراسم تدفین ملکه تصمیم بگیرد.

آقا و بانو!

بر اساس این دستور کار وزارت خارجه انگلیس، تنها سران کشورها و شریک زندگی‌شان مجوز حضور در این مراسم را خواهند داشت.

هنوز مشخص نیست که سران پیشین کشورها (روسای جمهور یا نخست‌وزیران پیشین) در این مراسم شرکت خواهند کرد یا نه.

در این نامه آمده است: «به دلیل کمبود فضا در مراسم تدفین کشوری الیزابت دوم و رویدادهای وابسته به آن، هیچ عضو دیگری از خانواده میهمان اصلی یا مقامات کشور متبوع وی اجازه حضور در مراسم را نخواهند داشت».

ماشین ممنوع، اتوبوس هست!

این سند نشان می‌دهد که محدودیت‌های وضع‌شده شامل حال خودروهای رسمی سران دیگر کشورها هم می‌شود. از میهمانان خواسته شده تا به دلایل امنیتی و با توجه به محدودیت‌های جاده‌ای، از آوردن خودروهای شخصی خود خودداری کنند.

مسئولان برگزاری این مراسم اتوبوس‌هایی برای انتقال رهبران جهان تعبیه کرده‌اند. یک سفیر خارجی در لندن گفت: فکر کنید بایدن سوار اتوبوس شود!

محدودیت‌های مراسم ملکه به سران کشورهای خارجی ختم نمی‌شود؛ بایدها و نبایدهایی هم برای شهروندان انگلیس در نظر گرفته شده است.

باکینگهام: فقط گل و کارت؛ ساندویچ و خرس نیاورید!

شهروندان انگلیس حق ندارند برای یادبود ملکه، خرس عروسکی و ساندویچ به کاخ باکینگهام ببرند!

در بیانیه خیریه رویال پارکس، که ۸ پارک سلطنتی لندن را حمایت می‌کند، آمده: متاسفانه هیچ هدیه یا آثار دستی پذیرفته نخواهد شد. انگلیسی‌ها در عوض می‌توانند کارت یا برچسب‌هایی در یادبود ملکه تهیه کنند که به صورت منظم توسط کارکنان پارک‌های سلطنتی جمع‌آوری شده و آرشیو می‌شود.

همچنین انگلیسی‌ها نباید گل‌هایشان برای ملکه را در هر جایی رها کنند، بلکه باید آن‌ها را از بسته‌بندی‌های پلاستیکی خارج کرده و در مکان‌هایی که برای جمع‌آوری گل‌های یادبود تعبیه شده، قرار دهند.

علاوه بر این، از انگلیسی‌ها خواسته شده تا برای حفظ محیط‌زیست، تنها ماده‌های اورگانیک و تجزیه‌پذیر را در این مکان‌ها رها کنند.

سفر تابوت ملکه الیزابت دوم

برنامه‌های مراسم تشییع ملکه الیزابت دوم دهه‌هاست که مشخص شده است.

تابوت بلوطین حامل پیکر ملکه الیزابت دوم ساعت ۱۰ صبح یکشنبه از بالمورال، محل وفات او در ارتفاعات اسکاتلند، خارج شد. خودروی حامل تابوت ملکه در پایان سفری شش ساعته از میان خیابان‌هایی که مردم سوگوار در دو سوی آن ایستاده‌اند عبور خواهد کرد و تابوت را ابتداء به ادینبورگ، پایتخت اسکاتلند، خواهد رساند.

تابوت او پس از رسیدن به ادینبورگ به سمت کاخ «هالی‌رود‌هاوس» تشییع می‌شود و مطابق برنامه قرار است که راس ساعت ۱۶ به این کاخ برسد. تابوت ملکه الیزابت دوم سپس صبح روز دوشنبه با مشایعت خانواده سلطنتی برای برگزاری مراسمی ویژه به کلیسای جامع سنت جایلز در ادینبورگ منتقل می‌شود. تابوت پس از پایان مراسم به مدت ۲۴ ساعت و برای ادای احترام مردم علاقمند به او در این کلیسا باقی می‌ماند.

تابوت بلوطین حامل پیکر ملکه الیزابت دوم روز سه‌شنبه با پروازی از فرودگاه ادینبورگ به لندن و سپس به کاخ باکینگهام فرستاده می‌شود. بعد از ظهر چهارشنبه (۱۴ سپتامبر)، تابوت به سالن وست‌مینستر لندن منتقل می‌شود و از روز پنج‌شنبه تا فرا رسیدن روز خاکسپاری، برای ادای احترام و وداع مردم علاقمند به خاندان سلطنتی با ملکه در انظار عمومی قرار می‌گیرد.

مطابق برنامه اعلام شده، مراسم خاکسپاری پیکر ملکه الیزابت دوم ساعت ۱۱ روز دوشنبه (۱۹ سپتامبر) در کلیسای وست مینستر لندن و با حضور خانواده سلطنتی بریتانیا، سیاست‌مداران و رهبران جهان برگزار خواهد شد.

روز دوشنبه ۱۹ سپتامبر در بریتانیا تعطیل رسمی هم خواهد بود.

چارلز سوم، پادشاه بریتانیا و فرزند ارشد ملکه الیزابت دوم پیش از خاکسپاری پیکر او از اسکاتلند، ایرلند شمالی و ولز دیدار می‌کند.

زمان برگزاری مراسم خاکسپاری ملکه

به نقل از ایسنا، ۹ صبح روز مراسم خاکسپاری ملکه الیزابت دوم ساعت بیگ بن (بزرگ‌ترین و معروف‌ترین برج ساعت جهان که در شهر لندن واقع است) نواخته خواهد شد.

تشییع جنازه ملکه در کلیسای وست‌مینستر برگزار خواهد شد. او اولین ملکه بریتانیایی است که از سال ۱۷۶۰ مراسم خاکسپاری‌اش در این کلیسا برگزار می‌شود. در حالی که پیکر ملکه ساعت ۱۱ به کلیسا می‌رسد این اتفاق با دو دقیقه سکوت همراه خواهد بود.

پس از این مراسم، پیکر ملکه طی یک حرکت دسته‌جمعی، به قلعه وینزر منتقل می‌شود؛ جایی که حاکمان بریتانیا در طاق سلطنتی به خاک سپرده می‌شوند. به نظر می‌رسد خاکسپاری ملکه ۱۰ روز بعد از مرگ او برگزار می‌شود.

دارایی‌های شخصی ملکه انگلیس چقدر بود؟

خزانه محرمانه ملکه مجموعه‌ای از املاک و دارایی‌هاست که به صورت امانی نگهداری می‌شوند.

به نقل از ایسنا و به گزارش بیزینس اینسایدر دارایی شخصی ملکه بیش از ۵۰۰ میلیون دلار است. این دارایی عمدتاً به دلیل سرمایه گذاری‌ها، مجموعه‌های هنری، جواهرات و املاک و مستغلات است و شامل خانه ساندرینگام و قلعه بالمورال می شود.

همچنین پس از مرگ ملکه مادر در سال ۲۰۰۲، سرمایه‌ای ۷۰ میلیون دلاری در قالب سرمایه‌گذاری در نقاشی‌هایی از مونه، نش و فابرژه، مجموعه تمبر، هنر چینی، جواهرات، اسب‌ها و حتی تخم مرغ‌های فابرژه ارزشمند به او ارث رسیده است.

بر طبق توافقی که خانواده سلطنتی با جان ماژور، نخست وزیر سابق بریتانیا در سال ۱۹۹۳ انجام داد. ارثی که از یک فرمانروا به فرمانروای بعدی می‌رسد از مالیات بر ارث معاف است. همان طور که ملکه از مالیات بر ارث مادرش معاف بود، پادشاه چارلز سوم هم از مالیات بر ارث ۴۰ درصدی ملکه الیزابت دوم معاف است.

شاهزاده چارلز هم طبق روال قبل مستقیماً امپراتوری ۲۸ میلیارد دلاری را که شامل املاک اسکاتلند، املاک سلطنتی، دوک نشین لنکستر، دوک نشین کورنوال، و کاخ‌های باکینگهام و کنزینگتون می‌شود، به ارث نخواهد برد. او فقط دارایی‌های شخصی را که ملکه الیزابت دوم برای او تعیین کرده است، دریافت خواهد کرد.

ملکه چگونه حقوق می‌گرفت؟

ملکه درآمد خود را از طریق صندوق مالیاتی با عنوان کمک هزینه فرمانروایی دریافت می‌کند. این مبلغ که به صورت سالیانه به خانواده سلطنتی پرداخت می‌شود از زمان توافق پادشاه جرج سوم مبنی بر تسلیم درآمد خاندان سلطنتی به پارلمان در ازای دریافت مبلغ ثابت سالیانه برای خود و نسل‌های آینده‌اش مقرر شد.

این درآمد که در ابتدا با نام فهرست مدنی شناخته می‌شد در سال ۲۰۱۲ به کمک‌هزینه فرمانروایی تغییر نام داد.

این درآمد که در سال ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ کمی به بیش از ۸۶ میلیون پوند تعیین شده بود صرف سفرهای رسمی، تعمیر و نگهداری املاک و مستقلات و هزینه‌های عملیاتی و نگهداری سکونت‌گاه ملکه یعنی قصر باکینگهام می‌شود.

اما این حقوق سالانه تنها درآمد ملکه نیست.

چرا ملکه انگلیس هیچوقت به اسرائیل نرفت؟

مارگارت تاچر اولین رهبر بریتانیایی بود که در سال ۱۹۸۶ به طور رسمی به اسرائیل سفر کرد. هر چند شاهزاده فیلیپ، همسر ملکه، در سال ۱۹۹۴ برای سر زدن به آرامگاه مادرش که در نزدیکی بیت المقدس به خاک سپرده شده، به اسرائیل سفر کرد و شاهزاده چارلز، پسر ملکه نیز در سال ۱۹۹۵ و ۲۰۱۶ برای شرکت در مراسم تشییع جنازه اسحاق رابین و شیمون پرز به اسرائیل رفت ولی هیچ‌یک از این سفرها دیدارهای رسمی سلطنتی نبود.

در واقع، تا سال ۲۰۱۸، زمانی که شاهزاده ویلیام، نوه ملکه، برای هفتادمین سالگرد استقلال اسرائیل، وارد این کشور شد، هیچ یک از اعضای خانواده سلطنتی بریتانیا به عنوان یک مقام رسمی از این کشور دیدن نکرده بودند و جملگی به آن چیزی که از نظر بسیاری به عنوان «تحریم غیررسمی اسرائیل» مطرح می‌شود، پایبند بودند.

هنگام بازدید ملکه بریتانیا از اردن در سال ۱۹۸۴، یکی از چندین دیداری که از خاورمیانه داشت، برخی رسانه‌ها گزارش دادند که ملکه هنگام تماشای کرانه باختری از دوردست، گفته است: «چقدر ترسناک است.» همچنین گفته شده که چندی بعد نیز ملکه الیزابت پس از مشاهده نقشه‌ای از ساخت شهرک‌های یهودی‌نشین در کرانه باختری اشغالی گفته بود: «چه نقشه ناراحت کننده‌ای است.»

شاهزاده چارلز، پسر ارشد ملکه، هم در نامه‌ای پس از دیدار از کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس به همراه پرنسس دایانا نوشته بود: «مطمئنا رئیس جمهوری ایالات متحده باید شهامت ایستادگی و مقابله با لابی یهودیان در آمریکا را داشته باشد. ولی احتمالا آدم ساده لوحی هستم [که اینگونه فکر می‌کنم].» او همچنین تاکید کرده بود که هجوم یهودیان اروپا به اسرائیل یکی از دلایل ادامه درگیری بین اسرائیل و جهان عرب است. البته مشخص نیست که آیا شاهزاده چارلز درباره نظراتش در مورد اسرائیل با مادرش صحبت کرده است یا خیر.

در مقابل، عده‌ای هم معتقدند که ملکه الیزابت دوم از اسرائیل جانبداری می‌کرده است. آنها خاطرنشان می‌کنند که او در طول سلطنت پذیرای چندین تن از روسای جمهوری اسرائیل از جمله افرایم کاتزیر، هیم هرتزوگ و عزر وایزمن در جریان سفر رسمی آنها به بریتانیا بوده و به شیمون پرز، رئیس جمهوری سابق اسرائیل نیز نشان شوالیه اعطا کرده است.

ملکه همچنین به داشتن رابطه قوی با جامعه یهودیان بریتانیا معروف است. او در سال ۲۰۰۰ نخستین بنای یادبود دائمی هولوکاست را در بریتانیا افتتاح کرد.

با این حال، برخی تحلیلگران معتقدند که رابطه به ظاهر سرد خاندان سلطنتی بریتانیا با اسرائیل در دوره ملکه الیزابت دوم می‌تواند ناشی از نگرانی نسبت به ناراحتی کشورهای ثروتمند عرب حاشیه خلیج فارس و از دست دادن قراردادهای تجاری بریتانیا باشد. همچنین برخی نیز این فرضیه را مطرح می‌کنند که مقاومت خشونت‌آمیز استقلال‌طلبان اسرائیلی در برابر قیمومت بریتانیا بر آن سرزمین ریشه دلخوری ملکه از اسرائیل بوده است.

یک مقام ناشناس در دولت بریتانیا نیز در سال ۲۰۱۵ به روزنامه بریتانیایی تلگراف گفته بود: «تا زمانی که توافقی بین اسرائیل و تشکیلات خودگردان فلسطین صورت نگیرد، خانواده سلطنتی نمی‌توانند به آنجا [اسرائیل] بروند.»

اکنون با رسیدن چارلز سوم به تاج و تخت، بسیاری در اسرائیل امیدوارند که او به عنوان نخستین پادشاه بریتانیا به این کشور سفر کند.

جواهر گرانقیمت تاج ملکه/ کارزار توئیتری در هند برای بازگرداندن الماس «کوه نور»

کاربران توییتر در هند ساعاتی پس از آنکه کاخ باکینگهام خبر مرگ الیزابت دوم، ملکه بریتانیا را تایید کرد با ترند کردن هشتگ «کوه نور» خواستار بازگرداندن این جواهر مشهور و گرانقمیت به کشورشان شدند.

به نقل از ایسنا، به نقل از یورو نیوز، صدها کاربر با مشارکت در این کارزار توییتری مصرانه خواستار آن شدند که الماس کوه نور، از بزرگترین و بحث برانگیزترین الماس‌های جهان پس از مرگ ملکه الیزابت به هند بازگردد.

گفتنی است که نمونه جایگزین و بدل این قطعه الماس تاریخی، گرانقیمت و کمیاب که در تاج ملکه بریتانیا نصب شده برای علاقمندن در برج لندن به نمایش گذاشته شده است.

این الماس درشت که از آن به کوه روشنایی نیز یاد می‌شود پیش‌تر در سالیان دور بارها میان حاکمان هند، مغول، افغان، ایرانی و بریتانیایی دست به دست شده ‌است.

گفته می‌شود الماس کوه نور در نزدیکی حیدرآباد واقع در ایالت آندرا پرادش هند استخراج شد و سپس از سوی یک وزیر ایرانی دربار هند به محمد شاه جهان، پادشاه گورکانی هند اهدا شد و در این کشور ماند.

«چارلز سوم» رسما پادشاه بریتانیا شد

چارلز سوم، پادشاه بریتانیا در نخستین سخنرانی‌اش در این مقام گفت که فرزند ارشدش «ویلیام» را با لقب «شاهزاده ولز» به عنوان ولیعهد انتخاب می‌کند.

«شاهزاده ولز» لقبی است که همواره به ولیعهد بریتانیا تعلق می‌گیرد.

شورای تاجگذاری بریتانیا امروز (شنبه) با برگزاری مراسمی در کلیسای سنت جیمز در لندن، رسما چارلز سوم را به عنوان پادشاه و فرمانروای جدید معرفی کرد.

به گزارش ایسنا، به نقل از وب‌سایت گاردین، در مراسم امروز از شماری از چهره‌های سیاسی و روحانیون بریتانیا هم دعوت به عمل آمده است.

از جمله حاضران می‌توان به شاهزاده «ویلیام» ولیعهد جدید بریتانیا، «کامیلا» همسر پادشاه جدید، «لیز تراس» نخست‌وزیر بریتانیا و «جاستین ولبی» اسقف‌اعظم کانتربری اشاره کرد.

تعداد زیادی از نخست‌وزیران پیشین انگلیس نیز در این مراسم حضور داشتند.

این افراد سپس به کاخ سنت جیمز رفتند تا شاهد سوگند پادشاه باشند.

چارلز سوم گفت که پادشاه انگلیس، ایرلند شمالی و ولز و اسکاتلند خواهد بود و خدمتگزاری برای تمامی مردم این سرزمین‌ها.

او همچنین از تعهد، عشق و زمامداری مادرش گفت و اینکه برای تمام عمرش سوگند یاد کرد همچون مادر با عشق به مردم خدمت کند.

تغییر سرود ملی انگلیس و طرح روی سکه

سرود ملی انگلیس که هفتاد سال با عبارت «خدا نگهدار ملکه باد»، اجرا شده است، با مرگ او به شکل اولیه‌اش باز می‌گردد.

به نقل از مشرق، سرود ملی انگلیس برای نخستین بار به افتخار «پرنس چارلز ادوارد استوارت» (پسر جیمز فرانسیس ادوارد استوارت مدعی کاتولیک تاج و تخت بریتانیا) پس از شکست دادن ارتش شاه جرج دوم پادشاه بریتانیا در ۱۷۴۵ میلادی ساخته شد.

رهبر ارکستر در تئاتر سلطنتی اجرایی از آن را تنظیم کرد و نواختن این سرود هنگام ورود پادشاه به این مکان سرگرمی عمومی به سرعت مرسوم شد.

کلمات به کار رفته در این سرود در امروز همان کلمات در آن هنگام هستند، از ملکه و ضمایر مونث در جاهای لازم استفاده می‌شد. بیت اول این سرود اکنون اینگونه خوانده خواهد شد:‌ «خدا نگهدا پادشاه پرقدر ما باد! عمر پادشاه شریف ما دراز باد، خدا نگهدار پادشاه ما باد!..»

تغییر چهره سکه‌ها

سکه‌های ضرب‌شده بوسیله ضرابخانه سلطنتی بیش از ۱۱۰۰ سال چهره حکمران وقت بر خود داشته‌اند و در مورد ملکه الیزابت هم چنین بود. سکه‌های جدید به مناسبت هر دهه جدید سلطنت او ضرب شده‌اند.

ضرابخانه سلطنتی طرح‌های رسمی‌اش برای پول ملی را رسما اعلام نکرده است، اما در بیانیه‌ای از فقدان ملکه الیزابت دوم ابراز تاسف کرده است.

اما یک تفاوت در سکه‌های جدید قطعی با چهره «چارلز سوم» قطعی است.- در حالیکه ملکه الیزابت در سکه‌ها با صورت به سمت راست به تصویر کشیده می‌شد، صورت چارلز به سمت چپ خواهد بود.

این تفاوت بر اساس رسمی ۳۰۰ ساله است که صورت هر پادشاه یا ملکه‌ای باید در جهت متضاد اسلافشان باشد.

اولین سخنرانی عمومی پادشاه جدید انگلیس

چارلز سوم پادشاه جدید انگلیس روز جمعه در اولین سخنرانی خود گفت، از مرگ مادرش ملکه الیزابت دوم عمیقاً غمگین است و قول می‌دهد که به خدمات مادام‌العمر خود به ملت ادامه دهد.

به نقل از ایرنا، وی در سخنان کوتاهی افزود: امروز وعده خدمت مادام‌العمر را به همه می‌دهم. او سخنرانی اش را در حالی که یک عکس قاب شده ملکه روی میز مقابلش بود، در مقابل دوربین‌های تلویزیونی انجام داد.

سخنرانی چارلز سوم در کلیسای جامع سنت پل پخش شد، جایی که حدود ۲۰۰۰ نفر در مراسم یادبود ملکه شرکت داشتند.

در این مراسم لیز تراس نخست وزیر جدید انگلیس و اعضای هیات دولت نیز حضور داشتند.

چارلز سوم، پادشاه انگلیس در نخستین سخنرانی‌ در این مقام گفت که فرزند ارشدش ویلیام را با لقب «شاهزاده ولز» به عنوان ولیعهد انتخاب می‌کند.

چارلز سوم خود تا دیروز «شاهزاده ولز» محسوب می‌شد. این لقبی است که همواره به ولیعهد بریتانیا تعلق می‌گیرد.

او گفت که ویلیام، با پشتیبانی همسرش کاترین، از این پس «گفتگوی ملی را رهبری خواهد کرد و کمک خواهد کرد تا به حاشیه رانده‌شدگان به مرکز آورده شوند».

چارلز سوم همچنین به فرزند دومش، شاهزاده هری و همسرش مگان نیز ابراز عشق کرد و گفت که آنها «زندگی‌شان را خارج از کشور می‌سازند».

پس از مرگ الیزابت دوم ظاهر پول کدام کشورها تغییر می‌کند؟

چارلز امروز و با مرگ ملکه ، به عنوان پادشاه جدید بریتانیا آغاز به کار کرد.

به نقل از فارس، با مرگ الیزابت دوم پادشاه بریتانیا تصویر او روی پول چندین کشور به تدریج با تصویر پادشاه جدید، عوض خواهد شد.

پس از مرگ الیزابت دوم، انتظار می‌رود تغییراتی در ظاهر اسکناس و سکه در کشورهای مشترک المنافع با بریتانیا که روی پول‌هایشان چهره پادشاهان بریتانیا مشخص شده است، ایجاد شود.

انتظار می‌رود که ظاهر پول کشورهای بریتانیا، کانادا، استرالیا، نیوزلند، جامائیکا، بانک مرکزی کارائیب شرقی و بقیه کشورهای مشترک المنافع، تغییر کند و چهره چارلز سوم پادشاه جدید بریتانیا به جای پادشاه فقید چاپ یا هک شود.

تغییر در ظاهر پول این کشورها به شکلی فوری انجام نخواهد شد بلکه کار با پول‌های فعلی ادامه خواهد داشت و تغییر آن به تدریج انجام خواهد شد.

بانک مرکزی انگلیس دیروز پنجشنبه با صدور بیانیه‌ای تأکید کرد که اسکناس‌های حاوی تصاویر ملکه الیزابت دوم پس از مرگ ملکه به صورت قانونی باقی می‌مانند و پس از پایان ایام سوگواری نیز اطلاعیه دیگری درباره اسکناس‌های فعلی منتشر خواهد کرد.

قرار است اسکناس‌هایی با ارزش‌های مختلف و با تصویر پادشاه جدید، چاپ شود و به تدریج جایگزین اسکناس‌های قدیمی شود.

در سلطنت، رسم بر این است که چهره شاه در جهت مخالف چهره سلف خود روی پول‌ها ظاهر شود. به این ترتیب، سمت چپ صورت ملک چارلز روی سکه‌ها و اسکناس‌های بریتانیا ظاهر می‌شود، زیرا در حال حاضر سمت راست صورت الیزابت دوم روی پولشان ثبت شده است.

ezgif 2 88d67380d6

با وجود اینکه الیزابت دوم تاج و تخت بریتانیا را در سال ۱۹۵۲ به دست گرفت، اما سال ۱۹۶۰ تصویر او برای اولین بار روی اسکناس یک پوندی ظاهر شد و بعداً تصویر او روی بقیه اسکناس‌ها ظاهر شد.

در استرالیا، اکثر استرالیایی‌ها به جز ملکهن الیزابت چهره دیگری روی سکه‌های خود نمی‌دیدند. برای چندین دهه، پرتره ملکه یادآوری مهمی از رابطه استرالیا با خانواده سلطنتی بوده است.

انتظار می‌رود که پرتره ملکه برای مدتی روی سکه‌ها و اسکناس ۵ دلاری استرالیا باقی بماند و به تدریج آن را با تصویر ملک چارلز تغییر دهند و همچنین این امکان وجود دارد که پول‌های دارای تصویر هر دو با هم در این کشور تهیه شود.

در کانادا، بانک مرکزی اعلام کرد که اسکناس ۲۰ دلاری فعلی که تصویر ملکه الیزابت را نشان می‌دهد، قرار است برای سال‌های آینده در گردش باشد و با تغییر پادشاه، هیچ الزام قانونی برای تغییر طرح در دوره معینی وجود ندارد.

به گفته برخی کارشناسان، با توجه به برنامه‌ریزی مقامات مسئول ضرب، پیش‌بینی می‌شود که چهره شاه چارلز ظرف یک یا دو سال بر روی واحد پول کانادا ظاهر شود.

الیزابت دوم در سال ۱۹۳۵ در اولین سری از اسکناس های بانک کانادا با چهره دوران کودکی خود ظاهر شد.

حضور پادشاه جدید انگلستان در لندن

به نقل از یورونیوز، یک روز پس از مرگ الیزابت دوم، ملکه بریتانیا واکنش‌ها به این موضوع همچنان ادامه دارد و مراسم‌هایی در بریتانیا و سایر نقاط جهان برای یادبود ملکه برگزار شده است.

چارلز سوم، فرزند بزرگ الیزابت دوم و پادشاه جدید بریتانیا که در کنار مادرش در قصر بالمورال اسکاتلند حضور داشت، این مکان را به مقصد لندن ترک کرد.

ezgif 3 0dde8512e0

اولین بیانیه پادشاه جدید بریتانیا

پادشاه چارلز سوم:

درگذشت مادرم عزیزم ملکه الیزابت ، بزرگترین لحظه غم انگیز من است.

من می‌دانم که از دست دادن او عمیقاً در سراسر کشور، قلمروها و کشورهای مشترک المنافع و افراد بی‌شماری در سراسر جهان احساس خواهد شد!

نصب اعلامیه رسمی مرگ ملکه در ورودی کاخ باکینگهام

تنها سفر شاهزاده چارلز به ایران

به نقل از عصرایران، شاهزاده چارلز ولیعهد وقت بریتانیا در بهمن ۸۲ و در واکنش به زلزله بم، به تهران سفر کرد و با سیدمحمد خاتمی رئیس جمهوری وقت دیدار داشت.

چارلز امروز و با مرگ ملکه، به عنوان پادشاه جدید بریتانیا آغاز به کار کرد.

سفر چارلز به ایران در سال ۸۲، تنها سفر او به ایران بعد از انقلاب ۵۷ است.

۱۰ روز در بریتانیا عزای ملی اعلام شد

به نقل از ایسنا، با اعلام خبر درگذشت ملکه الیزابت دوم تا روز خاکسپاری وی به مدت ۱۰ روز در بریتانیا عزای ملی اعلام شد.

چارلز ۷۳ ساله بر تخت پادشاهی نشست

به نقل از خبرآنلاین، کاخ سلطنتی باکینگهام انگلیس با صدور بیانیه‌ای خبر درگذشت ملکه این کشور را اعلام کرد و به این ترتیب پسرش چارلز ۷۳ ساله بر تخت پادشاهی نشست.

46456

مگان مارکل به قلعه بالمورال نرفت

به نقل از فارس، اسکای‌نیوز گزارش داده «مگان مارکل»، همسر نوه ملکه انگلیس همراه با همسرش به قلعه بالمورال نرفته است. مگان مارکل پیشتر درباره رفتارهای نژادپرستانه خاندان سلطنتی افشاگری کرده بود.

ملکه انگلیس در گذشت؟

خبرها حاکی از آن است که ملکه انگلستان در لحظات پایانی عمرش به سر می‌برد و بریتانیا قرار است با ملکه الیزابت دوم به عنوان پرقدمت‌ترین مقام سلطنتی خود به زودی وداع کند. اما بعد از مرگ ملکه اوضاع چگونه خواهد شد؟

به نقل از ایسنا، ملکه ۹۶ ساله اتحادیه پادشاهی بریتانیا، پیرترین مقام سلطنتی جهان که عنوان طولانی‌ترین دوران سلطنت بریتانیا را هم به خود اختصاص داده است و در حال حاضر در کاخ تابستانی خود در «بلمور» به سر می‌برد احتمالا در اسکاتلند دار فانی را وداع خواهد گفت، پس از اعلام درگذشت او، جسدش را به «ادینبورگ» منتقل می‌کنند و سپس برای مراسم تشییع به کلیسای جامع «سنت گیلز» برده خواهد شد و از آنجا به لندن منتقل می‌شود. اما بعد از درگذشت او چه اتفاق‌هایی قرار است بیافتد؟

خبر چطور اعلام می‌شود؟

پس از درگذشت ملکه، که با اسم رمز « پل لندن افتاد» اعلام خواهد شد، دبیر خصوصی ملکه، سر ادوارد یانگ، مسئول خواهد بود تا قبل از ارسال پیام درگذشت ملکه به ۱۵ کشور دیگری که ملکه در آنها به صورت رسمی رییس دولت است و بقیه ۳۶ کشور مشترک المنافع اتحادیه پادشاهی بریتانیا، نخست وزیر بریتانیا را از این خبر مطلع کند؛ البته در شرایط فعلی احتمالا این خبر بدون طی شدن این تشریفات در یک لحظه در تمام دنیا منتشر خواهد شد اما به هر حال!

اگر مساله انتشار خبر از رسانه‌ها را در نظر نگیریم، به صورت نمایشی قرار است مردم با انتشار یک اعلامیه روی دروازه‌های کاخ باکینگهام از درگذشت ملکه مطلع شوند. علاوه بر این، همزمان با اعلام خبر درگذشت ملکه تمام کارکنان کاخ‌ها و ساختمان‌های سلطنتی، یک بازوبند مشکی روی بازوی چپ خود خواهند بست.

پس از طی این تشریفات، تازه زمان آن می‌رسد که مرگ به صورت رسمی به رسانه‌ها اعلام شود، برای این منظور بیانیه‌ای برای انجمن مطبوعات بریتانیا و سایر خبرگزاری‌ها ارسال خواهد شد. در این مرحله شبکه‌های تلویزیونی برنامه‌های معمولی خود را برای اعلام رسمی خبر فوت ملکه قطع خواهند کرد، گویندگان اخبار، درگذشت ملکه را با کت و شلوار و کروات سیاه گزارش خواهند کرد.

در ITV و Sky، اتاق‌های خبر برای سال‌ها از کلمه رمز «خانم رابینسون» برای اشاره به مرگ ملکه استفاده می‌کردند؛ زمانی که این خبر به صورت رسمی اعلام شود، خبرگزاری‌ها متن‌هایی که از قبل در مورد زندگی، سلطنت و میراث ملکه آمده کرده‌اند را منتشر می کنند. رسانه‌های مهم جهان در مورد این که این خبر را از کجا گزارش کنند، قبلا برنامه ریزی کرده‌اند.

شاه جدید اتحادیه بریتانیا

به محض مرگ ملکه الیزابت دوم، شاهزاده چارلز که اکنون ۷۳ سال سن دارد پادشاه می‌شود. انتظار می‌رود نامی که او برای خودش انتخاب خواهد کرد، شاه چارلز سوم باشد. در این مرحله، جلسه شورای الحاق در کاخ سنت جیمز برگزار خواهد شد و تشریفات انتقال سلطنت آغاز خواهد شد. پرنس چارلز یک روز پس از مرگ ملکه و پس از اینکه خواهران و برادرانش به طور تشریفاتی دست او را بوسیدند، پادشاه نامیده می‌شود. چارلز سپس از اسکاتلند، ایرلند شمالی و ولز بازدید خواهد کرد و اولین سخنرانی او به عنوان پادشاه در کاخ سنت جیمز انجام خواهد شد.

تاجگذاری پادشاه چارلز سوم چند ماه پس از مراسم خاکسپاری برنامه‌ریزی می‌شود و عنوان شاهزاده ولز، ولی عهد اتحادیه پادشاهی به شاهزاده ویلیام منتقل می‌شود.

ملکه چگونه تشییع خواهد شد؟

ده روز بین مرگ ملکه و تشییع جنازه او فاصله خواهد داشت، در این مدت جسد او در کاخ باکینگهام باقی می‌ماند تا خانواده بتوانند با او وداع کنند. سپس جسد ملکه را به سالن وست مینستر منتقل می‌کنند تا مردم برای ادای احترام به او جمع شوند. در روز دهم، جسد ملکه برای تشییع جنازه به ابی وست مینستر منتقل خواهد شد. مراسم تشییع جنازه با حضور مقامات دولتی از سراسر جهان و با هماهنگی نیروهای مسلح و دولت برگزار خواهد شد.

درصورت فوت چه کسی جایگزین او می‌شود؟

به نقل از منیبان، در صورت مرگ ملکه انگلیس، بزرگترین پسر او، شاهزاده «چارلز» وارث تاج و تخت خواهد شد.

Picsart_22-09-08_20-29-06-256

شایعه مرگ ملکه الیزابت

با وجود اظهار نگرانی پزشکان انگلیسی از اوضاع ملکه الیزابت، هنوز مرگ او اعلام نشده است.

به نقل از تسنیم، برخی منابع به نقل از گاردین اعلام کرده‌اند که ملکه انگلیس مرده است. این درحالی است که اکانت مورد اشاره متعلق به گاردین نبوده و جعلی است.

درحالیکه پزشکان انگلیسی از اوضاع ملکه این کشور اظهار نگرانی کرده‌اند، هنوز خبری مبنی بر مرگ او اعلام نشده است. اگرچه با توجه به وخامت حال او، اعلام چنین خبری در ساعات یا روزهای آتی بعید نیست.

بی بی سی به صورت زنده آخرین وضعیت ملکه انگلیس را تحت نظر پزشکان اعلام کرد و هنوز خبر مرگ او را تایید نکرده است.

photo_۲۰۲۲-۰۹-۰۸_۱۸-۵۶-۵۳

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.