کد مطلب: ۴۴۱۴۳۳

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

وضعیت اقتصادی بهزیستی و کمیته امداد چگونه است؟

وضعیت اقتصادی بهزیستی و کمیته امداد چگونه است؟

در حالی که بهزیستی و کمیته امداد نسبت به کسری بودجه خود در سال جاری نگران هستند و بهزیستی با وزارت بهداشت بر سر بدهی ۱۵ میلیارد تومانی مناقشه دارد، معاون اول رئیس جمهور از این دو نهاد درخواست کمک به غیرمشمولان کرده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، در روزهای گذشته اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور از خیرین جامعه خواست تا افراد نیازمند را شناسایی کند.

جهانگیری از خیرین جامعه خواست در روزهای فعلی با شیوع ویروس کرونا به افراد نیازمند که ممکن است از چشم دولت دور نگه داشته‌اند و دولت نتواند شناسایی کند کمک کنند و نگذارند این قشر آسیب ببینند و نهادهای حمایتی مانند کمیته امداد و بهزیستی باید این افرادی که تحت پوشش نیستند را نیز مورد پوشش قرار دهد.(تسنیم)

درخواست کمک از سازمان بهزیستی و کمیته امداد برای حمایت از افرادی که تحت پوشش نیستند در حالی از سوی معاون اول رئیس جمهور مطرح شده است که این دو سازمان نسبت به کسری بودجه خود در سال جاری نگران هستند و بهزیستی با وزارت بهداشت نیز بر سر بدهی ۱۵ میلیارد تومانی مناقشه دارد.

کسری بودجه ۴۳۰۰ میلیاردی بهزیستی و کمیته امداد

در آذر ماه سال گذشته پس از اعلام ارقام بودجه سال ۹۹ سازمان بهزیستی نسبت به بودجه در نظر گرفته شده برای این سازمان انتقاد کرد.

رئیس سازمان بهزیستی کشور با انتقاد از اینکه بودجه جاری بهزیستی در لایحه ۹۹ نسبت به سال ۹۸ تنها ۶.۶ درصد افزایش یافته است، گفت: اگر وضعیت بودجه‌ای کمیته امداد و بهزیستی با این وضعیت پیش رود با کسری بودجه چهار هزار و ۳۰۰ میلیاردی برای پرداخت مستمری مددجویان مواجه خواهد شد.

وی افزود: حدود ۹۳ درصد بودجه جاری بهزیستی از جنس مستمری، یارانه و امداد و جزو هزینه‌های اجتناب‌ناپذیر است و باید بودجه سازمان، حداکثر ۱۵ تا ۲۰ درصد افزایش پیدا می‌کرد.(خانه ملت)

بدهی سازمان بهزیستی به وزارت بهداشت

در بهمن ماه نیز بر سر بدهی سازمان بهزیستی به وزارت بهداشت مناقشه‌ای سر گرفت.

مهدی شادنوش، رئیس مرکز مدیریت پیوند و بیماری‌های وزارت بهداشت اعلام کرد که سازمان بهزیستی ۱۵ میلیارد تومانی بر سر درمان معتادان متجاهر و هزینه‌های درمانی این افراد به وزارت بهداشت بدهکار است؛ اما بهزیستی این بدهی را قبول ندارد.

مجید رضازاده، معاون پیشگیری و درمان اعتیاد بهزیستی کشور نیز در واکنش به این اظهارات گفت: سازمان بهزیستی هیچ بدهی به وزارت بهداشت درخصوص درمان بیماری‌های معتادان متجاهر ندارد، چرا که براساس مصوبات، وظیفه درمان آن‌ها برعهده خود وزارت بهداشت است، این میزان بدهی که اعلام شده منطقی نیست و باید اسناد آن را ارائه دهند، اما تاکید می‌کنم سازمان بهزیستی هیچ بدهی به وزارت بهداشت ندارد.

چند نفر تحت پوشش این دو نهاد هستند؟

طبق اعلام مجید ملکشاهی، مدیرکل مرکز خدمات مددکاری کمیته امداد امام خمینی (ره) در دی ماه سال گذشته، مددجویان کمیته امداد در وضعیت فعلی دو میلیون و ۶۳ هزار ۶۵۴ خانوار در قالب چهار میلیون ۲۸۷ هزار و ۶۰۹ نفر تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) هستند؛ که به عنوان کمک معیشت بگیران عادی و خانوارهای شمول تبصره ۱۴ از خدمات کمیته امداد بهره‌مند هستند.(خبرآنلاین)

در خصوص افراد تحت پوشش بهزیستی نیز طبق اعلام معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور در شهریور ماه سال گذشته، یک میلیون و ۴۵۷ هزار معلول در سامانه بهزیستی ثبت شده‌اند.

همچنین تعداد مستمری بگیران بهزیستی کشور در سال ۹۸ معادل ۶۰ درصد نسبت به سال ۹۷ افزایش یافته و میزان یارانه و مستمری آنها نیز سه تا پنج برابر شده است.(ایرنا)

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    سلام
    وضعیت زندگی مددجویان بهزیستی در سال ۱۴۰۰ با این تورم و کرونا فلاکت بار و با فقر زیاد هست
    چندرغاز مستمری ۳۵۰ هزار تومنی ماهانه. در خط فقر چند میلیون تومنی قدرت خریدی نداره

  • محمدی

    سلام
    حقوق مسولین چندده میلیونی و صد میلیونی را با مستمری ۳۰۰ یا ۴۰۰ هزار تومنی ماهانه مددجویان‌ بهزیستی مقایسه کنید که هم معلولیت دارند هم نیاز مالی به نتیجه‌ می رسید.

  • فلاحتی

    سلام‌
    سیر از گرسنه خبرنداره ‌مددجویان بهزیستی یه عده معلول و‌زن سرپرست خانواده نیازمند هستند که موقع تشکیل پرونده از صد جا استعلام شدند که حقوق یا بیمه ای ندارند
    مستمری که ماهانه بهزیستی میده تناسبی با تورم سال ۱۴۰۰ نداره خیلی کمه

  • اکبری

    سلام
    من یه بیمار دیالیزی مددجوی بهزیستی هستم. مستاجرم .چندرغاز مستمری ۳۵۰ هزار تومنی بهزیستی برای کرایه خونه میدهم که سرپناه داشته باشم ولی چندین ماه گوشت نخوردم ..ایا عدالت این هست ؟ !

  • شهروزمرادی

    باسلام من متولد۱۲/۱/۱۳۶۱دردوران خدمت سربازی ۱۶ماه خدمت کرده بودم یه حادثه باعث شدمن سال ۸۳ معلول شدم بخاطراینکه کس کاری آشنای نداشتم بخداقسم ازپادگان بالگددژبانهابیرونم انداختن خالصه سال ۸۴یه نامه بهم دادن جزو۴۹٪معلولیت شناخته شدم الان هم جزومددجوهای شهدای افسریه هستم ۳تابچه دارم همسراول خدابیامورز۱۰سال بامن زندگی کرداماسرطان ازپادرش آوردفوت کردفقط یه بار۵۰۰تومن بحسابم سال ۹۸ریختن نه اجاره نه کرایه نه پول پرتزدستم مصنوی هیچی یکی پیداش بگه کجابرم تااینهابهم نگاه کنن توخیابون تهرانپارس دست فروشی میکنم بخاطرخداراهنمایم کنیدکجابرم اینهمه میگن به مددجویان بهزیستی کمک میکنن بس چرابه خانواده من نمیدن قسمتون میدم به فاطمه زهراراهنمایم کنیدکسی روندارم پدرندارم مادرم پیرهمسردومم ازشهرستان گرفتم بی سوادجای روبلدنیست